Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej.

Ja, rubriken säger det mesta. Hur som helst; jag använder Adobe Premiere Pro CS3 och

kör Mac OSX. Jag blir inte klok på detta, trots att jag läst igenom högar med forumtrådar

om detta problem. Helt otroligt!

Och för att förklara lite mer;

Jag använder en Canon XL1s och importerar direkt via FireWire. Ljudet synkar (!) när jag

"playar" direkt i kameran, och även i Premiere; både när jag trycker på "play" och när

jag "spelar in" (capture). Och ja... både ljud/videoinställningar är på något som verkar

korrekt. Både ljudet i kameran och i datorn är på 16-bit. Premiere importerar bilden i

DV-PAL. Ljudfrekvensen är på 48000 Hz... och ja...

Men så blir det det; att när datorn sparat ner .mov filen för Premiere i mitt projekt-fönster -

Då är helt plötsligt allt osynkat. Eller ja... det börjar okej, men efter bara några minuter

så ser man tydligt att det inte längre synkar. Efter ca 3 - 4 minuter har man redan ett

glapp mellan ljudet och bilden på ca 5 sekunder. Alltså är det material både i början och

i slutet som man absolut inte kan använda. Detta är brutalt jobbigt och ja...

...det känns som att jag aldrig kommer att kunna använda kameran vid live-inspelningar

om det ska sluta så här när skiten väl ska in i datorn.

Skulle kunna betala hur mycket som helst till den som kan hjälpa mig med detta problem.

Det är grymt frustrerande.

Läste någon tråd om att Canon XL1s hade en annorlunda samplingsfrekvens på ljudet än

vad som var standard (48048 hz eller nåt sånt)... men ja, jag vet inte... det borde absolut

gå att använda kameran med Premiere kan jag tycka. Eller? För det synkar ju enda fram

tills det att själva det fångade materialet sparas ner i datorn...

Som sagt. Är tacksam för alla svar.

Mvh Jacob.

Postad

Den kameran har alltid varit ett problem...(just pga detta).

1. Se till att du har CS3.2.

2. Uppdatera Quicktime.

3. Funkar inte det, testa att göra capture i iMovie istället och importera filerna till PPro.

//Max

Postad
Den kameran har alltid varit ett problem...(just pga detta).

1. Se till att du har CS3.2.

2. Uppdatera Quicktime.

3. Funkar inte det, testa att göra capture i iMovie istället och importera filerna till PPro.

//Max

Tack för info. Det som är skumt är att det funkar ibland, oftast om man kör med fasta

in/outs. Kör man "record" rakt av så funkar det nästan aldrig. Det funkade i iMovie, som

du sa... samma sak i Final Cut, men jag vill gärna ha in det i Premiere direkt.

• 4 månader senare...
Postad

Jag har precis samma problem.

Jag kör också mac (snow lepard) och PP CS3 (3.0.0)

Ibland går det och ibland inte och det är FRUKTANSVÄRT frustrerande, eftersom jag har sååå mycket material att lägga in... och hälften funkar. Jag kan dessutom inte lägga in mer än 20 minuter per gång innan bilden också ballar ur...

Jag ska få in HDV-band... har frågat lite om hur jag ska få in det på andra trådar och det verkade som att ta det via premiere var bäst för mina ändamål men nu börjar jag tveka.

Jag har filmat med en ax-h1... har det funnits samma problem med den kameran?

Postad

Upprepar: Det är en bugg i CS3 som ger detta fenomen, framför allt vid bandskador/dropped frames/start & stopp.

Uppgradera till 3.2. Ta bort ALLA cahche filer och låt PPro indexera om MPEG-filerna och conforma om allt ljud.

Sen ska det funka.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...