Gå till innehåll

Kort/"långt" skärpedjup?..


Mahatmas

Recommended Posts

Efter att ha skaffat en 7D är ju det efterlängtade korta skärpedjupet en barnlek att få till

men nu undrar jag: Väldigt "långt"/oändligt skärpedjup (osäker över den korrekta termen)

Är det enda sättet att ha ett väldigt högt bländarvärde? Kräver isåfall en massa ljus, eller hur?

 

Funkar rätt bra att få till utomhus tycker jag, men svårt att få kristallskärpa i tex ett helt rum...

 

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om det går att få kristallskärpa i ett helt rum. Skulle det finnas så bra linser skulle man ju knappt behöva ställa in skärpan.

 

Fast du skulle inte kunna göra snygga skärpedrag heller, vilket vore sjukt tråkigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungefär som jag känt det... min fråga var alltså om det finns något annat sätt än att köra högt bländarvärde för att få ett lite större skärpedjup med typ "befintligt" ljus. Som jag tolkar era svar så går det bra att åstadkomma ett större skärpedjup men kräver då ganska mycket ljus. Som Nyaz skrev så är det ju ofta grymt snyggt att åka med skärpan en del, men att kombinera känns ju ändå som det härligaste:)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade detta för någon dag sen när jag läste på om ämnet. Det kanske berättar mer om det du undrar om?

 

Apertures and depth-of-field: One of the big changes that EOS Movie brings to the realm of video is a different “look” than a typical professional video camera produces. Even though the imaging sensor in the EOS 7D is not a full-frame sensor, as we see in the EOS 5D Mark II, for instance, the 7D sensor is still much larger than the sensor used in nearly all video cameras under $30,000. An immediate result is far less depth-of-field — it’s much easier to throw a foreground and background out of focus, for creative effect, with an EOS video than with conventional camcorders.

Selective focus becomes an easily attainable look in your video, without necessarily having to resort to exotic, long telephoto lenses to throw backgrounds out of focus.

Obviously, lens aperture choices enter the discussion here. Beyond what’s necessary for simple exposure control, aperture setting becomes every bit the same creative decision as it would be in still photography. Keep in mind that this tendency for narrow depth-of-field in EOS Movie imagery will be apparent, to some degree, even in wide-angle video images. If you truly need lots of sharpness, foreground-to-background, you often will need to stop the lens down deliberately to apertures like f/11, f/16 or possibly even beyond. Manual exposure mode becomes ideal for this type of shooting. Even then, depending on the lens’s focal length and how close you are to the subject, it may be impossible to get total sharpness in your backgrounds.

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3050

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...