bonne Postad 27 augusti 2010 Postad 27 augusti 2010 Ska göra en dokumentär under hösten och kommer använda min 550d. Har just nu kit objektivet bara och undrar om de finns någon sorts objektiv som är bättre för just intervjuer etc 0 Citera
Taz_1999 Postad 30 augusti 2010 Postad 30 augusti 2010 Denna artikel av Philip Bloom gällande att välja objektiv till kameror som Canon EOS 5D eller 7D och andra kameror för DSLR-filmning, som tex din Caon EOS 550 är mycket bra. Killen har enorm erfarenhet och efter några timmars googling är detta den bästa jag hittat: http://philipbloom.net/2010/08/20/which-lenses-to-buy/ Philip Bloom har förresten introducerat George Lucas, Rick McCallum och Quentin Tarantino till filmning med DSLR, med hjälp av denna film mm: Skywalker Ranch Vill du se några bra exempel på videos filmade med 50 mm/f 1.2 eller 50mm/f1.4 antingen i L-serien eller andra, så kolla på dessa tre dokumentärer: shinya kimura @ chabott engineering Sofias People - Philip Bloom http://exposureroom.com/members/philipbloom/8f2b94a0b3254a20bb70acf330071d39/ The Sword Maker & The Swordsman Det finns kanaler för de flesta kameror på Vimeo, tex här är en för 550D (en av de större med mest videos, det finns flera) http://vimeo.com/groups/38034 Sök i den efter dokumentärer. 0 Citera
bonne Postad 1 september 2010 Författare Postad 1 september 2010 Föjt Blooms blogg rätt länge nu och tänkte mer om det fanns en viss sorts objektiv som var just bra för bara dokumentär grejer och inte bara tips på bra objektiv för kameran. Tack för alla länkar iaf ska ta en titt på de 2 andra dokumentärerna. 0 Citera
arvido Postad 1 september 2010 Postad 1 september 2010 Är inte så himla duktig på det här men just vid dokumentärfilmning kan det ju vara skönt att ha en zoom lins istället för en prime just för att det kanske ska gå lite fortare ibland. 0 Citera
bonne Postad 1 september 2010 Författare Postad 1 september 2010 Beställde sigma 70-300mm i söndags och borde få den under denna veckan. Får väll göra ett par tester och se vilket som kan passa bäst den eller kit objektivet för intervjuerna. När tråden ändå är igång kan jag ta detta här också: Hur kan jag få bästa ljud på en lågbudget? Själva dokumentären är mitt projektarbete i 3e året på gymnasiet och skolan har en liten budget där varje grupp kan få en viss summa pengar. Kanske runt 1000 kronor. Kan en Röde mikrofon vara bra för sånt här eller ska man lägga en större summa och skaffa en zoom h4n eller liknande och spela in ljudet externt. Jag går inte media (dock kan jag självsäkert säga själv utan att känna att jag skryter att det jag gör är mycket bättre en elever som går ett media program. Länk till tråd i min sig) och alla blir väll rätt imponerande av en film överhuvudtaget. Oberoende av kvalitet. Dvs är ljudet inte 100% perfekt kommer ingen annan jag märka det. 0 Citera
Taz_1999 Postad 1 september 2010 Postad 1 september 2010 När du tänker dokumentär tänker du då intervjuver endast? I så fall behöver du bara en normal (30 mm, vilket förresten är 50 mm på en kamera med icke full frame som 550. Man multiplicerar med 1.6). Om du tänker dig en dokumentär som inleds ungefär så här: En reporter står framför ett hus, mick i hand, kameran har ett snävt utsnitt omkring reportern i helfigur och hon säger tex "Det var här i det här huset som xx träffade nn". Därefter ser man hela huset och kameran zoomar in till ett fönster på på tredje våningen. Nytt klipp till inomhuscen där kameran zoomar ut från fönstret och sedan panorerar till en person vid ett bord, me en voice over "Det var i september 2010 som xx...". Man ser xx i halvfigur och i nästa klipp berättar xx om nn. "Jo, han verkade ju så seriös"... Nytt klipp med detalj av xx kanske bara öga och kind där man kan räkna varje rynka och xx berättar