Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan! Nu har jag spenderat veckor och bara läst recensioner jämfört videoklipp och bara försökt suga åt mig så mycket vishet som möjligt här på forumet. Fruktansvärt imponerad av hur mycket folk är villiga att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter och med ett gott humör besvara dessa frågor som ofta är av samma tröttsama natur, "va ska ja ha för kamera?, vilken är bäst?" Utan er skulle vi fullständiga amatörer (iallafall jag) ge upp eller bli tvungna att ta enorma omvägar som bara hade tagit så mycket mer tid och varit så mycket mer kostsamma för att nå det "glada amatörstadiet"....

 

Efter så mycket smörande så måste jag få be er som kan om lite hjälp (jag försvarar mig att jag gjort så extremt mycket research den senaste tiden och kollat in sååå många liknande trådar, men har helt enkelt kommit till ett stopp).

 

Har du orkat läsa såhär långt så hoppas jag att du står ut med mer. (vad jag tycker är en detaljerad beskrivning i korthet av min situation)

 

Det börjar som så många andra trådar....Jag står inför ett inköp av kamera, sedan en av mina sanyos trillat i vattnet vid en inspelning. Jag och mina vänner spelar in fiskeklipp, alltså alltid utomhus och (när solen steker) kring skimrande vatten, rätt mycket rörlig bild när det händer mycket på en gång. Enbart youtubeklipp än sålänge men nästa kamera inköp är tänkt ska även kunna duga till mer än bara youtube.

 

De kamerorna som silats i den erfarenheten jag fått av bla forumet är:

 

Canon HF10

Den verkar ha riktigt bra bildkvalité, tillräckliga manuella egenskaper som focus (verkar bara vettig i kontrollerade stativ scener) Eftersom det gick utmärkt att redigera med min Sanyo FH1 och dess mpeg4 format i sony vegas 9 på min dator, så antar jag att det inte ska vara några större problem med det som kommer ut ur HF10

 

Canon Legria? (vixia? skillnad?) HV40

Så otroligt omtalad, alla verkar nöjda. Ingen erfarenhet alls av band, betyder att man måste "spela upp" i realtid vid överföring? kan vara lite bökigt med fleradagars fiskematerial på banden. Och man är ju bekväm i det man fått att funka... vad blir det för format? Fixar vegas9 det utan konverteringar man inte kan något om, firewire... blir det samma format då?... ja ni fattar den nojan.

 

Panasonic Video HDC-TM300 ECK

Verkar till min första anblick den bästa, även om den snuddar max priset för mig. De videorna jag sett har inte varit så "smooth"... men inte så farligt. Bra manuell fokus och zoom kontroll osv osv.

 

Det dyker konstant upp fler frågor om dessa kameror i mitt huvud, men hoppas man kan få lite input kring dem och vad som kan tänkas funka bäst till det jag ska använda det till.

 

Mvh

 

Fiskkonservator Lubbe

http://www.fiskkonservator.se

DSC_0237.jpg

DSC_0247.jpg

Postad

Hej! kan inte ge ett uttömmande svar, men kan bara säga att jag har en HF10 som fungerar bra! och som du är inne på - det är viktigt att ha ett arbetsflöde som är smidigt! Band är skönt att slippa, men AVCHD måste/bör konverteras till nåt format som är smidigare att klippa i (på mac tex prores). så även om det går fort att kopiera ett minneskort till hårddisk så tar det sen lite extra tid att konvertera.

 

Peter (PS läcker hemsida!)

Postad
Hej! kan inte ge ett uttömmande svar, men kan bara säga att jag har en HF10 som fungerar bra! och som du är inne på - det är viktigt att ha ett arbetsflöde som är smidigt! Band är skönt att slippa, men AVCHD måste/bör konverteras till nåt format som är smidigare att klippa i (på mac tex prores). så även om det går fort att kopiera ett minneskort till hårddisk så tar det sen lite extra tid att konvertera.

 

Peter (PS läcker hemsida!)

 

Mjo, satan man är så begränsad när man inte har erfarenheten, alltså.. som sagt "full-hd" 1080i i mpeg4 format funkar utmärkt på min pc (utmärkst ska jag inte säga, det flyter ju inte direkt i vegas, men då får man ju "pre render" i kritiska skeden i editeringen, no prob, och långa "render" tider... men det kan jag också leva med). Så min instinkt säger att det även borde funka med de 2 kamera alternativen som digital lagring (så får man nog inte säga, men på sd kort eller inbyggt flashminne eller vad de nu har)

 

Just nu undersöker jag dessutom om hdv från hv40 ens funkar i vegas9 skrämmande foruminlägg om det världen över, men får inge klarhet.. på deras hemsida står det att 9.an har "bättre suport"... va fan ska det betyda liksom?

