Gå till innehåll

Kortfilm: I Heart Who? 14 sidor


Hebron

Recommended Posts

Nu har jag blivit klar med första utkastet av manuset till min nya kortfilm I Heart Who? (working title).

 

Lite kort om filmen: Arvida är en 17 årig tjej som aldrig varit kär eller blivit kysst. Så tillsammans med sin bästa kompis Albin så försöker hon under hela sommarlovet att hitta hennes drömkille i det lilla samhället hon bor i.

Förutom denna kamp så måste hon ta hand om sin cancersjuka mamma.

 

Eftersom det är första utkastet så hoppas jag på att bli bombad med kritik och åsikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

lite kritik danke.

 

Hallå Hebron.

 

Ja du. Vad ville du ha kritik om gällande historien?

 

Just när det gäller denna sortens berättelser, så är det mesta nog "In the eye of the beholder".

 

Känns som en händelse utdragen ur en långfilm. På ett positivt menat sätt. :)

Tyvärr så känns tvisten på slutet som det inte hör hemma där.

 

Däremot bra skrivet.

 

Mvh Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl mest storyn jag skulle vilja ha kritik på men hittar ni några funderingar kring formatering av manuset eller liknande så säg gärna till.

 

Kan du utveckla det där om tvisten i slutet ?

 

SPOILER!

 

Jag funderar att lägga in Elin någon mer stans där hon pratar med Arvida för att det ska bli enklare att förstå att Arvida blir kär i henne. Grejen med Arvida är ju att hon alltid varit lesbisk utan att hon förstått det, därav har hon aldrig blivit kär för att hon tittat på fel ställe.

 

Men tack för din kritik :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja igen.

 

Spoilern funkade inte så bra? :)

 

Jo, jag förstod poängen, den framkom väldigt tydligt. Du har nog rätt i att "hon" bör synas mer.

 

Men angående tvisten, Ja du? Kändes som den var malplacerad. Kan inte riktigt sätta ord på det, men "I will try".

Man får lite " Jaha, ok" men det stannar där, sen händer det inte så mycket mer i huvudet.

 

Ungefär som om någon lagar en bil, och kommer på att han gillar köttbullar. Ja, var en konstig liknelse, men hoppas du förstod lite vad jag menade.

 

Men som sagt, bra jobbat.

 

Mvh Onlyme.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Men angående tvisten, Ja du? Kändes som den var malplacerad. Kan inte riktigt sätta ord på det, men "I will try".

Man får lite " Jaha, ok" men det stannar där, sen händer det inte så mycket mer i huvudet.

 

Ungefär som om någon lagar en bil, och kommer på att han gillar köttbullar. Ja, var en konstig liknelse, men hoppas du förstod lite vad jag menade.

 

 

Haha, nejdå jag tror jag förstår vad du menar. Men om det hjälper till något i den här så vill jag att åskadaren ska tro att det är Arvid och Albin som ska få varandra i slutet men så kommer den vändningen. Men som du säger så kanske man måste kanske lägga till något mer än att Elin blir chockad.

 

mvh.

hebron

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, nejdå jag tror jag förstår vad du menar. Men om det hjälper till något i den här så vill jag att åskadaren ska tro att det är Arvid och Albin som ska få varandra i slutet men så kommer den vändningen. Men som du säger så kanske man måste kanske lägga till något mer än att Elin blir chockad.

 

Jo men det förstod man också, att Albin suktade efter henne alltså. Det framgick tydligt, Ja det mesta framgick väldigt tydligt. Så inga problem på den fronten.

 

Men det angående Bil vs Köttbullar är ju som jag ser på det, att de inte passar i samma berättelse. Kan ju vara onlyme som tycker det.:)

 

Mvh Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns väldigt skönt att du har förstått precis det jag vill att folk ska förstå :)

 

Jag ska fundera lite på köttbullsproblemet och försöka bädda in det på ett bättre sätt. Jag hoppas fler ska läsa igenom det så jag kan se om fler stör sig på det.

 

Kan ju meddela att jag ska spela in den här filmen i april/maj så efter det kommer jag slänga upp den så vi får se vad ni tycker då.

 

mvh.

marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns väldigt skönt att du har förstått precis det jag vill att folk ska förstå :)

 

Jag ska fundera lite på köttbullsproblemet och försöka bädda in det på ett bättre sätt. Jag hoppas fler ska läsa igenom det så jag kan se om fler stör sig på det.

 

Kan ju meddela att jag ska spela in den här filmen i april/maj så efter det kommer jag slänga upp den så vi får se vad ni tycker då.

 

mvh.

marcus

 

Ja det ska bli kul att se. Angående "köttbullsproblemet" som det blev döpt till, ( kul namn btw) Så är det inte så att jag "stör" mig på det, mer att det inte passade. Men kan bli nåt helt annat när man ser det.

 

Lycka till med inspelningen.:)

 

Lika glada hälsningar denna gång.

Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Din presentationstext av filmen lät intressant, men manuset var en besvikelse. Arvidas jakt efter den perfekte killen dyker inte upp förrän på sida 5, och slutar på sida 6. Och den cancersjuka mamman tillför ju ingenting till historien. I huvudsak består manuset bara av en massa ointressant prat. Och så förstås ett slut som kommer från absolut ingenstans (okej, en (1) replik).

