Gå till innehåll

Metoder för att redigera HD med äldre dator.


Recommended Posts

Hejsan!

 

Är lite osäker på vart jag ska placera min tråd, så moderator får gärna flytta den om den inte ligger rätt vid start.

 

Sitter här och funderar på att köpa antingen Panasonic HDC-SD700 eller Panasonic HDC-TM700. Problemet jag har nu, är att min dator är väldigt klen, och jag har tyvärr inte pengar att lägga på en helt ny dator, så jag tänkte fråga vad för typ av metoder det finns för att kringgå de höga kraven för att redigera AVCHD.

 

Minska ned till något mer acceptabelt format som fortfarande bibehåller hög kvalitet och HD-upplösning?

 

Min nuvarande datorspecifikation:

 

AMD Athlon X2 5000+

4 GB DDR2 (kan undersöka specifik klockfrekvens lite senare om någon behöver veta)

Blandade diskar, men min primära är en Seagate Barracuda 7200 8mb cache.

GeForce 7800GT 256 MB

 

Pysslar med redigering främst i Premiere Pro CS4, trivs med det allra bäst, även om det emellanåt inte flyter på speciellt bra. Kan även nämna att jag bara har redigerat från miniDV så det är ett stort hopp om det blir ny kamera.

 

Sysslade även med Vegas för något år sedan, men det var mest som nybörjarträning. Nu har jag lärt mig mycket nytt i Premiere Pro, och det finns fortfarande väldigt mycket kvar att lära, dessutom kan man kombinera med After Effects, vilken är en stor anledning till att jag vill fortsätta med Adobe. Har också sysslat med Flash sedan en ganska lång tid tillbaks så det är också en fråga om smidighet att ha allt på samma ställe och möjligheten att koppla samman programmen för en ännu bättre och mångsidig redigering.

 

Så det stora frågan kretsar kring, om jag nu införskaffar kameran, kommer jag kunna använda den fullt ut sett ur redigeringsperspektiv, om inte, finns det något sätt att kringgå detta? Annars är det ju egentligen bara bortkastade pengar för min del.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det går segt med SD-material så kommer det att gå väldigt trögt med AVCHD. Vad jag vet finns det inte några genvägar. Det hjälper knappt att konvertera till något annat HD-format för HD-bildens innehåll är ändå så stort att det blir trögt.

 

En möjlighet om du har bestämt dig för en HD-kamera är kanske att konvertera ned det till SD men behålla ditt råmaterial i HD för senare bruk när du fått råd att gradera upp din dator.

 

En annan sak som är nödvändig är ett par fysiskt separata diskar för för videomaterial. Din systemdisk kan vara som den är men videodata bör nog ligga på andra diskar. (OBS det räcker inte med att partitionera en disk utan det skall vara fysiskt skilda diskar.) Dessutom behövs det stora diskar eftersom video tar massor av plats och särskilt då HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja alltså, det flyter helt ok när pysslar med mina filmer från mini-DV, men det kan hända att det blir slött och trögt. Om man ska hålla med en massa specialeffekter så kan det gå trögt, annars i största allmänhet så flyter det på helt ok faktiskt. Men det är som sagt bara vanligt miniDv-material och inte HD.

 

Hårddiskar är inget problem, har flertalet diskar så det räcker, både externa och interna

 

Kan man kanske ta och prova att redigera en vanlig HD-film som han liggandes på datorn? De är ju dock renderade och med codecs applicerade så jag vet inte hur pass bra uppskattning man kan få från det..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa http://www.cineform.com/neoscene/ först. Den konverterar sk Long GOP HD-material (HDV/AVCHD) till mera "lättspelat" material. Du kan också testa: http://www.matrox.com/video/en/support/windows/vfw_software_codecs/downloads/softwares/version1.0/ - mera specifikt deras MPEG2-iframe-codec.

 

Annars är CS5 klart överlägset CS4 för just detta. Särskilt i kombination med ex ett nVida-baserat grafikkort. Däremot bör du nog, för mer "seriös" redigering av AVCHD, skaffa en QuadCore burk med 6GB ram eller mer.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa http://www.cineform.com/neoscene/ först. Den konverterar sk Long GOP HD-material (HDV/AVCHD) till mera "lättspelat" material. Du kan också testa: http://www.matrox.com/video/en/support/windows/vfw_software_codecs/downloads/softwares/version1.0/ - mera specifikt deras MPEG2-iframe-codec.

 

Annars är CS5 klart överlägset CS4 för just detta. Särskilt i kombination med ex ett nVida-baserat grafikkort. Däremot bör du nog, för mer "seriös" redigering av AVCHD, skaffa en QuadCore burk med 6GB ram eller mer.

 

//Max

 

Hej och tack för svaret!

 

Tänkte ge mig i kast med att redigera lite HD-klipp ikväll. Prova på lite och se om det flyter. Du råkar inte känna till någonstans man kan få råmaterial att provarbeta med? (Lagligt naturligtvis.)

 

Mitt filmande är inte något superseriöst just nu, mest en fritidshobby och barndomsdröm, att få filma eget och skapa. Det kan möjligtvis bli mer "på allvar" någon gång inom framtiden, men just nu är det som sagt mest en fritidssyssla. Därav så kan jag inte just nu lägga så otroligt mycket pengar på det, bl.a. är ny dator uteslutet för närvarande.

