FutureMediaQueen Postad 26 juli 2010 Postad 26 juli 2010 Jag håller på att skriva manus och skulle uppskatta det om ni skrev massa tips eller något jag kan läsa så att jag vet exakt hur jag skriver en. Jag har läst pdf filerna som var på en tråd här nånstans om scen beskrivning och allmänna regler och tyckte att dem var jättebra men skulle vilja ha mer tips. Lite kort om mitt projekt: Jag har kommit på en - vad jag anser - fantastisk idé som, att döma från alla de filmer jag sett hittils (är 17 år och 11 månader va :)), är annorlunda. Den är rörande och får en att tänka. Jag älskar filmer som får en att tänka. Jag har tidigare fått flera idéer men upptäckt att dem har varit ganska inkonsistenta då jag inte har lyckats fylla alla tomrum. Nu tror jag att jag har gjort det, då jag har skrivit på som en galning. Detta skulle jag vilja utföra som mitt tredje års projekt i gymnasiet. Jag har börjat på manuset idag. Här är några andra frågor jag har som jag gärna vill ha svar på: - Tanken är att göra en independent film, då det förmodligen finns en väldigt liten chans att mitt manus skulle bli köpt. Jag är oerfaren och oetablerad, men ambitiös och villig att lära mig. Kan jag ta och göra en independent film? Hur/var kan jag hitta personer till mitt s.k "team" som är erfarna? Kan det komma att kosta? (vissa kan ju vara med och göra gratis... det är ju bra för deras cv också? + dom får creds & om filmen skulle gå med vinst får de självklart ersättning) -Tror ni som är erfarna att jag skulle kunna klara av att filma det här inom kommande gymnasieåret, alltså under ett enda år, förutsatt att jag jobbar på väldigt hårt och inte ger upp? - Hur ska layouten för att skapa film egentligen se ut? Jag har fått en idé och skrivit ganska så utförligt om idén. Har t.o.m redan kommit på vissa scener och skrivit ner dem. Ska jag börja med manuset direkt och tackla de tomrum som dyker upp när dem dyker upp? När gör jag t.ex story board (eller vad det heter...) Tack för er tid (: & svara så fort som möjligt, jag ska börja jobba redan... nu! 0 Citera
Shelly Postad 26 juli 2010 Postad 26 juli 2010 Det finns lite här på Voodoo att läsa om hur man skriver manus, http://www.voodoofilm.org/filmskola/manus-dramaturgi/. Annars är ett bra tips (tycker i alla fall jag) att läsa andra manus, då ser man hur de ser ut och man lär sig medan man läser. Ja du kan göra en indifilm men kanske blir den inte som du tänk dig då du måste skaffa fram pengar. Men jag är väldigt optimistisk just nu så jag tvivlar inte på att du kan göra det om du vill och är villig att kämpa för det. Vad det skulle kosta beror ju helt på manuset, är det med tre bilar och du har ingen så är det klart att det kommer att kosta. Robert Rodriguez skrev manuset efter det han hade till hands då han gjorde "El Mariachi" så det kanske är en idé? Se över vad du har eller kan komma över och använd dig av det? Det blir i alla fall billigare om du gör så. Hur man skriver manus är väldigt personligt, somliga gör outlines och karaktärsmallar osv för att det tycker att det är lättast så medan andra sätter sig ner och skrev alltsammans rakt upp och ner. Så det är bara att pröva sig fram och se vad som passar bäst. Storyboards (om jag förstått hela rätt) använder man senare i produktionen då man börjar planera filmandet. Andra som är filmare svarar säkert bättre på dina frågor än jag. 0 Citera
jbergman Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 Är det lång- eller kortfilm du vill göra? Ju längre filmen är, desto jobbigare blir allt. Att hitta folk som kan ställa upp gratis på en kortfilmsproduktion är rätt enkelt om man ger ett bra intryck och presenterar sin idé väl, men en långfilmsinspelning är helt enkelt för mycket jobb. Jag antar dessutom att du tänker regissera, och det är ingen god idé att börja med en långfilm. I början gör man en massa misstag, och det är dumt att göra dem i ett projekt som innefattar tusentals arbetstimmar. Ordet "storyboard" har två betydelser, varav endast den ena är gängse i filmsammanhang. Där översätts det med "bildmanus" och är enkelt uttryckt en ritad version av filmen, vilken görs av regissören före inspelning. Den andra betydelsen är ungefär "en massa post-it-lappar på ett plank", dvs ett sätt att skissa upp en film, en bok, ett tal eller whatever. /Jakob 0 Citera
FutureMediaQueen Postad 27 juli 2010 Författare Postad 27 juli 2010 det är (tyvärr?) en långfilm. Har kortfilmsidéer som jag mycket väl skulle kunna utveckla också men vill satsa på det här. Jag vet att jag säkerligen kommer göra misstag därför ska jag ta tips från mina dramalärare i skolan och kanske fixa en regissör då. även om de kan komma att kosta. har tänkt att göra klart filmen under 1 år. tack för genomförliga svar ni båda btw! 0 Citera
daarco Postad 28 juli 2010 Postad 28 juli 2010 Det är bra att du satsar stort. Men se filmskapande som vilket annat hantverk som helst! Exempel: Du ska bygga ett hus som första snickeriprojekt, kanske bättre att börja med några mindre saker först. Även om du får bra hjälp av andra, så är det inget jämfört med att testa själv. Nu menar ingen att ska flera år att göra kortfilmer. Ta några kompisar och gör vecko projekt! Planera, filma och redigera på en vecka. Du kommer lära dig så himla mycket : ) Då har du ju tid kvar för ditt drömprojekt. 0 Citera
FutureMediaQueen Postad 28 juli 2010 Författare Postad 28 juli 2010 Det är bra att du satsar stort. Men se filmskapande som vilket annat hantverk som helst! Exempel: Du ska bygga ett hus som första snickeriprojekt, kanske bättre att börja med några mindre saker först. Även om du får bra hjälp av andra, så är det inget jämfört med att testa själv. Nu menar ingen att ska flera år att göra kortfilmer. Ta några kompisar och gör vecko projekt! Planera, filma och redigera på en vecka. Du kommer lära dig så himla mycket : ) Då har du ju tid kvar för ditt drömprojekt. det var bra förslag, tack för den! 0 Citera
Désirée Postad 7 augusti 2010 Postad 7 augusti 2010 Jag skulle också föreslå att du satsar på att göra en kortfilm först. Långfilmsidéen finns ju kvar och du har alla möjligheter att göra den senare. En kortfilm är billigare att producera och är på alla sätt lättare att hantera i tid, redigering, personal m.m. Vad det gäller att få folk att jobba gratis handlar det mycket om dina ambitioner med filmen. Ja, de som jobbar med filmen får något i sitt CV, men vad är det för nytta med det som ingen vet vad det är för film? Om du har planer på att skicka in den till festivaler och liknande, så gör det det hela mer värt. Men först och främst måste du ha ett bra manus som alla tror på, om du ska få folk att jobba gratis. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.