Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja ag känner nu jag måste ta och uppgradera mig till HD nu och känner att det självklara valet faller på en HVX200...läst lite på spcifikationer och den verkar ha allt vad jag verkar behöva för att göra bra produktioner ( 16:9, inställning av shutter för att åstadkomma slowmotion, valet att hoppa mellan HD/SD, både band och P2 kort m.m.)

Jag vill dock gärna höra vad ni tycker om denna kameran? jag har de senaste åren jobbat med dvx100 och har i min ägo nu en en dvx100BE..

fördelar/nackdelar tack!

Postad

Jag har en HVX200 och är väl ganska nöjd. Den har en bra krispig bild i överlag, men när den ska fokusera på oändligheten tycker jag att den är lite lite av en aningen oskarp. Jämfört med DVX100Be (En mycket bra kamera!!) så käkar HVX200 mer ljus, vilket inte är särskilt positivt om du har en 35mm adapter som i sig också käkar extra ljus. Och det är speciellt negativt om du exempelvis filmar vigslar då Kyrkor brukar va snåla på ljus.

En av de stora fördelarna med HVX200 är bättre färgåtergivning än DVX100Be. P2-korten är dyra, men å andra sidan sparar du tid i redigering då du får ett nytt klipp varje gång du rec:ar.

Postad
.... både band och P2 kort m.m....

Du kan bara spela in SD på band. HVX200 hade varit en hit om man hade kunnat spela in HDV på banden, och sen kunde man då investerat i P2-kort om man velat få ännu bättre kvalitet.

HVX200 har inga CMOS-problem, och det nog en av de riktigt stora plusen.

Postad
Du kan bara spela in SD på band. HVX200 hade varit en hit om man hade kunnat spela in HDV på banden, och sen kunde man då investerat i P2-kort om man velat få ännu bättre kvalitet.

HVX200 har inga CMOS-problem, och det nog en av de riktigt stora plusen.

Oj det är då inget som står i specifikationerna om kameran..Men 16:9 är väl äkta? så det inte är en letterbox som i dvx100 menar jag...

Postad

All HD är 16:9. Just den här kameran är en DVCPro HD som använder diverse knep (bla pixelshift) för att "nå" till HD-upplösningen. (DVCPro HD 720P är 960 x 720 och DVCPro HD 1080 är 1440 x 1080).

//Max

Postad
All HD är 16:9. Just den här kameran är en DVCPro HD som använder diverse knep (bla pixelshift) för att "nå" till HD-upplösningen. (DVCPro HD 720P är 960 x 720 och DVCPro HD 1080 är 1440 x 1080).

//Max

ok och kan jag då använda mig av 16:9 om jag nu väljer att filma i SD? Jag vet man kan filma i HD och sedan i programmet exportera i SD..men vill gärna vet om det går att göra som jag tänker..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...