sparq Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 Har sett det både på tv-program och i film. Det kan vara att det zoomas in på en person rätt hastigt och slarvigt. Också hinner inte skärpan med på en gång. Hur får de till den varierande skärpan? I "Värdens modernaste land" del 4 på SVT play gör dom detta mellan 08:10 och 08.20. http://svtplay.se/v/2057795/varldens_modernaste_land/del_4_av_7 0 Citera
Kimster Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 Om jag får gissa så är det personen som sitter med fokuspullern som normalt inte hinner med kameranmannens zoomande. Fokuspullern i en studio sitter normalt i kontrollrummet med kontroll över bl.a. bländare, färg och fokus på alla kameror i studion. 0 Citera
sparq Postad 27 juli 2010 Författare Postad 27 juli 2010 Jasså brukar det vara så. Jo jag tänkte att det krävdes en till person än fotografen. 0 Citera
Spygg Postad 22 september 2010 Postad 22 september 2010 Om jag får gissa så är det personen som sitter med fokuspullern som normalt inte hinner med kameranmannens zoomande. Fokuspullern i en studio sitter normalt i kontrollrummet med kontroll över bl.a. bländare, färg och fokus på alla kameror i studion. Njäää hörrudu - där har du allt fel. Fotografen sköter själv såväl zoom som skärpa i studion. Man har två handtag på studiostativet - det ena med zoomreglage, det andra med skärpedito. Bländaren är oftast fast, och anpassad efter studiobelysningen som i princip är konstant. 0 Citera
Kimster Postad 22 september 2010 Postad 22 september 2010 Alltså det är ingen "konstant" hur det bedrivs, om vi ska använda det uttrycket. Så fel har jag inte då jag själv vart i studios där det går till på det sättet. Jag säger dock inte att alla gör så. Och dessutom svarade jag på det enskilda fallet "där jag gissar" att det finns en extern fokuspuller, och gör det det, så "kan" de sitta i kontrollrummet. 0 Citera
sparq Postad 23 september 2010 Författare Postad 23 september 2010 Alltså det är ingen "konstant" hur det bedrivs, om vi ska använda det uttrycket. Så fel har jag inte då jag själv vart i studios där det går till på det sättet. Jag säger dock inte att alla gör så. Och dessutom svarade jag på det enskilda fallet "där jag gissar" att det finns en extern fokuspuller, och gör det det, så "kan" de sitta i kontrollrummet. Jo borde vara olika vilka lösningar man använder sig av. Vrida på objektivet eller reglage som styr motor i objektivet, styrning av filmaren eller av ytterligare en perseon. Fast att ha fokusreglaget i ett externt rum låter lite klumpigt med tanke på att personen då inte ser kameran samt filmarens kroppsspråk, samt inte ser i 3d. Fast jag har aldrig tittat på tekniken i en filmstudio. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.