 

Tack... den är inte färdig, men har tagit sin tid att göra

Postad

HDV från HV30 fungerar i alla fall i Vegas8, det har jag redigerat själv några gånger. Jag har inte uppgraderat till Vegas9 utan tänkte ta ett hopp till Vegas10 inom kort (dvs efter den film jag nu redigerar).

 

Ja, och band måste du spela upp i realtid via firewire. Det fungerar normalt bra. Nu sjunker ju priset på minneskort undan för undan, men pratar du om flera dagars material så är det ofta lättare att ha band "i fält" än minneskort som behöver laddas ur när man helst inte vill ha datorn med. När det nappar kan det nog vara enklare att byta band, eller ångra sig varför man inte köpte ett minneskort till för dyra pengar utan istället behöver tömma det som sitter i kameran.

Postad

Titta på TM700 istället för TM300, nyare och bättre. Mycket skarp optik med fina färger det jag sett. Den kan också spela in i 1080p50 som redigeringar (och datorer) ännu inte klarar av så bra utan konverteringar men det är bra att ha i bakfickan för framtiden. Kameran kommer också i en 3D-version (SDT750K) också om man har gott om pengar...

Postad
Titta på TM700 istället för TM300, nyare och bättre.

 

TM 700 verkar helt klart ett bättre alternativ än TM300 (måste ha missat den)

 

 

HV40 vill jag verkligen gilla! Men jag måste sätta käppar i hjulet för mig själv med frågor som (för att inte sen verkligen ångra mig, för det har jag inte råd med) Är det verkligen smidigt med band när man gör fiskeklipp? För det är väldigt mycket: Rulla rulla rulla.. nähä inget hände, ta bort... rulla rulla rulla DÄR satt den, den sparar vi, och då känns det fruktansvärt osmidigt att spola genom ett helt band för att hitta 10sek material som skall användas. Eftersom jag bara har erfarenhet av sd kort och direkt sortering bland det man filmat i kameran så måste jag säga att det funkat riktigt utmärkt. Så jag är väldigt kluven. Annars verkar band smidigt och behändigt.

 

När det gäller HV40 så hittar jag fortfarande ingen enhetlig lösning vad gäller formatet den skickar ut det i + sonyvegas9.

 

Skulle någon som har en HV40 (eller de andra modellerna, om de spottar ut samma format) rentav skicka en kort rå snutt till lubban@hotmail.com hade bara löst så mycket att rentav få testa, funkar det, eller funkar det inte med vegas9, vad behövs för att jag ska få det att funka? och är det då värt det eller för bökigt, hade hjälpt otroligt många där ute (hade fått posta fynden lite här och var så folk kan ta lärdom av det.

 

Den spelar in i dv och hdv? eller? jag antar att man vill köra så bra kvallité som möjligt så då är det väl hdv jag är ute efter. hade varit så innerligt tacksam, ju fler som skickar ju bättre för då kan jag rentav testa editera ihop något och se hur det funkar ett gäng minuter down the line i programmet, kommer naturligtvis INTE att använda materialet till något.

 

Mvh

 

Fiskkonservator Lubbe

http://www.fiskkonservator.se

Postad

Som sagt, HV30 fungerar ihop med Vegas8, så varför skulle då inte HV40 fungera ihop med Vegas9.

 

Däremot är jag lite tveksam till Canons CMOS-teknik i guppande båtar... Gele-bild av allt?

 

Både Panasonics och Sonys CMOS-teknik är mindre känslig för gungningar och vibrationer.

Postad

HV40 är HDV på band. Dvs. det ska inte vara några problem att tanka i sådant material till ett program idag. Finns det stöd för HDV så allt lungt. Vegas har utmärkt stöd för HDV.

Formatet är alltså HDV som är en variant av MPEG2.

 

Med tanke på hur du beskriver hur du filmar skulle jag inte rekommendera en bandkamera.

Postad

Tackar för svar, det klarnar allt mer, och givetvis, min första tanke är ju också "varför skulle hdv - mpeg2 inte funka i vegas " men måste dubbelkolla pga de trådar jag läst i andra forum där folk verkar ha stora problem, andra visar tutorials på youtube hur man får in hdv material i vegas... gör såhär,såhär,såhär osv... vilket känns en del skrämmande för en gröngöling som bara vill filma och klippa, (därav den stora försiktigheten).

 

@Kimster

Nu känns det som att jag har full koll vad som "kommer ut" ur en HV40, tack, och tack allesammans.

Ja det känns nästan som att jag inte ska gå över till band riktigt än (komplettera med senare isåfall).

 

@plf66

Du gav mig något att tänka på och ännu en grej som måste undersökas, för det är mycket handhållet, mycket som rör sig, mycket action ibland (självklart mycket stilla och "vackert" också). Alla tips på kameror (utand band) som kan lämpa sig till detta, tas med glädje emot.

