Gå till innehåll

Att importera till After Effects, hur gör ni?


Niclas35

Recommended Posts

Hur gör ni när ni ska lägga till en effekt i eran film medhjälp av After effects? Exporterar ni det klippet ni vill jobba med och sen importerar det i After effects, eller tar tvärtom? Låter kanske som en dum fråga men jag undrar vilket sätt som är smidigaste? Det verkar inte som After effects stödjer MTS och då måste jag på något sätt göra om det filmade materialet till ett fromat som stöds av A.E.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

CS4 stöder MTS - inga äldre versioner. Dock är alla Long GOP format sega som sirap i AE så man kan med fördel koda om AVCHD, HDV, XDCAM EX/HD.

 

Jag brukar koda om till:

 

- Om jag är petig - QuickTime Animation eller Decklink Uncompressed.

- Mindre petig - Decklink MJPEG (ladda ner ex Decklinks drivers för ett HD Extreme kort på deras webbsida, även om du inte har kortet i fråga. Codecen kommer med per automatik).

 

Lagarith lär också vara bra - har liten egen erfarenhet dock.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv tycker jag nog det är smidigast att klippa filmen som man vill ha den först, sen exportera utvalda klipp till AE, sen tillbaka för exempelvis ljudläggning. Börjar man tvärtom, vilket inte är fel, men risken finns ju att du arbetar med massa effekter helt i onödan, och ibland kanske även klipp med effekter har flera olika vinklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi ser ALLTID till att klippa filmen färdig INNAN AE, det blir lätt mycket extra arbete annars. Men när vi väl är klara så brukar vi bara importera hela PrProprojektet till AE och jobba med det slutgiltliga därifrån.

Men gör du det så se till att städa upp timelinen du jobbar med innan du importerar den till AE, blir lätt rätt stökigt annars ;)

 

Skulle du ändå vilja exportera från PRpro till AE så tycker jag du borde köra med tiff-sekvenser om du har en stadig dator och mycket plats! Lätt att arbeta med, uppdatera osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

CS4 stöder MTS - inga äldre versioner. Dock är alla Long GOP format sega som sirap i AE så man kan med fördel koda om AVCHD, HDV, XDCAM EX/HD.

 

Jag brukar koda om till:

 

- Om jag är petig - QuickTime Animation eller Decklink Uncompressed.

- Mindre petig - Decklink MJPEG (ladda ner ex Decklinks drivers för ett HD Extreme kort på deras webbsida, även om du inte har kortet i fråga. Codecen kommer med per automatik).

 

Lagarith lär också vara bra - har liten egen erfarenhet dock.

 

//Max

 

 

Hur kodar jag om till Quicktime Animation eller Decklink Uncomp. då? Hittar bara quicktime men inget som heter animation. Dessutom testade jag att exportera ett klipp och det blev inget. Premier laddade en stund och sen när det blev klart fanns det ingen fil??

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...