Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag har en idé till ett manus, det är en ganska enkel idé, som kan göras både som kort- eller långfilm, men tanken just nu är långfilm. idén lyder såhär: fyra karaktärer (som inte känner varandra) fastnar i en hiss och blir då tvingade att spendera ett antal timmar tillsammans, tills de på något sätt lyckas bli utsläppta. det är karaktärs- och dialogdrivet, och det är tänkt att vara en positiv känsla genom filmen, det ska inte vara någon skräck/rädsla för att de känner att de ej kan ta sig ut, tex.

jag har två funderingar; dels, hur en dramatisk kurva kan se ut för en sådan här historia, och dels hur man kan motivera en positiv känsla genom filmen?

hoppas ni har några tips! :)

• 2 veckor senare...
Postad

Kolla på Ingmar Bergmans "Kvinnors väntan", det finns en helt underbar sitta-fast-i-hiss-scen där.

Lite offtopic men ändå!

För övrigt, det är inte helt lätt att få ihop en handling som man inte somnar av om bara människor som sitter i en hiss och pratar. Det är genomförbart men inte lätt.

Postad

Kanske att de inser och accepterar att de ska dö! ha ha, självklart är det ju ingen fara, men de kan ju vara dramaqueens, filisofer, eller nyblvna föräldrar elle nåt.

Så de börjar berätta sina mest djupa hemligheter eller nåt. Sen när hissen börjar röra sig igen så blir det bara pnsamt.....då de alla arbetar på samma kontor eller något.

Inte vet jag.

Postad

kolla in The Man From Earth... den filmen bygger nästan uteslutande på dialog mellan karaktärer som sitter i en stuga. Där har man verkligen lyckats att få fram en historia genom dialogen mellan människor

Postad
kolla in The Man From Earth... den filmen bygger nästan uteslutande på dialog mellan karaktärer som sitter i en stuga. Där har man verkligen lyckats att få fram en historia genom dialogen mellan människor

Jo, men den filmen innehåller också en karaktär som har levt i hundratusen år...

Men visst, den filmen bygger väl på en pjäs om jag inte missminner mig, och de är ofta rätt begränsade när det gäller platser. Pinters "Mathissen" utspelar sig enbart i ett enda rum (fast även där lämnar karaktärerna rummet ibland), och det finns säkerligen tusen andra, så det kan nog vara något att kika på.

Men egentligen tycker jag att frågan är ointressant eftersom den börjar i helt fel ände. Man börjar inte med att bestämma miljön för att sedan komma fram till resten.

/Jakob

• 1 månad senare...
Postad

Om jag har fattat rätt, så blir det lite som Forrest Gump, då han sitter i en busshållplats genom hela filmen och berättar. En dramatisk kurva kan vara att alla berättar om samma sak, fast olika synvinklar, om du hänger med ;)

• 2 månader senare...
Postad

Hej! sorry det sena svaret, glömde att jag skrivit här :)

Jo, jag menar, även om det bara är dialog, måste det finnas någon slags dramaturgi i det hela.

Visst är det svårt att göra en film baserat på enbart dialog, men det är därför jag vill träna på det! Tänk tex på inledningsscenen i Reservoir Dogs, de sitter i flera minuter och snackar om Madonna och servitriser, inget som har någon mening egentligen, men ändå är det väldigt intressant.

Även tex 12 Angry Men utspelar sig i ett enda rum, och det är endast dialogen som driver handlingen. Men den är väl oxå baserad på en pjäs, som många sådana filmer. Men jag ska ta och kolla era filmtips!

• 1 månad senare...
Postad
Kanske att de inser och accepterar att de ska dö! ha ha, självklart är det ju ingen fara, men de kan ju vara dramaqueens, filisofer, eller nyblvna föräldrar elle nåt.

Så de börjar berätta sina mest djupa hemligheter eller nåt. Sen när hissen börjar röra sig igen så blir det bara pnsamt.....då de alla arbetar på samma kontor eller något.

Inte vet jag.

Haha bra ideér :D Kanske de klättrar upp och ner från en hiss til en annan på något sätt, tröttnar på varandra. Strömmen kan gå i någon scen.

• 5 veckor senare...
Postad

Skriv ett manus om några som fastnar i en hiss i en stor offentlig byggnad precis innan stängningsdags och de försöker ringa efter hjälp, men det går inte på grund av dålig täckning. Men till sist lyckas de och det kommer folk till undsättning och de tar tid att få upp hissen eller där är något annat problem. Eller istället för att någon ringer kan en orolig hustru ringa till någon som åker till huset och kollar

Postad
Skriv ett manus om några som fastnar i en hiss i en stor offentlig byggnad precis innan stängningsdags och de försöker ringa efter hjälp, men det går inte på grund av dålig täckning. Men till sist lyckas de och det kommer folk till undsättning och de tar tid att få upp hissen eller där är något annat problem. Eller istället för att någon ringer kan en orolig hustru ringa till någon som åker till huset och kollar

oh, hade helt glömt bort den här tråden! men nu börjar jag få nya idéer! detta var ett bra scenario... tack för ditt tips!!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...