Gå till innehåll

Vilken slutare?


CJG

Recommended Posts

Jag skall göra en kort film om ett cykelteam. Filmar på min nyinköpta 7D. Det kommer vara mycket action och snabba klipp. Vilken bländare tycker ni jag skall jag använda? Vill inte ha för mycket rörelseoskärpa utan ganska klara bilder. Kommer testa både 1080 och 720.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skall göra en kort film om ett cykelteam. Filmar på min nyinköpta 7D. Det kommer vara mycket action och snabba klipp. Vilken bländare tycker ni jag skall jag använda? Vill inte ha för mycket rörelseoskärpa utan ganska klara bilder. Kommer testa både 1080 och 720.

 

1/100 verkar ganska lämpligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte det smartaste att minska slutartiden bara för att inte överexponera bilderna, det blir då lätt hackiga rörelser i bilden, ett ND-filter fixar det mycket bättre. Men visst kan man testa att minska till 1/100 i 25p och 1/200 i 50p om man tycker det blir för suddigt annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Vill du inte ha motion blur i ditt material ska du köra med så hög fps som möjligt, kommer dock inte se så bra ut om inte du planerar att spela upp det i slowmotion. Snyggast blir väl egentligen om du kör runt 50-60 i slutar tid. Så strypa till bländaren ordentligt. Lite ND filter också.

 

Filmar du i 1080 får du fett med rolling shutter på en sådan kamera, se länk för beskrivning.

Kör du däremot 720 får du lite mindre problem med det, men det är fortfarande ett problem.

Detta uppstår ju då mest i snabba rörelser med kameran så jag rekomenderar dig att köra i 720.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

HejHej.... Lite enkla tumregler som kan vara bra att komma ihåg:

 

Filmar du i 24 eller 25 FPS, ställ slutaren på ngt som är delbart (?) med 25. T.ex. 50, 100, 150 osv.

 

Filmar du i 30 eller 60 FPS, Ställ slutaren på ngt som är delbart (?!?!) med 30. Alltså 20, 60, 120 osv.

 

Filmar du inomhus under artificiell belysning, så kommer du garanterat få flimmer såvida du inte justerar slutaren efter det också. T.ex.

 

I de flesta EU-land (Rätta mig gärna om jag har fel) har vi 50hz, enkelt sagt 50 svängningar per sekund i elnätet. Ställ då din slutare på ngt som är delbart med 50. 50, 100, 150 osv.

 

I USA och säkert massa andra länder kör man på 60Hz, och ska således multiplicera 60....alltså 30, 60, 120 osv.

 

Som de skrev ovan så är det också bra att ha ett ND filter... själv kör jag med en Fader ND MK II.... det är ett finurligt filter som kan ställas om genom att man vrider det. Det går att få nästan helt kolsvart och är fantastiskt när man filmar utomhus i solljus.

 

Så, vet inte om det var något nytt förrutom det de andra skrev, men tja. lite kanske det var iaf! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...