Gå till innehåll

FireWire problem


Emil_sc

Recommended Posts

Hej!

Är i stort behöv av hjälp.

Jag försöker tanka in lite saker från min kamera, en Panasonic NV-DS30EG till Avid Xpress 3.0, (via FireWire) men problemet är att avid inte verkar hitta min kamera.

Får bara upp texten "no input signal present" Detta har funkar bra förut, men nu fungerar det alltså inte.

 

I inställningarna i Avid kan man ställa in olika kamera moddeler som man vill importera med, min finns inte med i listan så jag kör på "Generic DV Device"

 

Kan det vara så att min kamera kräver drivrutiner för att fungera? (kommer inte ihåg om jag hade det tidigare) Har letat överallt men inte hittat några.

 

Har provar några andra capture program, men där har jag inte heller hittat kameran.

 

enligt Enhets Hanteraren finns "VIA OHIC Compliant IEEE 1394 Host Controller" Och den fungerar, har även provat ominstallera drivarna till den.

Moderkortet jag har är ett ASUS P4P800 Deluxe med inbyggd Firewire anslutning. (om det nu skulle hjälpa)

 

Någon som har någon anning om varför det inte fungerar?

Mycket tacksam för snabba svar!

/Emil

 

Edit:

Har även provat i Premiere 6.0 nu, inte heller där hittas kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk verkar ha haft liknande problem när de uppdaterat till nyare SP.

Har du kört med samma SP hela tiden eller har du uppdaterat nyligen?

 

Om du startar om datorn, pluggar i kameran med Firewire och sen starta den, hittar Windows kameran då (kommer en liten bubbla i aktivitetsfönstret)?

 

Där kan även finnas konflikter om man kör AVID och Premiere på samma system i Win2000. Om inget annat hjälper, avinstallera alla capture/redigeringsprogram och installera sen om Avid.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, den hittar: 1934 DV Camcorder (Non DirectShow)

Men den vill ha drivrutiner, Om man väljer att söka genom datorn hittar den en passande drivrutin men frågar efter en DVcamcorder CD-ROm

 

Har provar programet du länkade till, Det programet hittar heller ingen kamera...

 

Tror nästan jag har hittat problemet:

http://www.driverzone.com/viewcomment.php?company=Panasonic&masterid=521

Läs där, Ställer mig också väldigt skeptisk till Panasonic nu!

 

Men det ska ju gå att fixa, har funkar förut.

Ovh vi har en mängd Panasonic Kameror på skolan, och de funkar ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Emil_sc]nu får jag upp en "hittad ny maskinvara" rutan när jag ansluter den, Men jag har ju ingen drivare?[/citat]

 

Jag hade liknande problem först, men prova att sätta i Cdn du fick med Kameran i cd-romen och be den "leta" efter driver där.

 

Det funkade för mig ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Halloj!

 

Här kommer mitt första inägg i dett forumet :-)

 

Nu är det så att jag har precis samma problem som ovanstående trådskapare.

Jag har testat med två olika kameror. Den som jag håller på med just nu är en Panasonic NV-DS60.

Jag har köpt ny kabel (FW) och installerat om drivrutiner (1394) m.m. Har testat med olika program som t.ex Ulead och Premiere. Men utan framgång.

 

Det känns som att det ända som återstår för mig nu, är att installera om hela Windows. Kör med Win XP , SP2

 

Så nu till frågan!

 

Emil! Har du löst problemet?

Jag börjar bli riktigt frustrerad. Någon som har något ypperligt bra tipps??

 

//Peppe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inget om kameror, men jobbar med datorer... Jag kan skvallra om att det kommer inte att hjalpa att installera om windows.

 

I princip ar det inte sa svart med drivrutiner. Om installationen av drivrutiner inte gar automatiskt, sa gar man till enhetshanteraren, markerar den enhet som behover nya drivrutiner, hogerklickar, valjer egenskaper. Leta efter en knapp som heter uppdatera drivrutiner.

 

Om man har en cd, diskett eller nerladdade drivrutiner, sa valjer man "jag har diskett" och bladdrar till platsen man har drivrutinerna. Sen ar det bara att folja andvisningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har hört att det är en massa problem med SP2, så det var den tanken jag hade. Kanske man skulle ta bort den?

Jag har ingen skiva med drivrutiner till kameran. Men ska jag behöva det?

XP hittar inte kameran överhuvud taget. När jag sätter på den så dyker det inte upp något om att en ny enhet har hittats. Datorn reagerar inte över huvud taget.

Jag har en extern HDD (Firewire) och den funkar klanderfritt.

 

Någon som vet var man kan hitta drivrutiner? Dom har inga på Panasonic:s sida :-( Har iaf inte hittat några!

 

//Peppe

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm... jag har inget minne av att nånsin behövt drivare till min kamera. bara till firewire-kortet. (har själv panasonic nv-gs120)

 

men emil om du nu behöver drivare och du inte har formaterat sen det funkade senast så ligger dom med största sannolikhet på hårddisken.

när windows frågar efter dem så väljer du att ange sökväg till "c:\winnt\inf" (om du har os på c: ) hittar den inget där så sök på *.inf , kopiera alla inf-filer du har till en ny mapp och ange sökvägen dit istället. hittar den inget då har du ej drivrutinerna på datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej hej igen!

 

Tänke bara att jag skulle skriva hur det har gått!

Efter ominstallation och formatering (kör fortfarande 2000) Så funkar det ändå inte, inga drivare hittas.

 

Får väll prova med att installera XP istället kanske och se hur det går.

Skulle ju behöva redigera filmen jag gjort som projektarbete för guds skull!

 

Jaja, blir att prova XP då!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...