Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ska i dagarna köpa en bärbar dator. Den kommer att användas till musikproduktion och videoredigering. Har ingen vidare koll på grafikkort och vore tacksam för tips!!!

Hur stora krav ställer program som After Effects och Premiere CS 4 på grafikkortet? Vill kunna använda datorn i ett par år och att byta grafikkort i en laptop är ju i princip uteslutet så det är viktigt att det är rätt från början.

Duger t.ex ett ATI Mobility Radeon HD5470 eller bör jag satsa på ett bättre kort?

Är det något jag bör tänka på rent generellt inför mitt köp?

Vad säger ni om dessa datorer?

Dell Studio 15(längst till höger i länk): Pris ca 9000kr Grafikkort:ATI Mobility Radeon HD5470

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Bärbara/laptop-studio-1555/pd.aspx?refid=laptop-studio-1555&s=dhs&cs=sedhs1&~ck=mn

Netbookguru Fire:Pris ca 12.500kr grafikkort: NVIDIA GeForce GTX260M

http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-FIRE-i7-config.html

Tack på förhand för svar och tips!!!

Postad

CS4 använder grafiken relativt sparsamt. Mycket ram (och fram förallt EGET ram) på kortet är viktigare än hastigheten. CS5 (Premiere Pro) kommer att använda grafikkortet i stor utsträckning (i fallet nVidia med CUDA stöd), men det gäller först ENDAST stationära datorer med följande kort: GeForce 285, Quadro 3800/4800/5800.

Laptops kommer inte att fungera innan nVidia släpper sin FERMI-baserade serie för laptops.

/Max

Postad
CS4 använder grafiken relativt sparsamt. Mycket ram (och fram förallt EGET ram) på kortet är viktigare än hastigheten. CS5 (Premiere Pro) kommer att använda grafikkortet i stor utsträckning (i fallet nVidia med CUDA stöd), men det gäller först ENDAST stationära datorer med följande kort: GeForce 285, Quadro 3800/4800/5800.

Laptops kommer inte att fungera innan nVidia släpper sin FERMI-baserade serie för laptops.

/Max

Ok, lite OT men för en stationär så är detta det billigaste CUDA-kortet?

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=rLr7n3PAgxOvjw3T

Postad

Yep. Det kommer (som vanligt) mer kort senare, men vid release är det 285 som blir det billigaste kortet. Vet faktiskt inte hur mycket som kommer att skilja, men det är viss begränsning på minnet tex. Största skillnaden märks om man kör hög upplösning (1080p och uppåt). Användar man RED media är är det STOR skillnad...

/Max

Postad

Hej! Tack för svaren! Ursäkta om jag är mer än lovligt trög men hängde inte riktigt med.

Innebär detta att det funkar bra att köra t.ex Premiere Pro CS4 med 1gb ATI HD5470 grafikkortet som sitter i DELL datorn men att INGET grafikkort som sitter i dagens laptops kommer att klara CS5?

Eller kan det vara en bra investering att gå upp ett par tusen i pris och köpa en laptop med vassare grafikkort (t.ex clevo/guru datorn jag länkade till)?

Postad

Kollade inte specifikt på ATI maskinen, men för CS4 spelar inte Ati eller nVidia så stor roll. Men i fallet CS5 finns det helt enkelt (ännu) inte tillräckligt snabba kort för att det ska funka på en laptop.

Grafikkortsaccelerationen kommer att vara hårdkodad i mjukvaran så endast godkända kort kommer att fungera. Så ditt fall spelar det ingen roll för inget av korten kommer att vara supporterade av CS5:s GPU acceleration. Givetvis kommer CS5 att fungera utan GPU acceleration också (mycket bättre än CS4 i och med 64bit stödet) - min I7 burk klarar enkelt 6-7 strömmar HD utan GPU påslaget. Men så fort man börjar köra ex AVCHD med en massa effekter så märks GPU stödet ordentligt.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...