Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Allt eller inget

Handlar om tre stycken grabbar som går i gymnasiet, och får kontakt med en kille som kallas Jocke, Jocke lockar in grabbarna på en fel stig, och oväntade saker händer.

Tack Désirée för din feedback, har ändrat lite, och gjort om en hel scen, och hoppas att den är någorlunda bättre.

All kritik tar jag till mig, För utan misstag, hur ska man lära sig?

ALL KRITIK TAGES TACKSAMT EMOT!!!

(Dålig kritik? gärna anledningar varför!)

Intresserad av mitt/mina manus?

hör gärna av dig!

Allt eller inget - Lite ändrad.pdf

Postad

Jag gillar idén till Allt eller Inget, men jag känner att du behöver jobba lite med att få till manuset riktigt bra. Jag upplever historien som lite seg och förvirrande bitvis.

Format:

Första gången en karaktär syns, skriv namnet med STORA bokstäver.

Skriv inte kolon efter namnet i dialogen "TONY:", utan bara "TONY".

Meningar börjar med stor bokstav, även om det är en dialog.

Scen-rubrikerna: kasta om plats och tidpunkt.

Beskrivningar:

"Johnny och en kille (Jocke)", skriv "Johnny och Jocke" istället. Var tydlig. Tänk dig att på filmen så ser du vem som kommer även om du inte kan namnet. Sök samma tydligthet i manuset.

Personerna är inte beskrivna på något sätt. Är det rebelliska 80-åringar eller tonåringar vi pratar om? Ge dem ett ansikte, en bakgrund, något som gör att vi ska bry oss.

"dom har druckit öl hela kvällen och gått igenom om och om igen hur dom ska

göra" Vad dom har gjort kan vi inte veta, eftersom vi inte var där. Är det viktigt att vi vet, så får vi vara där och se det själva. Skriv bara sånt som syns och hörs.

Dialog:

Försök i möjligaste mån att undvika talspråk, som "dendära" istället för "den där", "va" istället för "var". Det kan vara svårt, jag vet, men det blir lättare att läsa om det står på vanlig svenska. Lämna uttalet till skådespelaren.

Jag tycker inte att dialogen för historien framåt. Det pratas en massa utan att det ger någon mer information eller leder vidare.

Ett av de lite större problemen tycker jag är att det känns som det är några ganska otrevliga dumma typer som ska genomföra rånet. Jag känner inget för dem. De får gärna åka fast för min del. De rånar ju faktiskt killen.

Ge mig skäl att känna sympati och förstå dem, även om de beter sig dumt.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...