Gå till innehåll

Kornig bild vid filmande i dåligt ljus.


Tomas film

Recommended Posts

Hej! Alla

Hoppas jag skriver i rätt del av forumet då det är första gången jag ställer denna typ av

fråga.

 

När man filmar i dåligt ljus så blir som bekant bilden oftast kornig.

Att har bättre belysning är ju inte alltid möjligt och inte heller önskvärt i vissa fall när

man vill ha en "nattscen".

 

Ser man på proffesionell film så är ju bilden oftast klar med tydligt mörka partier utan

markant kornighet.

 

Kan man ställa in kameran (har en Canon XL-2) på bättre sätt eller kan man redigera

med framgång i premiere pro 2 på framgångsrikt sätt ?

 

Eller är det så att det krävs ytterst högkvalitativ kamera för att klara detta.

 

tacksam för svar

 

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det hadlar om att de mörka partierna inte ger tillräckligt ljus till kameran så att den kan göra en bild av det. Därför blir den osäker på vilken färg den ska ge en viss pixel och därför skiftar pixlarna i nyans då och då och det blir kornigt.

 

att du kan dra ner kontrasten i de mörka partierna brukar hjälpa detta. Då blir det som är mörkt helt svart. Sen måste man se till att de partier som ska synas är bra upplysta, så att inte de också blir korniga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det hadlar om att de mörka partierna inte ger tillräckligt ljus till kameran så att den kan göra en bild av det. Därför blir den osäker på vilken färg den ska ge en viss pixel och därför skiftar pixlarna i nyans då och då och det blir kornigt.

 

att du kan dra ner kontrasten i de mörka partierna brukar hjälpa detta. Då blir det som är mörkt helt svart. Sen måste man se till att de partier som ska synas är bra upplysta, så att inte de också blir korniga.

 

Tack så mycket

 

En kanske dum fråga är om jag gör detta bäst i kamerainställning eller vid redigering.

 

Bästa hälsningar

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

ofta blir det mer brus (korn) när kameran försöker exponera en mörk bild som om det är "mitt på dagen". dvs om du använder automatiks inställining. Lösningen då är att manuellt ställa max bländare, längre tid och viktigast, mindre gain (dvs elektronisk förstärkning av signalen) till kanske max 6 db. "det som är svart i verkligheten ska vara svart på filmen".

 

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

ofta blir det mer brus (korn) när kameran försöker exponera en mörk bild som om det är "mitt på dagen". dvs om du använder automatiks inställining. Lösningen då är att manuellt ställa max bländare, längre tid och viktigast, mindre gain (dvs elektronisk förstärkning av signalen) till kanske max 6 db. "det som är svart i verkligheten ska vara svart på filmen".

 

/Peter

 

tack så mycket för svaret

Nu skall jag träna med dessa inställningar

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

När man filmar i dåligt ljus så blir som bekant bilden oftast kornig.

Att har bättre belysning är ju inte alltid möjligt och inte heller önskvärt i vissa fall när

man vill ha en "nattscen".

 

Ser man på proffesionell film så är ju bilden oftast klar med tydligt mörka partier utan

markant kornighet.

 

Tänkte bara peta in en liten notering som kan vara bra att tänka på i det här sammanhanget.

Att nattscener på "professionell" film oftast inte har så mycket fult gryn beror faktiskt till största delen på att det är allt annat än mörkt när dom filmar det.

Så skulle du vara skådespelare i en nattscen på en stor filminspelning skulle du förmodligen bli lika (eller kanske mer) bländad av massa starka lampor runt omkring dig som du skulle bli på en scen som utspelas i dagsljus.

 

Så att filma en nattscen och att filma i ett mörkt rum är ju egentligen två helt olika saker ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara peta in en liten notering som kan vara bra att tänka på i det här sammanhanget.

Att nattscener på "professionell" film oftast inte har så mycket fult gryn beror faktiskt till största delen på att det är allt annat än mörkt när dom filmar det.

Så skulle du vara skådespelare i en nattscen på en stor filminspelning skulle du förmodligen bli lika (eller kanske mer) bländad av massa starka lampor runt omkring dig som du skulle bli på en scen som utspelas i dagsljus.

 

Så att filma en nattscen och att filma i ett mörkt rum är ju egentligen två helt olika saker ;)

 

Tack för ytterligare ett intressant svar.

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

med risk för upprepning så beror brus antingen på att du har gainat (dra isf ner gainet) eller så är kameran såpass "ljusokänslig" att den missuppfattar ljus som kommer ifrån mörka partier.

 

Anledningen till att "professionella" filmer inte har brus i sig beror på 2 saker; 1 att de spelar in ganska ljust och för att sedan dra ner ljusheten på ett kontrollerat sätt 2 att de har en bra kamera / film som har en så lågt ASAtal som möjligt. inte ovanlig att man i Hollywood spelar in med ASA 45, medan man i sverige ofta kör med upåt 80 och över det (ju lägre ASA, desto mindre brus). Videoformatet är allmänt kass när det gäller mörkerbehandling, de finns dock vissa som är ganska duktiga på det såsom Red, Silicon Image och vissa andra kameror (tyckte Canon 7D såg ut att fixa den delen förvånansvärt bra faktiskt.)

 

Om du ändå fått brus och vill bli av med det så går det att rädda visst brus genom att "krossa svärtan" i post. Detta kan dock skapa problemet med att du inte får den look du vill ha pga du måste kontrastera till bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej har jobbat en del med XL2:an. Också sett andra "jobba" med den på sitt sätt.

 

Nu skulle du förvisso göra en nattscen men jag har sett folk få sjukt brusiga/korniga bilder med den under normala ljusförhållanden. Nyfiken som jag är kollade jag "vafan dom gjort".

 

AUTOGAINEN hade varit på - passa dig för den den skulle jag inte lita på. Den i kombo med fel bländar/slutartider på nåt vänster.

 

Och är det för mörkt så är det för mörkt, tyvärr. Är själv ingen expert måste jag tillägga. Menar det är ju ändå SD DV vi pratar om, inte så stora marginaler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...