Gå till innehåll

Kamera för inspelning av skateboard


PRound

Recommended Posts

Hej!

 

Jag letar efter en kamera som jag ska för inspelning av skateboardfilmer. Det ska gärna vara hög fps (60) och bra upplösning.

Har fått tips om canon EOS 550 och go pro hd hero. Jag har ingen kunskap eller erfarenhet av film så jag tyckte det var bättre att vända mig till några som kan det bättre. Jag vill inte ha en värsting utan en ganska billig kamera. Någon som har några förslag? Min budget ligger runt 2-4000kr.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gissar att du ska filma en del rörelser och snabba panoreringar, vilket gör att du borde undvika alla dagens CMOS-kameror som lider av mer eller mindre svåra problem med "rolling shutter".

 

En beg Panasonic 3CCD dv-kamera ligger inom din prisklass och passar nog helt klart bra.

 

50 fps (ev 60 fps) och hög upplösning och CCD för skateboard hamnar på Panasonics AVCHD- och P2-kameror, men också i annan prisklass.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har filmat säkert 50 DV-band skate med en panasonic gs-320 och var grymt nöjd med den. Tror du skulle vara det med, om vi snackar 2000kr En sådan hittar du för 1500kr på blocket. Såg inte din något strama budget först, läste lite för snabbt. Du hittar inget vettigt ned 60fps för det priset...

 

http://www.blocket.se/stockholm/Panasonic_NV_GS_320_miniDV_28998575.htm?ca=13&w=3

 

Nästan allt här är filmat med en sån. http://www.youtube.com/user/237se#p/u/6/10leMJf0FWk

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker helt klart att du kan köra med band, speciellt i den prisklassen...

 

jag har själv en panasonic NV-GS120 och jag använder den fortfarande som backup i vissa sammanhang, och jag lovar dig att du hittar inte många kameror som slår den i färgåtergivning om du jämför den med andra lite billigare kameror. fast den var å andra sidan ingen billig kamera när den var ny heller. den låg nog närmare 12000kr då...det som är negativt med den är väl framförallt att den inte kan köra äkta 16:9....

 

frågar du riktigt snällt så kanske jag kan sälja den till dig...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vet inte om man skall prata om sånt i forumtrådarna, men jag kan säga att jag inte släpper den för mindre än 2000, för då fortsätter jag hellre att använda den till backup eller i miljöer där jag inte vill använda mina andra kameror...

 

kontakta mig privat för mer info, jag har även en gopro hero över...

Länk till kommentar
Share on other sites

Använda en dslr till skate filming är nog inget jag skulle rekomendera. Har testat ett par gånger själv och inte haft några jättestora problem med det men att hålla fokusen perfekt hela tiden är inte alltid det lättaste. Att den inte har en lcd skärm man kan vända är också väldigt jobbigt för just skate.

 

En 550d är bra för en del klipp men att filma lines skulle jag satsa på en vanlig videokamera.

Du säger också att du inte vill ha så komplicerad kamera med en dslr får man ofta justera iso,aperture och shutter innan man kan börja filma och vill man alltid ha en kamera redo och inte missa trick kan detta vara problem. Med en vanlig videokamera är de bara starta den och trycka rec så snabbt du kan så fixar den ljus och fokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använda en dslr till skate filming är nog inget jag skulle rekomendera. Har testat ett par gånger själv och inte haft några jättestora problem med det men att hålla fokusen perfekt hela tiden är inte alltid det lättaste. Att den inte har en lcd skärm man kan vända är också väldigt jobbigt för just skate.

 

En 550d är bra för en del klipp men att filma lines skulle jag satsa på en vanlig videokamera.

Du säger också att du inte vill ha så komplicerad kamera med en dslr får man ofta justera iso,aperture och shutter innan man kan börja filma och vill man alltid ha en kamera redo och inte missa trick kan detta vara problem. Med en vanlig videokamera är de bara starta den och trycka rec så snabbt du kan så fixar den ljus och fokus.

 

Håller helt med.. 550D är inget du åker omkring med eller filmar allt för snabba saker med för linjer böjjer sig tyvärr.. sattsa på en riktigt videokamera och med din budget så skulle jag jaga nån form av DV kamera, tänk på att du behöver stativ, batterier och med stor sannorlikhet ett fisheye också.. bara ett fisheye ligger nästan på din budet :(

 

Jag har en 550D för B-foto och du kan kika in min film jag gjorde åt RedBull när de var i stan

De klipp som är lite "mer" färg i är från 550n

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller helt med.. 550D är inget du åker omkring med eller filmar allt för snabba saker med för linjer böjjer sig tyvärr.. sattsa på en riktigt videokamera och med din budget så skulle jag jaga nån form av DV kamera, tänk på att du behöver stativ, batterier och med stor sannorlikhet ett fisheye också.. bara ett fisheye ligger nästan på din budet :(

 

Jag har en 550D för B-foto och du kan kika in min film jag gjorde åt RedBull när de var i stan

De klipp som är lite "mer" färg i är från 550n

 

Håller inte med. Det är många som filmar skate med 7d och 8mm fisheye. Här är en kort på självaste Jason Hernandez där han promotar en handle just för t.ex 550d:

 

Så jag köper inte det där med att DSLRs idag inte duger till lines och sparar själv ihop till en 60d.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte med. Det är många som filmar skate med 7d och 8mm fisheye. Här är en kort på självaste Jason Hernandez där han promotar en handle just för t.ex 550d:

 

Så jag köper inte det där med att DSLRs idag inte duger till lines och sparar själv ihop till en 60d.

 

Yes, när men jag är med.. Men visst du får mkt kamera för pengarna men felen finns fortfarande där..

 

Ska du börja lägga 12.000 på en kamera + kanske 10-20.000 på linser sen 5.000 på mic osv osv så är du snart uppe i prisklassen för en begagnad Sony EX1:a och det finns ingen chans jag skulle ta min 550D över min EX1 när jag gör ett större jobb. För att inte tala om 12 minuters gränsen som gäller för inspelning vilket gör den praktiskt taget värdelös för eventuella event-gig som man kan tänkas vilja filma på sidan om sin skatefilmning för att dra in de där bärs-cashen som behövs för att hålla modet uppe ;)

 

Sen som avslutande kommentar... bland DSLR så ser 60D jävligt vass ut! Speciellt när nu skärmen går att vinkla för utan sökare är 7D/550D skit i kubik att filma med ;)

 

Lycka till med skatefilmen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...