om nn. Bara för den korta scenen och de klippen behöver du tele, normal, vidvinkel och en eller två zoomar. Jag skulle gissa du i en dokumentär har samma behov av objektiv som tex en reklamfilm, en romantisk komedi eller en dokumentär eller en rolig sketch. Du behöver både vara riktigt nära ibland, ansikte, del av ansikte eller bara händer (dvs tele-objektiv), på normalt avstånd för intervjuver halvkropp, helkropp (normal) och även kunna fota en miljö/sceneri/byggnad eller inomhus (vidvinkel). Så vidvinkel, normal och en tele alltså. Du behöver även låga bländartal (1.2, 1.4, 1.8) för även om en systemkamera upplevs som mindre störande av personer som intervjuvas (man tror inte den filmar) så är det bättre om du inte behöver rigga en massa lampor och reflexskärmar mm för att kompensera för högre blädartal i ditt objektiv. Mindre störande, nära inpå, naturligt ljus talar för fasta objektiv 30-50 som har låga bländartal.. F 3.5, 4.5 som det ofta är på zoomar, är alltså inte bra nog då. Självklart kan en zoom vara bra att ha, just för att man kan ändra "utsnitt" i bilden snabbare och förstås den klassiska effekten: "Ken Burns" http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Burns_Effect Den MÅSTE man ju ha i varje film! :) Men zoomar börjar på 2.8 eller mer i bländare, därmed behöver du mer ljus med dig om det är kväll, natt eller inomhus eller så får du filma i dagsljus/utomhus. En Zoom 24-70/2.8 kanske är bäst, det är ETT objektiv, har nästan hela bredden (24 mm är 38,4 mm brännvid på en kamera som inte har full frame sensor, faktor 1.6) och den har ganska lågt bländartal. Dokumentär tycker jag utspelas mest nära personer och närbild av detaljer, det är inte så mycket scenerier, det talar för att du skall lägga mera pengar på normal och tele, än vidvinkel. Ett resonemang som håller tills man vill filma inomhusmiljöer, som behöver vidvinkel för att man skall få med ett helt rum som man uppfattar det med egna ögon. :) Jag är i samma dilemma själv faktiskt, skall jag satsa på ett gäng objektiv för att täcka upp allt? Dvs flera fasta objektiv med låga bländartal och en eller flera zoomar som visserligen har flera brännvidder och kan ändra utsnittet i bild, men som kräver bra ljus/dagljus/utomhus för de har ett högre bländartal eller skall man köpa både zoomar och fasta objektiv (aka primes)? :) Sex olika linser, vidvinkelzoom (11-16 tex), normalzoom (24-70), tele (70-200) och primes för 30 och 50 och 100 (en med makro)? Sex linser betyder ekonomisk ruin, men coolt att ha för man kan göra allting! :) Förresten flera av artiklarna på denna site pratar om hur man kan använda DSLR för att filma dokumentärer. Både fördelar som att de är mindre påträngande, fungerar i mindre ljus och även en del nackdelar nämns som överhettning och max 12 minuters klipp mm. Ett gäng exempel finns också och även objektiv diskuteras. Kan vara något att läsa? http://www.dslrnewsshooter.com/category/canoneos7d/ 0 Citera
Taz_1999 Postad 1 september 2010 Postad 1 september 2010 Denna video visar skillnaden mellan inbyggt ljud, Röde/Rode och liknande externa mikrofoner, handhållna mikrofoner och myggor: (Update: Ändrade länken, den till stillmotionblog.com som stod här tidigare får jag nu en varning gällande Phishing på) 0 Citera
Taz_1999 Postad 1 september 2010 Postad 1 september 2010 Hittade denna video - Vincent Laforet går igenom sin senaste batch av utrustning. Kamera, displayer, batterier, rigg, objektiv, lampor mm: http://www.nextwavedv.com/vincent-laforet-updates-his-gear-list/ (Han hade ETT objektiv för en två veckors videoinspelning av en pilot för en TV-serie, Zeiss 15.5-45. ) En artikel med beskrivningar av de linser han har och gillar: http://blog.vincentlaforet.com/mygear/lenses/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.