Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag sitter som nybörjare och ska tömma min dv kamera i premiere pro.

Och filmklippen är ganska korta.

Hur kan man på ett enkelt sätt få varje klip till att bli en separat avi fil?

Nu blir hela kasseten en avi fil, eller så får man sitta och lurpassa med rec-knappen i capture fönstret.

Postad

Råkar du istället sitta på en gammal sleten CS3:a som jag, då använder du gratisprogrammet HDVSplit.

Fantastiskt att det skulle dröja till CS5 innan denna "gratisfunktion" dök upp.

Annars kan jag rekommendera "ctrl+K" (Razor At Current‑Time Indicator) för att smidigt klippa på tidslinan, då slipper du ha löjligt många småfiler att hantera.

MVH / Jonsson

Postad
Annars kan jag rekommendera "ctrl+K" (Razor At Current‑Time Indicator) för att smidigt klippa på tidslinan, då slipper du ha löjligt många småfiler att hantera.

Fast det som är trist med det är ju att allting ändå länkar tillbaks till en masterfil, tyvärr.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag provade Scen detection, men eftersom min kameras datumbatteri är slut, kunde inte programmet avgöra var de skulle klippa, efter som det verkar vara på detta som Scen detection stödjer sig på.

Måste köpa nytt batteri :)

Postad

Lite bökigare (åtminstånde inledningsvis) är att gå igenom bandet och markera in och utpunkter för de olika klippen. Då får du separata klipp. Man behöver inte vara så värst noggrann, det ska ju ändå trimmas och klippas i redigeringen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...