ungfilm Posted February 7, 2003 Posted February 7, 2003 Strävan efter att få handligen att gå hem hos publiken. Vad jag pratar om är ifall det finns nåra tips eller tricks om att få tittaren att uppfatta handligen?... 0 Quote
ungfilm Posted February 7, 2003 Author Posted February 7, 2003 Jag e nog inte så bra på formulera mig själv men helt enkelt: Visa hur en karaktär mår tydligare ( Utan gester,skådespel o. s. v ) 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 7, 2003 Posted February 7, 2003 De gamla ryssarna var ju närmast professorer i detta. De experimenterade mycket med hur man skulle klippa bilder (de kallade det för montera/montage) för att framkalla olika stämningar. T.ex. att filmen upplevdes intensivare om motiven i klippen skiljde sig i riktning (lodrätt vs. vågrätt). Eisenstein höll på mycket med sånt. Pudovkin (min favorit) monterade en hel del han med. Han använde mycket symbolik, t.ex. leker den elaka fångvaktaren med en kackerlacka samtidigt som fångens liv ligger i hans händer. Men framförallt blev han känd för sina montage av klipp som egentligen inte hörde till handlingen men som förstärkte en stämning. Vill du se det idag kan du kolla på Natural born killers som använder det i massor. 0 Quote
monic Posted February 10, 2003 Posted February 10, 2003 Om huvudpersonen har ett bestämt mål han/hon strävar att nå och på vägen stöter på hinder. Det är den vanliga metoden för att fånga publiken. KONFLIKT är grunden till allt drama. 0 Quote
ungfilm Posted February 10, 2003 Author Posted February 10, 2003 Jo jo Tjena på år killar det där kan jag redan ( läste ut allt av det lokala bibliotekets information om film på vuxenavdelningen vid 10 års ålder ) Vad jag letar e efter andra tips att förstärka historien och känslorna hos personerna. Just nu jobbar jag med en barnfilm där handlingen kretsar till 2 karaktärer när dom e lessna regnar det o s v . Jag försöker lixom va Övertydlig. och vad jag undrar är ifall det finns fler sätt att va övertydlig. Tack för alla svaren ändå. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 10, 2003 Posted February 10, 2003 Det finns ju klassiska knep som grodperspektiv vs. fågelperspektiv men det där kan du nog redan om du länsat bibblan... Det finns ju mer eller mindre kända regler när man gör film som att protagonisten oftast får fler närbilder och förflyttar sig oftare från vänster till höger (eller om han ha stora motgångar från höger till vänster). De får man ju tro vad man vill om och jag vet inte hur mycket de används idag. Musiken är ju givetvis superviktig! Men symboler som regn när karaktärerna är ledsna är jättebra! Kanske kan man blanda in rekvisitan i det här också. Trasiga saker för att förstärka känslan av motgång o.s.v. Puh, är jag ute och cyklar? =) 0 Quote
ungfilm Posted February 11, 2003 Author Posted February 11, 2003 Nädå det e asbra...Jag har tänkt lite på det oxå kanske mer starka färger i början och sedan kanske sänka färgerna lite på redigeringen... 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 11, 2003 Posted February 11, 2003 Ljudeffekter kan också vara väldigt användbart. I ett rum som är helt tyst (kanske är karaktärerna uttråkade eller rädda) så kan man höja alla småljud som tickande klockor eller droppande, trasiga rör. Kamerarörelser förstärker också känslor, t.ex. statiska kameror när karaktärerna är uttråkade. 0 Quote
ungfilm Posted February 13, 2003 Author Posted February 13, 2003 Fattar inte varför denna tråden flyttades till manus.. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 13, 2003 Posted February 13, 2003 Enklaste sättet är väl egentligen att på bästa Ally McBeal-manér visa karaktärens tankar visuellt. I början av 2001 har de också ett montage i början när apan lär sig hantera verktyg/slåss med ben. Han slå med ett lårben mot ett skelett och tillslut kommer en bild på ett fallande djur så man ska förstå att han kommit på vad verktygen kan användas till. 0 Quote
ungfilm Posted February 14, 2003 Author Posted February 14, 2003 Hehe....Ja det e ganska smart. Med tanke på det där med Väder..ett bra exempel på det var i ödets makt gick på 5 an igår.Där representerade vädret känslorna ju.... 0 Quote
ungfilm Posted February 14, 2003 Author Posted February 14, 2003 Finns det nån sida eller bok?...där det står vad varje kamera vinkel innebär. Vilken effekt vinkeln bildar hos publiken?.. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 14, 2003 Posted February 14, 2003 jag har för mig att jag skymtat det på voodoofilms filmskola. Men då var det nog bara grod vs fågelperspektiv. Annars kan man ju själv kolla på hollywoodfilmer och fundera över hur kameran framställer karaktären. 0 Quote
Pace Posted February 14, 2003 Posted February 14, 2003 [citat=ungfilm]Fattar inte varför denna tråden flyttades till manus..[/citat] Rätt, jag som missuppfattade vad du menade med "uppfatta handlingen". Vi slänger över den till foto-forumet istället. 0 Quote
ungfilm Posted February 17, 2003 Author Posted February 17, 2003 Jepp du hade rätt sluten_cell_nr13 det finns på voodoofilms filmskola.. Fan va bra.Tack Voodoofilm heheh ---------------------- http://www.voodoofilm.org/?url=/filmskola/bildutsnitt.html 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted February 17, 2003 Posted February 17, 2003 Tidningen Språk och känsla (som var hejdundrande bra när den var nättidning) hade en sida om filmmanus som jag tror hette Screenplace eller liknande. Där kanske finns några tips också. När du ändå är på google och söker kan du ju leta efter andra sidor som kan innehålla sånt också. Brukar gå bättre än vad man tror. 0 Quote
Traxx Posted July 4, 2003 Posted July 4, 2003 Det mest använda "knepet" filmare använder sig av när dom uppfattar verket som otydligt är att smeta över hela skiten med en voice over som förklarar exakt vad vi ser. 0 Quote
Recommended Posts