Jump to content

Tydlighet


ungfilm
 Share

Recommended Posts

De gamla ryssarna var ju närmast professorer i detta. De experimenterade mycket med hur man skulle klippa bilder (de kallade det för montera/montage) för att framkalla olika stämningar.

 

T.ex. att filmen upplevdes intensivare om motiven i klippen skiljde sig i riktning (lodrätt vs. vågrätt). Eisenstein höll på mycket med sånt.

 

Pudovkin (min favorit) monterade en hel del han med. Han använde mycket symbolik, t.ex. leker den elaka fångvaktaren med en kackerlacka samtidigt som fångens liv ligger i hans händer. Men framförallt blev han känd för sina montage av klipp som egentligen inte hörde till handlingen men som förstärkte en stämning. Vill du se det idag kan du kolla på Natural born killers som använder det i massor.

Link to comment
Share on other sites

Jo jo Tjena på år killar det där kan jag redan ( läste ut allt av det lokala bibliotekets information om film på vuxenavdelningen vid 10 års ålder )

 

Vad jag letar e efter andra tips att förstärka historien och känslorna hos personerna.

Just nu jobbar jag med en barnfilm där handlingen kretsar till 2 karaktärer när dom e lessna regnar det o s v .

 

Jag försöker lixom va Övertydlig.

 

och vad jag undrar är ifall det finns fler sätt att va övertydlig. Tack för alla svaren ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju klassiska knep som grodperspektiv vs. fågelperspektiv men det där kan du nog redan om du länsat bibblan...

 

Det finns ju mer eller mindre kända regler när man gör film som att protagonisten oftast får fler närbilder och förflyttar sig oftare från vänster till höger (eller om han ha stora motgångar från höger till vänster). De får man ju tro vad man vill om och jag vet inte hur mycket de används idag.

 

Musiken är ju givetvis superviktig!

 

Men symboler som regn när karaktärerna är ledsna är jättebra! Kanske kan man blanda in rekvisitan i det här också. Trasiga saker för att förstärka känslan av motgång o.s.v.

 

Puh, är jag ute och cyklar? =)

Link to comment
Share on other sites

Enklaste sättet är väl egentligen att på bästa Ally McBeal-manér visa karaktärens tankar visuellt.

 

I början av 2001 har de också ett montage i början när apan lär sig hantera verktyg/slåss med ben. Han slå med ett lårben mot ett skelett och tillslut kommer en bild på ett fallande djur så man ska förstå att han kommit på vad verktygen kan användas till.

Link to comment
Share on other sites

Tidningen Språk och känsla (som var hejdundrande bra när den var nättidning) hade en sida om filmmanus som jag tror hette Screenplace eller liknande. Där kanske finns några tips också.

 

När du ändå är på google och söker kan du ju leta efter andra sidor som kan innehålla sånt också. Brukar gå bättre än vad man tror.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...