Postad

HDV i Vegas 8 är inga problem. Just nu redigerar jag en film som ska bli 120 min, den består av ca 8 HDV-band (bara Sony-kameror) och enstaka Tod-filer från JVC (variant på HDV-filer). Det rullar på och fungerar bra.

 

Ta in materialet gör jag via File -> Capture Video -> Sen väljer man "HDV or SDI" och så tar man in materialet. Jag har haft HV30, Sony HVR-A1, Z1, M15 och M25 kopplade via firewire den vägen och allt fungerar.

 

En slamkrypare brukar dock vara att det fungerar bäst om man tvångsstyr utformat till HDV från kamera eller bandspelare och inte kör på Auto.

 

Jag kan nog ordna nån HV30-fil om du vill testa, men det får anstå till imorn tidigast. PMa i så fall.

Postad

Tack för all hjälp dudes! riktigt schysst.

 

Har fått tag på HDV från en sony kamera, samt AVCD (mp4) från en panasonic (minns inte exakt modell men sådan jag är ute efter tror jag) och båda funkar till min lättnad utan problem i vegas9. Dock verkar inte mp4 funka i mediaspelaren på min pc som annars körde mina mpeg4 (från min gamla sanyo hd kamera) utan problem, trodde mp4 och mpeg4 va samma/likvärdiga, men där fick jag lära mig något nytt.

 

Tagit till mig tipsen ang att canons CMOS-teknik kan bli ett problem i guppande båtar och relativt snabba handhållna panoreringar när det händer grejor. Och det jag kan komma fram till som passar bäst är nog fortfarande panasonic HDC-TM700, (om plånboken tillåter det innom några veckor)

 

För det måste köpas till en del grejor för att det ska funka... handhållen steadycam, en st. rödemick... vilket presenterar ett nytt problem för panasonic HDC-TM700 som har fästet i sidan, någon som vet lösningen på det? Finner inga produkter på de sidorna jag kollat som säljer mickarna, eller det går kanske rentav att bara "vrida" micken om den nu måste vara i det läget som den annars är om man har den toppmonterad.

Postad
För det måste köpas till en del grejor för att det ska funka... handhållen steadycam, en st. rödemick... vilket presenterar ett nytt problem för panasonic HDC-TM700 som har fästet i sidan, någon som vet lösningen på det? Finner inga produkter på de sidorna jag kollat som säljer mickarna, eller det går kanske rentav att bara "vrida" micken om den nu måste vara i det läget som den annars är om man har den toppmonterad.

 

Det följer med en adapter med TM700 så att du kan sätta micken upptill som vanligt:

http://www.simplydv.co.uk/wp-content/uploads/2010/06/Panasonic-HDC-TM700-viewfinder.jpg

Postad
Du ser tydligt här hur micken ska sitta:

 

tackar för infon, faktiskt sett den videon men trodde inte att den adaptern medföljde när man köpte kameran, tack igen.

 

Vad heter en "camera bracket" på svenska? Hittar heller inte det minsan, för jag tror nästan jag kommer behöva det då jag behöver en deadcat som förmodligen kommer att synas lite.

 

Mvh

 

Lubbe

Postad
tackar för infon, faktiskt sett den videon men trodde inte att den adaptern medföljde när man köpte kameran, tack igen.

 

Vad heter en "camera bracket" på svenska? Hittar heller inte det minsan, för jag tror nästan jag kommer behöva det då jag behöver en deadcat som förmodligen kommer att synas lite.

 

Mvh

 

Lubbe

 

bracket betyder väl bara hållare, men en sån här grej höjer upp blixtskoadaptern en bit:

http://cgi.ebay.co.uk/Hot-shoe-Ball-Head-Flash-Bracket-Mount-Umbrella-Holder-/270571350128

 

Det beror ju på vad du har för mick, om mickhållaren har en stativgänga så är det en sån här du behöver istället:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10771093

Postad

Ok, mjo tanken är en röde mick, och eftersom det medföljer en adapter på Panasonic HDC-TM700 (då den har mic/blixt kopplingen glömt va den heter... nånting sko, i sidan)

som då får en tex röde mick att funka fint, men sätter man på en deadcat så syns den den lite då den är stor å "pälsig"... haha... detta jg försöker att läsa, antingen genom att flytta ut den med något. Länkarna du skickade var nyttiga. tack

 

bracket betyder väl bara hållare, men en sån här grej höjer upp blixtskoadaptern en bit:

http://cgi.ebay.co.uk/Hot-shoe-Ball-Head-Flash-Bracket-Mount-Umbrella-Holder-/270571350128

 

Det beror ju på vad du har för mick, om mickhållaren har en stativgänga så är det en sån här du behöver istället:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10771093

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...