Jürgen Blå Postad 2 april 2010 Postad 2 april 2010 Jag har i dagarna köpt en Canon Legria FS21, som saknar fäste för mikrofon (kallas väl "shoe") och letar nu efter en hyfsad och inte alltför dyr mic som max får kosta 2.000.- Jag tänker köpa en riktad, och får väl skaffa något att hålla den med. Jag är duktigt okunnig i ämnet, så alla tankar och tips tas tacksamt emot. Ska jag sikta in mig på Canon-modeller i första hand, eller spelar det mindre roll, så länge kontakten är den rätta? Jag har upptäckt Canon DM-100, som verkar OK och inte kostar en förmögenhet. Någon som har erfarenhet av den? Finns det märken som INTE passar till Canon? Några tekniska specifikationer som man ska akta sig för? För en riktad mic i prisklassen 1.000-2.000.-, hur lång är räckvidden för bra inspelningar? Beror givetvis på vad för slags ljudkälla. Om man t.ex. står på en fotbollsläktare och filmar en klack som sjunger, kan man göra det med hyggligt resultat om man står 30, 40 eller 50 meter därifrån? Knivigt exempel kanske... Jag litar mer på er användare, än tillverkarnas egna ord. Tar också gärna tips om bra och smidiga mic-stativ. Om någon har något som kan vara till hjälp; Tack på förhand! 0 Citera
Pehrbau Postad 2 april 2010 Postad 2 april 2010 Jag använder själv Rode mikrofoner som går väldigt bra. Du verkar ju ha en sko för en Canon tillbehörsmikrofon så kanske den passar. Den kostar ungefär som en Rode NTG-2 men Rode är XLR och det saknar din kamera. 0 Citera
Jürgen Blå Postad 2 april 2010 Författare Postad 2 april 2010 Jag använder själv Rode mikrofoner som går väldigt bra. Du verkar ju ha en sko för en Canon tillbehörsmikrofon så kanske den passar. Den kostar ungefär som en Rode NTG-2 men Rode är XLR och det saknar din kamera. Tack för ditt svar. Den saknar s.k. Accessory shoe, eller menar du mic-ingången; ett 3.5mm mini-jack? Den har inget fäste att skruva fast boomen eller stativet eller vad det kallas, så jag blir väl tvungen att skaffa vad som på engelska kallas Pistol Grip och hålla den med min lediga hand. Eller har jag missförstått? Vad gäller Rode, så skriver du att NTG-2 är XLR, men den billigare modellen som kallas Rode Videomic, har en 3,5 mm kontakt, som borde passa min modell. Eller är jag ute och cyklar? Som du har förstått är detta min första digitala videokamera. Jag har läst manualen, och sökt på Canons site, men det finns som sagt några frågetecken kvar. Jag har också mailat deras support, men ännu inte fått något svar. 0 Citera
Pehrbau Postad 3 april 2010 Postad 3 april 2010 Jag såg bara att det fanns en mikrofon som tillbehör till din kamera så jag gissar att den borde gå att montera den på kameran på något sätt. XLR är en professionell kontakt med betydligt bättre egenskaper än 3,5 mm plug. Men visst fungerar den lilla kontakten för en mikrofon. Problemen kommer i huvudsak när mikrofonenkabeln blir lång och om man ansluter den till externa enheter t ex ljudmixer för flera externa mikrofoner. 0 Citera
Jürgen Blå Postad 4 april 2010 Författare Postad 4 april 2010 Jag har nu beställt en Rode Videomic och "pistol grip". Jag får väl lära mig handskas med vad jag har, så får man se om man blir sugen på att byta upp sig så småningom. Tack i alla fall för svaren. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.