Gå till innehåll

Tips på laptop (hantera DSRL h264)


camarade

Recommended Posts

Då vill du nog inte redigera i Canons H264-format alls. Du bör hitta ett program som gör om formatet till något annat mer lätthanterligt. Det kommer även underlätta för datorns CPU.

CS4 kan inte köra Canons H264 problemfritt.

 

Neo Cineform är ett exempel (populärt men kostar)

MPEG-streamclip är ett annat. (gratis)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao. (billigaste i7, 12gb ram). Men konvertering är alltså bara en prestandagrej? Det finns inga andra "hinder" att redigera i CS4, bara helt enkelt så att de flesta inte har datorer som pallar det? (skummar lite på dvxforum, verkar som processorbelastning är boven i dramat om man sitter på något svagare än core i7)

 

Det funkar "egentligen" bra att köra canons h264 i Prem. CS4? AVCHD 24p är den preset jag använt hittills.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao. (billigaste i7, 12gb ram). Men konvertering är alltså bara en prestandagrej? Det finns inga andra "hinder" att redigera i CS4, bara helt enkelt så att de flesta inte har datorer som pallar det? (skummar lite på dvxforum, verkar som processorbelastning är boven i dramat om man sitter på något svagare än core i7)

 

Det funkar "egentligen" bra att köra canons h264 i Prem. CS4? AVCHD 24p är den preset jag använt hittills.

Svårt att jämföra en fyrkärnig i7 med 12Gb ram mot någon laptop. Än så länge har jag inte sett någon bärbar PC som klarar AVCHD smidigt.
Länk till kommentar
Share on other sites

En annan variant (jag själv inte testat dock) är Matrox iFrame-only MPEG-codec som dom nu släppt helt fritt.

 

//Max

 

Hmm, den verkar bara finnas på ett antal skumma sajter på nätet... Bra länk någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och som notis: Orsaken till att det inte fungerar (särskilt bra) att köra Canon 5D filer i CS4 är att de är packade i en MOV-wrapper. Den finns ingen optimerad h.264 QT-dekoder att använda i andra program än QT-playern och iTunes.

 

I CS5 har Adobe gjort en egen optimerad QT-dekoder (också eftersom det inte finns ngn 64-bitars version av Quicktime för PC).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...