Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en Canon XH A1s och tänkte köpa mig en vidvinkel, men jag tänkte bara fråga om det är så att jag måste ha just en Canon lins? Kan jag t.ex använda en Sony lins?

Det är 72mm gänga på A1s, så tänkte att så länge de e samma gänga på vidvinkeln spelar de kanske ingen roll vilket märke man har. Det är väll ändå bara optik, så de kan ju inte påverkas av kameran.

Postad

Det brukar funka med de flesta. Se bara till så linserna inte tar i varandra. Det finns vissa vidvinklar som går att zooma igenom hela kamerans omfång och vissa som detta ej fungerar på...

Postad

Jag har både Sony VCL-HG0872 och en Century Optics 0.7x med bajonettfattning för Sony Z1. Troligen är Century Optics samma som också finns med 72 mm gänga.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3804648

Sonyn är 0,8x, och väger ungefär hälften.

Detta är lite som pest eller kolera.

Century optics-adaptern ger ingen synbar bildförändring (utom mera vidvinklig bild), men den är så tung att jag bara använder den när jag har höga krav på bilden. Vid industrifoto, kvällstagning, strålkastare som lyser in i kameran etc är den oslagbar. Det finns ett stort Century optics motljusskydd som jag borde skaffa för den.

Sonyn å andra sidan är lättare, kan få sitta på längre tider. Men här ha man lite sämre kantskärpa i vissa lägen. Färgåtergivningen påverkas lite.

Jag fick tag i Sonyn till så bra pris begagnad att jag slog till på den. Det är också den jag använder mest tack vare att den är lättare att bära med. Men de fall jag vet att jag behöver bästa bildkvalitet åker Centuryn på.

Bägge två är fullt zoombara och skärpeläget ändras så man inte kan avläsa rätt antal meter längre med dem på.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...