Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Tänker filma ett föreställning live med flera kameraror som alla rullar samma tidkod. Av praktiska skäl brukar jag ställa tidkoden till ungefär vad klockan är och sedan synkonisera alla kameror efter den inställda kameran.

Ljudet spelar jag in separat på dator. Hårddisk är billigt så den går hela dagen.

Går det i Premier Pro att sedan knyta den valda och inspelade tidkoden till tidkoden på timeline?

Tanken är att när alla klipp ligger på timeline så har man en bild av hur dagen sett ut. Sedan får arbetet med att klippa bort all dötid och de sekvensar man inte vill ha kvar.

Att synkronisera tidkoden till varandra funkar bra men det räcker inte när det finns tillfällen då ingen kamera varit igång och man då tappar synken med ljudet som rullat hela tiden.

Om funktionen inte finns i Premier Pro, finns den i någon anna programvara i samma klass, även om jag helst vill köpa Adobe p.g.a. paketering med Photoshop.

mvh

Stefan

Postad

Det bästa sättet att synkronosera tidslinorna från de olika kamerorna är nog att lägga dem på var sin tidslina och sedan synka dem mot varandra med hjälp av ljudspåren. Som du beskriver det låter det inte helt enkelt eftersom alla kameror inte går hela tiden.

Jag förmodar att dina kameror inte har tillgång till extern synkning?

Eftersom du sedan har det ljud du vill använda från annat håll blir nästa problem att lägga in de ljudspåren och synka dem till de nu synkade kamera ljudspåren.

Utan tydliga akustiska signaler - t ex någon ljudpuls här och var - blir det nog knepigt. Det får inte skilja mer än någon enstaka bildruta. Om du inte stänger av ljudet från kamerorna kommer det att bli konstiga ekoeffekter om synkningen är felaktig. Dessutom finns det risk för fasfel mellan ljudspåren eftersom alla mikrofoner har olika fysiska placeringar.

Postad

Extern synkronisering finns på kamerorna till den grad att de går att synkronisera med varandra (Sony HVR-Z5 och HVR-Z7), så strategin är att lägga dessa på var sitt videospår och synkronisera med varandra mha den gemensamma tidkoden. Så långt är allt OK men hur "synkroniserar" man klipp som inte överlappar varandra? Därav min fundering att synkronisera mot "tidkoden" i timelinen. D.v.s. har ingen kamera filmat under 1 minut vill jag ha tomt på tidslinan i en minut.

Hade detta fungerat, vilket kanske är min huvudfråga, hade livet blivit lättare.

Det jag sedan behöver göra att att synkronisera in ljudet från den separata inspelningen med hjälp av någon tydlig ljudpunkt under dagen. Det fiffiga hade varit att det räckt med en punkt per dag att synkronisera emot vilket skulle spara enormt med arbete.

Kamerornas ljud skulle bara ha används för denna synkronisering och ev. i reserv. Allt annat ljud hade tagits från den externa inspelningen (12-kanaler).

Postad

Denna funktion saknas i PPro. Manuellt jobb... Det är på G med en tredjeparts-plugin som kan analysera materialet och autosynka baserat på frekvensanalysen, men den är inte klar ännu.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...