ahdw Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 Hej! Jag arbetar i ett projekt där jag klippt HDV (mpeg2) 1440x810. Nu har jag scannat en del super8-material som jag skulle vilja ta med, de filerna är 1280x720 i QT Prores. Vad bör man tänka på när man blandar material? Bör jag konvertera QT till MPEG2? Eller är det bara att köra? PPCS4 MBP 0 Citera
Max_H Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 Mer en prestanda fråga (Pro Res spelar inte optimalt på en Windows burk) men det är bättre att ha kvar originalfilen om det går. Men det är även en fråga om Field order. HDV är normalt upper field first men din inskannade film är rimligen progressive. Gör ett kort test "genom hela flödet" så det blir rätt. /Max 0 Citera
ahdw Postad 26 mars 2010 Författare Postad 26 mars 2010 Mer en prestanda fråga (Pro Res spelar inte optimalt på en Windows burk) men det är bättre att ha kvar originalfilen om det går. Men det är även en fråga om Field order. HDV är normalt upper field first men din inskannade film är rimligen progressive. Gör ett kort test "genom hela flödet" så det blir rätt. /Max Alltid lika tacksam för dina svar! Jag har filmat på en HV30 i 25p, så det bör väl vara progressive. Jag kör för övrigt på en macbook pro. Men Prores materialet är faktiskt i 50p. 1. Är det med andra ord OK att blanda filformat? 2. Exakt vad menar du med du "ett kort test genom hela flödet"? 3. Jag skulle helst vilja att 4:3 materialet beskars i 16:9, men eftersom formatet dels är mindre och att 4:3 har en mindre bredd än 16:9 innebär det att jag måste upp i närmare 200%. Hur påverkar det resultatet? Finns det några knep för detta? Eller räcker det att bara förstora? Man kanske inte förlorar SÅ mycket? 0 Citera
Max_H Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 200% uppskalning är inte så bra (det finns iofs andra specialmjukvaror för ändamålet)... Du kanske ska överväga att klippa materialet i slutformatets storlek? Ex 720P? Ett slutligt test är väl vettigt så du vet om allt stämmer med skalning osv... //Max 0 Citera
ahdw Postad 26 mars 2010 Författare Postad 26 mars 2010 200% uppskalning är inte så bra (det finns iofs andra specialmjukvaror för ändamålet)... Du kanske ska överväga att klippa materialet i slutformatets storlek? Ex 720P? Ett slutligt test är väl vettigt så du vet om allt stämmer med skalning osv... //Max Räcker det inte med att jag fortsätter klippa i nuvarande format och exporterar ut i 720p? 0 Citera
Max_H Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 Kan du ju göra... men om du klipper i 720 så slipper du skala upp 4:3 klippen 200%. Nu blir det först upp till 200% och sen ner till 67% eller vad det kan vara. //M 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.