NoStress Postad 29 april 2010 Postad 29 april 2010 Jag har en Canon xh-a1 som jag köpte begagnad för ca ett år sedan. På senare tid har jag fått ganska massiva dropps på mina band. Det spelar ingen roll om det är vanliga DV eller HDV band, det är samma problem. Jag hoppas att problemet går att lösa genom att köra ett rengöringband? i så fall undrar jag om det finns något visst märke jag borde använda, eller nått annat jag bör tänka på? vad kan jag göra för att inte detta skall bli ett återkommande problem? 0 Citera
Team_fagott Postad 29 april 2010 Postad 29 april 2010 Ja. Läs instrukionerna!!! Kör inte längre än vad som står i instruktionerna (ca 5-10 sek) annars kan du försötra kameran. Märke..vet ej 0 Citera
plf66 Postad 30 april 2010 Postad 30 april 2010 Jag har en Canon xh-a1 som jag köpte begagnad för ca ett år sedan. På senare tid har jag fått ganska massiva dropps på mina band. Det spelar ingen roll om det är vanliga DV eller HDV band, det är samma problem. Jag hoppas att problemet går att lösa genom att köra ett rengöringband? i så fall undrar jag om det finns något visst märke jag borde använda, eller nått annat jag bör tänka på? vad kan jag göra för att inte detta skall bli ett återkommande problem? Frågan är vad du menar med massiva? Får du enstaka stora dropout så fungerar normalt rengöringsband. Får du väldigt många dropout så rekommenderar jag istället service, detta problem löser sällan rengöringsband. Frågan är kom kameran behöver ett speciellt rengöringsband? Jag har mest haft Sony-kameror, och Sony rengöringsband. Så hade jag en Panasonic-kamera en tid häromåret. Jag använde den kort tid, men när jag skulle testa ett Sony rengöringsband så accepterade den inte detta. Det gick inte att köra det, utan kameran bara matade ut det. Jag gick inte till botten med det eftersom det då inte fanns nått större behov av det. Viktigast är den gamla devisen att inte blanda bandtyper/bandfabrik för mycket, då börjar det gärna strula. Köper man beg så får man hoppas att den förra ägaren har använt den bandtyp som man uppger. 0 Citera
Pehrbau Postad 30 april 2010 Postad 30 april 2010 NoStress, hur gick det efter rengöringen med band? 0 Citera
NoStress Postad 30 april 2010 Författare Postad 30 april 2010 Tack för svaren. Det är ju många dropouts det rör sig om. typ hela tiden... Saken är den att jag skulle behöva kameran väldigt snart, och om man ändå ska skicka in den på service kan man väl prova med rengöringsband, se om det funkar, och sen skicka in den? Jag vill ju inte "förstöra kameran" men vad innebär egentligen det? 0 Citera
Kaj44 Postad 1 maj 2010 Postad 1 maj 2010 Jag köpte på Kjell & Company en rengörningsspray (Soft Clean) som jag sprayar på videotrumman, både i kameran och videobandspelarna, detta har fungerat utmärkt! Jag har kört med rengörningsband med dåligt resultat. Det står ett nummer på burken, Teslanol, 18-314 Soft Clean, 400 ml, rengörning av ömtåliga magnet- och tonhuvuden. Kan användas när maskinen är i drift, "ifrågasätter jag", avlägsnar omedelbart smuts, fett, oxid, damm. Lämnar inga rester. Rekommenderas till video och bandspelare. Snabbtorkande. Kan endast köpas över disk, eftersom det är mycket brandfarligt. Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.