 

Mitt förslag är att du börjar med att stryka de första fyra sidorna, för att lyssna på folk som spelar alfapet är ungefär som att titta på färg som torkar. Börja direkt med Arvidas sjukliga jakt på coola killar, vilket skapar frågor i tittarnas hjärnor. Man undrar vad fan det är som händer, och det är bra.

 

Och som redan sagts, låt Elin bli en betydligt större roll. Dels måste hon synas mer, och säga något vettigare än bla bla om en dator, dels måste Arvida dragning till henne planteras bättre, exempelvis genom att hon insisterar på att alltid träffa Albin hemma hos honom, att hon tycker att de skall gå ner til nedervåningen där Elin och hennes kompisar sitter och super istället för att spela tevespel, eller whatever.

 

Stryk morsans cancer eller låt den ha någon påverkan på historien. Kanske får hon stöd av Elin i sorgearbetet? Att enbart ha döden där som motivator för Arvida följa sitt hjärta känns cyniskt, minst sagt.

 

Att Arvida i slutet säger till Elin att hon älskar köper jag inte heller. Det är för direkt, i synnerhet som det känns som att de över huvud taget inte känner varandra. Varför inte låta Albin krama henne när hon kommer för att sedan luta sig framåt för att kyssa henne varpå hon drar sig undan och erkänner att hon älskar någon annan, varefter hon tittar mot Elin som slänger med håret i slow-motion.

 

Ja, Albin förresten. Hur jävla kåt på Arvida är han egentligen? Han springer runt som hennes lilla bitch geneom hela manuset, och det verkar också vara det enda han gör. Ge honom en personlighet.

 

Hårda, men uppriktiga ord.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

När använder du dig av stora bokstäver, finns det något mönster? Namn, rum, alfapet, sjön…

 

Ja, alla känslor bör bli kraftigare/tydligare. Om Albin är kär i Arvida (det märkte jag inte så mycket av, tyckte mest att de var kompisar) så måste det framgå lite tydligare. Du skulle kunna använda dig av alfapetspelandet i början, Albin får bara till ord som passion, lust och så vidare, kanske är han blyg och inte lägger ut dem eller så gör han det men Arvida är blind för kompisens känslor.

 

Ja om Arvida är kär i Elin så måste man visa det (och då bör Elin var med mer än två gånger), även om Arvida själv inte vet om att hon är kär i Elin. Arvida vill hitta kärlek och om du har en döende mamma med i historian, utnyttja det (jag antar att hon är med för en anledning), låt henne hosta upp blod och komma med visdomsord. Låt henne kanske prata om kärlek och Elin råkar stämma in på mycket av detta, men naturligtvis undgår Arvida att upptäcka detta i början och det är först i slutet som hon kommer på det, gärna med en anledning så att vi ser att det går upp ett ljus för Arvida då hon inser det. När och varför förstår Arvida att hon är kär i Elin?

 

Säkert 90% av manuset är Arvida och Albin men… vad har Albin för del i historian egentligen?

 

Men en mysig liten kärlekshistoria är aldrig fel, särskilt inte då den utspelar sig en svensk sommar. Det var nog det mysigaste, svensk sommar med nattbad och födelsedagskalas (kanske inte heter kalas om man fyller 18?).

 

Hoppas att jag inte låter för elak eller negativ, det är bra men det måste bli tydligare.

:) (glad gubbe)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket Shelly. Din kritik var väldigt nyttig och ska ta vara på den och jBergmans kritik och förbättra mitt manus så ni får väldigt gärna återkomma när jag postar version 3.

 

Angående Albin så är hans roll att hjälpa Arvidas i hennes väldigt stora problem och att han skulle vara hennes "slav" är för att de har varit kompisar sedan barnsben och de tycker om varandra väldigt mycket och de gör allt för varandra.

 

När jag läser er kritik så inser jag att Arvidas jakt måste vara mycket större och en aningen påfrestande för henne. Jag ska förstärka moderns roll och ge Elin något viktigt som binder henne till att spendera lite tid med arvida.

 

Tack och återkom gärna lite senare för version 3.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående Albin så är hans roll att hjälpa Arvidas i hennes väldigt stora problem och att han skulle vara hennes "slav" är för att de har varit kompisar sedan barnsben och de tycker om varandra väldigt mycket och de gör allt för varandra.

Jo, jag förstod att det var så det var tänkt, men likväl uppträder han som Arvidas knähund hela tiden och liknar därför mest en kärlekskrank gosse som inte vet hur han skall visa sin kärlek utan låter sig istället behandlas som en slav.

 

Även Albin måste ha ett mål som driver honom framåt i historien, och en sådan skulle kunna vara att han är förälskad i Arvida, så blir det lite av ett triangeldrama över det, och lite konflikt mellan huvudpersonerna. Men som sagt, det är ju bara ett förslag.

 

Om de bara skall vara vänner så behövs ändå lite friktion dem emellan. Albin måste kunna säga nej, och Arvida måste ses göra något för honom också, så att det inte är bara Albin som slavar.

 

Vidare, om tanken är att visa upp Arvida som tjejen som aldrig har blivit kysst, medan Albin är den mer "erfarne" av dem, så vill jag se det gestaltas. Man skulle kunna se dem på en fest där Arvida är bortkommen medan Albin raggar på flickor, exempelvis. Som sagt, jag spånar bara.

 

Tack och återkom gärna lite senare för version 3.

Skall göras!

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...