Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, har arbetat med denna film i huvudet ett tag och skrev ned den lite snabbt. Den handlar kort om fem karaktärer, en kväll i ett hyreshus.

Peter är psykotisk

Linn är instängd i en källare

Eva och Johannes har problem med deras äktenskap

Harald kollar på film i sin ensamhet

Filmen ska vara kort och intensiv med väldigt lite dialog. Som sagt skrev jag ned detta ganska fort och har inte arbetat så mycket med strukturen och ursäktar därför eventuella stavfel och felformuleringar. Är tacksam för lite kritik, goda råd och nya ideér.

Mvh

Leviathan

Ring of fire_Version 1.rtf

Postad
Hej, har arbetat med denna film i huvudet ett tag och skrev ned den lite snabbt. Den handlar kort om fem karaktärer, en kväll i ett radhus.

Peter är psykotisk

Linn är instängd i en källare

Eva och Johannes har problem med deras äktenskap

Harald kollar på film i sin ensamhet

Filmen ska vara kort och intensiv med väldigt lite dialog. Som sagt skrev jag ned detta ganska fort och har inte arbetat så mycket med strukturen och ursäktar därför eventuella stavfel och felformuleringar. Är tacksam för lite kritik, goda råd och nya ideér.

Mvh

Leviathan

Radhus? Menar du inte hyrsehus?

Nåväl, jag gillar manuset. Det har potensial att bli en dramatisk, men kul, kortfilm.

Några funderingar dock:

Var kommer bensinen ifrån? Det är inte direkt något du brukar ha i din lägenhetet. Och det känns inte rimligt att Eva har planerat att sätta eld på lägenheten - då får du bygga upp det bättre.

Du borde inte bygga upp titeln på en låt, för det är ju inte alls säkert att du kan spela den musiken i själva filmen.

Blir Harald skjuten? Det framgår bara att det droppar blod från hans näsa och att det är ett skotthål i taket. Skulle vara ironiskt om han fick kulan i skallen av misstag.

Vem har låst in tjejen i källaren och varför? Kanske inte behöver besvaras helt och fullt, men nu är hon med bara för att ge storyn ett oväntat slut. Hon borde vara involverad på något mer sätt, tycker jag.

Lycka till

P.S.

Testa att skriv i Celtx.

Postad
Radhus? Menar du inte hyrsehus?

Nåväl, jag gillar manuset. Det har potensial att bli en damatisk, men kul, kortfilm.

Några funderingar dock:

Var kommer bensinen ifrån? Det är inte direkt något du brukar ha i din lägenhetet. Och det känns inte rimligt att Eva har planerat att sätta eld på lägenheten - då får du bygga upp det bättre.

Du borde inte bygga upp titeln på en låt, för det är ju inte alls säkert att du kan spela den musiken i själva filmen.

Blir Harald skjuten? Det framgår bara att det droppar blod från hans näsa och att det är ett skotthål i taket. Skulle vara ironiskt om han fick kulan i skallen av misstag.

Vem har låst in tjejen i källaren och varför? Kanske inte behöver besvaras helt och fullt, men nu är hon med bara för att ge storyn ett oväntat slut. Hon borde vara involverad på något mer sätt, tycker jag.

Lycka till

P.S.

Testa att skriv i Celtx.

Vad kul att du gillar manuset och tack för synpunkterna! :)

Jo, hyreshus borde det nog vara. Ska ändra detta.

Bensinen kan komma från varsomhelst om Johannes t.ex har en bil. Ska ta en funderare på detta. Kan ju även vara tändvätska till grillen.

Man behöver inte höra låten men ja, Titeln på filmen är ju i grund och botten från själva branden och ringen. Klämde in radioröstens presentation av Ring of fire bara för att skapa ennu en till detalj som passade i händelsen. Tar nog bort radiorösten och titeln är ju tills vidare bara ett arbetsnamn.

Ja, Harald blir skjuten genom taket, eller väggen beroende på var jag slutligen kommer placera Peter. Jag vet inte riktigt hur jag ska bygga upp Haralds karaktär men jag vill att den som har minst med saken att göra ska ta den största smällen.

Johannes har låst in sin älskare Linn i källaren. Dom har ett BDSM förhållande där bondage och psykisk förnedring är huvudingrediensen och passionen i deras förhållande. Ska spåna vidare på hur man kan göra detta lite tydligare.

Jag både Celtx och Final Draft men ingen PDF läsare så jag kunde ej spara det som PDF.

Så det fick bli Wordpad :)

Tack än en gång!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...