roppe Postad 25 april 2010 Postad 25 april 2010 Någon som kan säga mig hur jag får min text flyta i en rektangulär box som man kan se på TV exempelvis. Boxen skall vara svart och texten vit. Jag har en film där snö och annat material finns i bakgrunden. När texten kommer upp mot denna bakgrund, då blir det svårt att läsa vad som står i dito text. Hoppas att ni förstår vad jag menar? Rolf Ps Med att få texten att flyta, menar jag bara; att texten är placerad i den rektangulära svarta yta som dito representerar. Ds 0 Citera
roppe Postad 25 april 2010 Författare Postad 25 april 2010 Byt typsnitt. Vad menar du med detta?? Skulle ett annat typsnitt hjälpa mig? Har du förstått min fråga? Det känns inte som så. 0 Citera
Max_H Postad 26 april 2010 Postad 26 april 2010 Kolla på en DVD... Den har inte någon svart platta. Men vill du ha svart bakom, får du skapa plattan manuellt. Det finns inget speciellt typsnitt som har plattan 'per automatik' (vilket faktiskt fanns i Pinnacles Title Deko). 0 Citera
Pehrbau Postad 26 april 2010 Postad 26 april 2010 Jag förmodar att du har provat med text i en avvikande färg och dessutom med bokstäver med kanter. Passande typsnitt är också viktigt som Roppe skrev. 0 Citera
roppe Postad 26 april 2010 Författare Postad 26 april 2010 Kolla på en DVD... Den har inte någon svart platta. Men vill du ha svart bakom, får du skapa plattan manuellt. Det finns inget speciellt typsnitt som har plattan 'per automatik' (vilket faktiskt fanns i Pinnacles Title Deko). Tack Max. Alert och kunnig som vanligt i forumet. Jo, du förstår mitt problem. I tex. Premiere 6.0 finns "Title Deko" med platta som bakgrund per automatik. Om jag hade möjlighet att förändra den till mitt önskemål, då hade det varit perfekt. Men detta typsnitt/platta har en silvergrå platta med svart text. Detta skulle ifs, fungera, men det ser litet töntigt ut med stora rundade hörn och det blir likadant för varje rad man skriver. Behöver två rader per textsekvens. Kanske det finns ett lätt/svårt sätt att ändra på detta? Tyvärr så har jag ingen budget för att köpa in de senaste programmen, kanske efter detta projekt ;) Det kanske hade varit lösningen på mitt problem? Men, men, jag är inte där ännu. Stort tack till er som reagerar och lämnar tips, bra eller något som liknar dito. ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.