Davido Postad 6 augusti 2010 Postad 6 augusti 2010 Hej alla! Jag tänkte fråga vad Ni anser vara en av de bästa kamerorna för allroundfilmning? Jag tänker mig en kamera som jag kan göra dokumentär, reklamfilm och kortfilm med?? Finns det någon sådan eller drömmer jag? Tänker mig ett pris runt 17 tusen uppåt Kan man få till kortare skärpedjup med semiprofessionella kameror också? Jag har tittat på Panasonic AG-HMC40 till exempel. 0 Citera
Kimster Postad 6 augusti 2010 Postad 6 augusti 2010 Ja om du sätter på en adapter för 35mm-gluggar eller tittar på kameror för 70tusen och uppåt. 0 Citera
StenR Postad 7 augusti 2010 Postad 7 augusti 2010 Den enda som verkar ligga i närheten av det du vill ha är väl den kommande Sony NEX-VG10: http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Unveils-New-Interchangeable-Lens-Camcorder-the-NEX-VG10-37823.htm Men jag vet inte hur pass semipro den verkligen kommer att bli, den ser lite ut som en handycam med lösa objektiv för mig (inklusive bara 50i). Annars är väl just Panasonic HMC41 (som den europeiska varianten heter) eller JVC HM100 just såna bra, små och allsidiga semipro-kameror. Och de har också en objektivstorlek (43mm filtergänga) som gör att små prisvärda 35mm-adaptrar som Letus35 Mini passar direkt. 0 Citera
Davido Postad 7 augusti 2010 Författare Postad 7 augusti 2010 Den enda som verkar ligga i närheten av det du vill ha är väl den kommande Sony NEX-VG10: http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Unveils-New-Interchangeable-Lens-Camcorder-the-NEX-VG10-37823.htm Men jag vet inte hur pass semipro den verkligen kommer att bli, den ser lite ut som en handycam med lösa objektiv för mig (inklusive bara 50i). Annars är väl just Panasonic HMC41 (som den europeiska varianten heter) eller JVC HM100 just såna bra, små och allsidiga semipro-kameror. Och de har också en objektivstorlek (43mm filtergänga) som gör att små prisvärda 35mm-adaptrar som Letus35 Mini passar direkt. Aaah bra att det går att fästa 35mm till dem! Sony NEX-VG10 verkar ju vara en spännande kamera med olika objektiv. Vad använder ni själva? Eller är det vanligaste att köra olika kameror för olika typer av arbeten? 0 Citera
StenR Postad 7 augusti 2010 Postad 7 augusti 2010 Jag tror ingen använder en HDSLR till dokumentärer nej, och jag har fortfarande kvar min videokamera så visst kan man behöva mer än en kamera. Här är en demovideo med HM100 och Letus35 Mini: 0 Citera
barnholdt Postad 25 augusti 2010 Postad 25 augusti 2010 Ny Sony (NEX-VG10) med motsvarande 35mm sensor om den inte saknar 25/24p och gain för ljudet? 0 Citera
ChrisSFP Postad 31 augusti 2010 Postad 31 augusti 2010 Jag skulle nog köpa en JVC GY-HM100E, den gick att kitt sjukt fet också om pengarna börjar rulla in :) 0 Citera
Blanco Niño Postad 31 augusti 2010 Postad 31 augusti 2010 Jag skulle nog köpa en JVC GY-HM100E, den gick att kitt sjukt fet också om pengarna börjar rulla in :) Jag har funderat lite på en sån. Vad är det som gör att du tycker den vore ett bra köp? Och hur kan man kitta den? 0 Citera
Davido Postad 31 augusti 2010 Författare Postad 31 augusti 2010 Jag skulle nog köpa en JVC GY-HM100E, den gick att kitt sjukt fet också om pengarna börjar rulla in :) Ja den verkar grym! "den gick att kitt sjukt fet också.."? finns det kitt att köpa till menar du? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.