Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Premiere CS4 Export-distributionskanaler

Har 1h konsert som är filmad i 1080i/50i

Har satt upp detta projekt/seq. settings DVCPROHD 1080i 50i , använder bara en sequence och vill efter färdig redigering exportera videon till olika distributionskanaler.

Vill använda mig av Premiere pro CS4, Encore och Media encodern

Hur får jag:

1)DVD i bästa kvalitet färdig att spelas på vanlig dvd spelare.

Vilka steg skall jag ta i Export Settings och vilka inställningar skall jag göra vidare in i Encore?

(Eftersom jag inte har någon Blue-Ray brännare kan jag inte använda det ännu)

2 a)Webb i bästa kvalitet.

Vilka steg skall jag ta i Export Settings, vilka inställningar skall jag göra?

Vilken kombination av kvalitet och storlek (dimensions) blir mitt material bäst i?FLV, F4V, QT ? Vill ha så nära original som möjligt.

Vad har kommit att bli "standard" storlek och kvalitet? Vad väljer du? Utgå gärna från att mitt källmaterials 1080i/50i.

Har testat ganska mycket men behöver experthjälp från er som har bäst erfarenhet av att exportera via Adobe Media Encoder där man ges många alternativ för att lägga på webb!!!

(nej, jag har inte någon streaming media server som pushar ut det utan det skall läggas ut på webbhotell) Ja, det kan gärna vara så att man även ska kunna göra den "fullscreen" med "bibehållen" kvalitet.

2 b) Hur kan man med tanke på webbdistribution redan på "timelinenivå" stycka upp t.ex. konserten i t.ex. dess 7-8 låtar för att sedan skicka samtliga låtar/delar till Export Settings -> Media Encodern -> Slutresultat = 7-8 låtar Färdiga och komprimerade för webb. Kanske pratar jag /menar någon form av batch här!?

Tacksam för svar

Postad

1. Du bör nästan kunna köra på MPEG2 DVDV HQ CBR preset som finns i Media Encodern. 55 minuter brukar väl vara vad man får in på en single layer skiva.

2a. Ska det ut på webben skulle jag köra ut det som F4V eller h.264 (som egentligen är samma sak) och då i 720P kvalitet. Det är inte så många datorer som klarar 1080-material och det är ju dessutom lite pixelshift och annat inberäknat i DVCPRO HD 1080i, så 720P är inte så mycket sämre än 1080i som det kan låta.

Ska det upp på en dataskärm vill du i alla fall ha progressive. Bitrate:n beror ju massor på vilken typ av filmning du har. Massor av rörliga lampor, handkameror och snabba klipp kräver högre bitrate än en fast kamera. Du får testa dig fram, men kanske 10-15Mbit/sek med variabel bitrate kan vara något. 2-pass kodning ger bättre kvalitet om det "händer mycket" i bilden och du kör variabel bitrate.

2b. Enklast är att dra olika delar av den färdiga timelinen ner i en ny timeline per/låt. Sen lägger du varje låt på din renderingskö och kör ut dom separat.

//Max

Postad

Tack, Det var snabbt!

Ok ska testa vidare undrar bara om "MPEG2 DVDV HQ CBR" är en egen preset eller väljer du först MPEG2 DVD i listan? och sedan?

1. Du bör nästan kunna köra på MPEG2 DVDV HQ CBR preset som finns i Media Encodern. 55 minuter brukar väl vara vad man får in på en single layer skiva.

2a. Ska det ut på webben skulle jag köra ut det som F4V eller h.264 (som egentligen är samma sak) och då i 720P kvalitet. Det är inte så många datorer som klarar 1080-material och det är ju dessutom lite pixelshift och annat inberäknat i DVCPRO HD 1080i, så 720P är inte så mycket sämre än 1080i som det kan låta.

