Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla!

Jag tänkte fråga vad Ni anser vara en av de bästa kamerorna för allroundfilmning?

Jag tänker mig en kamera som jag kan göra dokumentär, reklamfilm och kortfilm med?? Finns det någon sådan eller drömmer jag?

Tänker mig ett pris runt 17 tusen uppåt Kan man få till kortare skärpedjup med semiprofessionella kameror också?

Jag har tittat på Panasonic AG-HMC40 till exempel.

Postad

Den enda som verkar ligga i närheten av det du vill ha är väl den kommande Sony NEX-VG10:

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Unveils-New-Interchangeable-Lens-Camcorder-the-NEX-VG10-37823.htm

Men jag vet inte hur pass semipro den verkligen kommer att bli, den ser lite ut som en handycam med lösa objektiv för mig (inklusive bara 50i).

Annars är väl just Panasonic HMC41 (som den europeiska varianten heter) eller JVC HM100 just såna bra, små och allsidiga semipro-kameror. Och de har också en objektivstorlek (43mm filtergänga) som gör att små prisvärda 35mm-adaptrar som Letus35 Mini passar direkt.

Postad
Den enda som verkar ligga i närheten av det du vill ha är väl den kommande Sony NEX-VG10:

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Unveils-New-Interchangeable-Lens-Camcorder-the-NEX-VG10-37823.htm

Men jag vet inte hur pass semipro den verkligen kommer att bli, den ser lite ut som en handycam med lösa objektiv för mig (inklusive bara 50i).

Annars är väl just Panasonic HMC41 (som den europeiska varianten heter) eller JVC HM100 just såna bra, små och allsidiga semipro-kameror. Och de har också en objektivstorlek (43mm filtergänga) som gör att små prisvärda 35mm-adaptrar som Letus35 Mini passar direkt.

Aaah bra att det går att fästa 35mm till dem! Sony NEX-VG10 verkar ju vara en spännande kamera med olika objektiv. Vad använder ni själva? Eller är det vanligaste att köra olika kameror för olika typer av arbeten?

Postad

Jag tror ingen använder en HDSLR till dokumentärer nej, och jag har fortfarande kvar min videokamera så visst kan man behöva mer än en kamera.

Här är en demovideo med HM100 och Letus35 Mini:

• 3 veckor senare...
Postad
Jag skulle nog köpa en JVC GY-HM100E, den gick att kitt sjukt fet också om pengarna börjar rulla in :)

Jag har funderat lite på en sån. Vad är det som gör att du tycker den vore ett bra köp? Och hur kan man kitta den?

Postad
Jag skulle nog köpa en JVC GY-HM100E, den gick att kitt sjukt fet också om pengarna börjar rulla in :)

Ja den verkar grym! "den gick att kitt sjukt fet också.."? finns det kitt att köpa till menar du?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...