 

Tror du det skulle kunna fungera med CS5, om det nu visar sig fungera med CS4 när jag provar det? Tips på något bra jag bör testa med när jag redigerar? Jag tänkte inte belasta datorn till spräningsgränsen, men inte heller minimalt, utan helt vanlig redigering utan massvis med specialeffekter som jag vet att datorn inte kan hantera just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte ge mig i kast med att redigera lite HD-klipp ikväll. Prova på lite och se om det flyter. Du råkar inte känna till någonstans man kan få råmaterial att provarbeta med? (Lagligt naturligtvis.)

 

jag har råmaterial i både AVCHD (från en JVC GY-HM100E) och HDV (från en Canon HV30) som jag skulle kunna ladda upp så att du kan testa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har råmaterial i både AVCHD (från en JVC GY-HM100E) och HDV (från en Canon HV30) som jag skulle kunna ladda upp så att du kan testa :)

 

Det vore jättesnällt om du kunde det. Då får jag verkligen sätta datorn på prov.

 

Kan samtidigt passa på att fråga om det finns något program eller funktion i Premiere Pro som kan ange specifikationer för ett filmklipp. Codecs, format, bitrates osv. osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vore jättesnällt om du kunde det. Då får jag verkligen sätta datorn på prov.

 

Kan samtidigt passa på att fråga om det finns något program eller funktion i Premiere Pro som kan ange specifikationer för ett filmklipp. Codecs, format, bitrates osv. osv.

 

hur många klipp vill du ha och hur tunga? (jag har bara 1 mbit/s upp så det kommer ta lite tid att ladda upp också)

 

det finns en info ruta i premiere som visar upplösning och sånt tror jag. den går nog få fram i window menyn

Länk till kommentar
Share on other sites

hur många klipp vill du ha och hur tunga? (jag har bara 1 mbit/s upp så det kommer ta lite tid att ladda upp också)

 

det finns en info ruta i premiere som visar upplösning och sånt tror jag. den går nog få fram i window menyn

 

Ett par räcker fint :). Jag har inte redigerat HD innan så jag vet inte riktigt vad jag ska prova med, men du kan ta ett lite "lättare" klipp, och ett "tyngre" så att säga. På så vis kan jag få en uppfattning hur långt jag kan sträcka mig med nuvarande datorkraft.

 

Tack än en gång för all hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett par räcker fint :). Jag har inte redigerat HD innan så jag vet inte riktigt vad jag ska prova med, men du kan ta ett lite "lättare" klipp, och ett "tyngre" så att säga. På så vis kan jag få en uppfattning hur långt jag kan sträcka mig med nuvarande datorkraft.

 

Tack än en gång för all hjälp!

 

jag skickade ett pm med länkar till klippen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Väcker liv i den här råden igen. Har köpt en Canon 550d som spelar in i mov h.264 (tror jag). Jag redigerar i Premiere CS4 och det går minst sagt segt.

 

Spec för min dator är:

Windows Vista

Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40 GHz 2.39 GHz

Ram-minne: 4 GB

 

Dock kör jag på ett 32-bit system så datorn får ju inte riktigt ut sin rätt.

 

Kan jag redigera material filmat med min Canon 550d om jag byter till Windows 7, 32 bit och trycker in mer ram-minne?

Eller är fallet som så att jag helt enkelt måste inhandla ny dator och redigeringsprogram?

Länk till kommentar
Share on other sites

Väcker liv i den här råden igen. Har köpt en Canon 550d som spelar in i mov h.264 (tror jag). Jag redigerar i Premiere CS4 och det går minst sagt segt.

 

Spec för min dator är:

Windows Vista

Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40 GHz 2.39 GHz

Ram-minne: 4 GB

 

Dock kör jag på ett 32-bit system så datorn får ju inte riktigt ut sin rätt.

 

Kan jag redigera material filmat med min Canon 550d om jag byter till Windows 7, 32 bit och trycker in mer ram-minne?

Eller är fallet som så att jag helt enkelt måste inhandla ny dator och redigeringsprogram?

 

Uppgradera till CS5, byt till 64-bitars Windows 7, skaffa mer RAM (byt moderkort om det inte får plats mer minne), sätt i ett grafikkort som är certifierat för CS5. Allt det där är ju dyrt att göra, fast du kan ju också pröva först att konvertera filerna till DNxHD och se hur mycket bättre det går med CS4 då:

http://www.avid.com/US/industries/workflow/DNxHD-Codec

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag funderar också på det här då jag vill införskaffa en liknande kamera som trådskaparen men inte har råd att köpa en bättre dator.

 

Är det helt omöjligt att först konvertera HD-klippen till lättare videofiler, och redigera dem i Final Cut eller Premiere, (för att det ska flyta på snabbare)

och sedan när redigerat färdigt och det blivit dags att exportera ut filmen ersätta lågupplösta klippen med original-HD-klippen? Själva renderingen skulle ta tid men arbetsprocessen skulle ju flyta på fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jobbar du med en långsam dator och dessutom har hyfsat gott om tid är det klart enklaste att transkoda materialet till något annat media.

FCP7 gör det automatiskt (för vissa format), i PPro kan du göra det via Adobe Media Encoder (till ex Avid DNxHD codec).

 

Du förlorar visserligen lite kvalitet på vägen, men jag skulle säga att det är så lite att du aldrig behöver "gå tillbaka" till originalen annat än i extremfall.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...