Jump to content

Recommended Posts

Hallå där.

Jag håller på med förproduktionen till en ny film och jag ska snart sätta igång med bildmanuset.

Därför undrar jag om någon vet ett program som man kan koppla samman till ett ritbord och sen rita direkt på datorn.

mvh.

Marcus

• 8 years later...

Jag använder den till Photoshop och Illustrator i mitt arbete men även till allt annat också, om det så handlar om att redigera film eller att surfa på internet. Den går bra till det med.

Nu är jag nybörjare på ritandet och använder mest min ritplatta för retouch av foton.

Köpte en XP-Pen DECO 03 Pen Tablet ( 10”x5.62” med 8192 levels tryckkänslighet , 5080LPI , 6 fysiska knappar ) , men för min ritteknik så upplever jag den som aningen för stor. Men en stor brasklapp om att det snarare är fel på min ritteknik än på storleken på plattan. Själva ritytan är A5, men hela plattan är större än ett A4.

Annars har jag väldigt lite att klaga på. Trådlös penna och platta. Bra känslighet och känner till och med av i vilken vinkel man håller pennan. Och så följer det med ett trevligt lite pennställ som dessutom innehåller olika pennspetsar för olika känsla (typ tusch eller blyerts). Sen har plattan lite programmerbara knappar och ett scrollhjul som är smidigt när man jobbar med olika stora "penslar" i Photoshop.

Men håller med övriga talare om det här med öga-hand koordination. Tar en stund att få hjärnan att lära sig titta på skärmen i stället för ner på handen.

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/314.html

https://www.storexppen.com/buy/56.html

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Hebron
      Hallå. Skulle behöva lite tips till en scen till min nästa film.

Det är så att huvudkaraktären och birollen ska åka och bada och de ska springa ut på bryggan och då ska stranden och bryggan vara upplyst med månljus. Det jag undrar är hur man ska göra med ljuset då.
      Jag ska spela in scenen tidigt en kväll eller väldigt tidigt på morgonen i maj och hoppas att det ska vara mörkt men ändå relativt ljust ute. I filmen ska det utspela sig mitt i natten.

Genom skolan har jag tillgång till redheads, Arri tungsten och något ser ut som om Kino Flo.

Jag har sett på en inspelning att de använde sig av en stor boll över lampan för att få till ett slags månljus.

Något tips om hur jag ska göra ?
    • By Hebron
      Nu har jag blivit klar med första utkastet av manuset till min nya kortfilm I Heart Who? (working title).

Lite kort om filmen: Arvida är en 17 årig tjej som aldrig varit kär eller blivit kysst. Så tillsammans med sin bästa kompis Albin så försöker hon under hela sommarlovet att hitta hennes drömkille i det lilla samhället hon bor i.
      Förutom denna kamp så måste hon ta hand om sin cancersjuka mamma.

Eftersom det är första utkastet så hoppas jag på att bli bombad med kritik och åsikter.
    • By Hebron
      Detta är mitt första utkast för min kortfilm Franz Fast Utan Ferdinand.

Lite kort så handlar filmen om Arvida som vaknar upp en dag och inser
      att hon glömt bort vem hon är. Så genom hela filmen försöker hon ta
      reda på vem hon är.
      Och i detta letandet så hittar hon sitt livs kärlek.

Jag har funderat på att byta början på filmen men har itne riktigt bestämt mig ännu.

Mycket kritik nu.
      Franz Fast Utan Ferdinand-GROVMANUS.pdf
  • Create New...