Jump to content

QT 4:3 blir 16:9 i Pinnacle

nilserikp

Recommended Posts

1. Jag har en egen MP4-fil som jag spelar upp i QT och som visas i 4:3 format.

2. Denna MP4-fil vill jag ändra i Pinnacle Studio 12.

3. När jag importera denna till Pinnacle blir den i 16:9.

Detta är inte bra, jag blir liksom lite bredare i omfång. Nåja, allt tänjs ut så filmen blir konstig. Vad göra?

Har inte Pinnacle 12 någon projektinställning någonstans där man väljer formatet. Om det finns val för pixel form så gäller 1,067 för 4:3 och 1,422 för 16:9.

Båda formaten använder 720 pixlar men pixlarna har olika form.

Om man utgår från kvadratiska pixlar som TV-apparaten visar så har 4:3 768 pixlar horisontelt. Kameran filmar med 720 rektangulära pixlar och var pixel har 768:720 = 1,067.

För bredbild, 16:9, gäller 1024 kvadratiska pixlar som skall passa till 720 rektangulära pixlar från kameran. 1024 : 720 = 1,422.

Ställde om Pinnacle till det du rekommenderade. Bilden blev svart men ljudspåret finns. Filmen ser också lite konstig ut i QT för Windows, men QT i Mac är den OK.

Filmen är konverterad från MP2 till MP4 med HandBreak för Mac. Någon Ledtråd. Jag skulle lägga upp den för YOUTUBE och de vill ha detta format.

Ställde om Pinnacle till det du rekommenderade. Bilden blev svart men ljudspåret finns. Filmen ser också lite konstig ut i QT för Windows, men QT i Mac är den OK.

Filmen är konverterad från MP2 till MP4 med HandBreak för Mac. Någon Ledtråd. Jag skulle lägga upp den för YOUTUBE och de vill ha detta format.

skit i konverteringen, youtube klarar sig fint med mpeg-2 också :)

Det är inte så enkelt. Filmen är 37min och jag måste dela den i 4 bitar. Jag har nog inte kvar MP2-filen.

Försöker ta upp den i FC men den klagar på något. Dessutom har jag inga kunskaper om FC. Den verkar lite svåranvänd och inte gjord för amatörer.