Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt kan eller vet riktigt hur jag ska hantera, det är nämligen så att under inspelningen använder jag BT-LH1710 som referens monitor. (jag spelar in på RED -MX och refererar till REDcolor) men så fort jag flyttar mig till post produktionen så ser inte bilden exakt likadan ut!

Jag förstå att just att filma på RAW ge möjlighet och justera bilden i efterhand, men ändå skulle det vara mycket smidigare om man kunde ser exakt samma bild i red cine-x. alert och även i Premiere cs5, FCP.

Jag har testat en mängd olika workflows och kan konstatera att jag inte har lyckats återfå det jag har refererat mig till. Det största irritationen kommer när jag börjar kolla genom dem R3D klippen som reducerar den gröna färgen över hela materialet!

Kan någon förklara vart felet ligger?

Tacksam för en konstruktiv och pedagogiskt förklaring!

arsen

Postad

Och din datamonitor är kalibrerad (i så fall hur)? Notera att ex Premiere Pro CS5 (och, TROR jag, även FCP) inte kan ta hänsyn till färgprofiler i sina "monitor fönster".

Har du möjlighet att testa i After Effects som klarar av färgprofiler, både för filerna i sig och hur bilden visas i compfönstret. AE CS5 version 10.01 och PPro CS5 version 5.02 klarar av att läsa RED's metadata för just färgprofiler (vilket INTE PPro's fall är det samma som att kunna kalibrera monitorfönstret).

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...