Ska det upp på en dataskärm vill du i alla fall ha progressive. Bitrate:n beror ju massor på vilken typ av filmning du har. Massor av rörliga lampor, handkameror och snabba klipp kräver högre bitrate än en fast kamera. Du får testa dig fram, men kanske 10-15Mbit/sek med variabel bitrate kan vara något. 2-pass kodning ger bättre kvalitet om det "händer mycket" i bilden och du kör variabel bitrate.

2b. Enklast är att dra olika delar av den färdiga timelinen ner i en ny timeline per/låt. Sen lägger du varje låt på din renderingskö och kör ut dom separat.

//Max

Postad

MPEG 2 DVD > PAL Widescreen HQ.

Du får komma ihåg att kolla field order bara. Adobe har en tendens till att "defaulta" till lower field first... Och DVC Pro HD är Upper Field First.

//Max

Postad

Tack Max!

Hm, Är det sedan "rätt" att importera m2v filen och tillhörande wav som "import as assets"

till Encore? Det verkar i alla fall så!

MPEG 2 DVD > PAL Widescreen HQ.

Du får komma ihåg att kolla field order bara. Adobe har en tendens till att "defaulta" till lower field first... Och DVC Pro HD är Upper Field First.

//Max

• 2 veckor senare...
Postad

Hej igen och tackar för bra svar,

Kanske kan be om en liten hjälp/orientering bland 720p presets, då det verkar vara rekommenderat att använda för webben (?) (Där finns ju andra FLV/F4V web presets...liksom...att Där finns ju några 720p val...(-Jo jag testar för fullt :))

Om jag t.ex.väljer den preset jag tror du menar, i Export settings i media encoder:

är det då F4V HD 720p? eller någon av de andra t.ex:

F4V-720p Source,Half Size (Flash 9.0.r115 and Higher)

Hur gör du?

Tanken är att underlätta för användaren dvs "lagom" storlek på själva filmen på webbsidan samtidigt som ljud och bild ska synka. Har varit ute för att ljudet funkar oftast bra men bilden hänger inte med.

Användare som ska se detta ska inte behöva sitta på "snabbaste uppkopplingen" utan passa genomsnittet men med så bra kvalitet som möjligt. Min nuvarande konsert är en "stillsam" jazzkonsert lite pans och zoomningar alltså ganska konstant ljus ljud o rörelse + några grafikplattor med text här och var...

Det här ser ju bra ut:

http://www.adobebloggen.se/2009/04/01/1-videoskolan-introduktion/

Hur förbereder du exporten i detta fallet?

För övrigt om jag förstår dig rätt skall jag alltid:

- ändra Field order till "upper" (vad är då "none progressive"?)

- Låta Frame rate vara den som föreslås av den 720p preset jag valt. Men Här verkar det vara "fritt" att välja frame rate då jag valt någon annan, dvs av "F4V web presets'en)

-Target bitrate verkar vara förvald på de flesta presets'en

- Vilket tänk skall man ha när man sätter Maximum bitrate nivån

Som sagt..Det här ser ju bra ut:

http://www.adobebloggen.se/2009/04/01/1-videoskolan-introduktion/

Hur har du t.ex. förberett den exporten till vimeo

Eller "Import as timeline (eller om det står sequence)" funkar också.

//Max

Postad

F4V och h.264 är i princip samma sak, det är egenligen bara en annan container då h.264 har en del begränsningar för metadata (som krävs vid uppspelning i Flash Media Server och via Adobe AIR baserade players).

I videoskolan-fallet körde jag ut det som 25fps i storleken 872 x 480. Då skapade jag en "slutsekvens" i den storleken som jag "nestade" min Master-sekvens i (Master-sekvensen var 1280 x 720).

Renderingen för klippet som skulle till Vimeo hade h.264 codec med Variabel Bitrate (VBR) och en target bitrate på ca 5Mbit/sek och en peak bitrate på 7.

Ett problem med Vimeo's HD klipp är att dom alltid (så vitt jag vet) gör om HD till 24fps. Har man ett 25fps klipp kommer du att få en extra frame som syns som ett "hopp" i bilden och som möjligen kan ge synk-problem. Vet inte hur det är med YouTubes HD klipp dock...

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...