Gå till innehåll

Jättesnabbt bildmontage i manus?


Kim-O

Recommended Posts

Jag undrar om någon har ett bra svar på hur man enkelt skriver i manus när man har ett bildmontage som spelas upp jättesnabbt?

 

Exempel:

En människa råkar ut för en näradöden-upplevelse, och i dennes huvud spelas hela hans liv upp i revy. I filmen ser man då en massa olika klipp från hans liv, med inte mer än ett par frames per klipp. (och sammantaget inte mer än ett par sekunders montage)

 

Hur skriver jag detta effektivt i manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig sett det, men jag skulle kunna skriva ungefär som nedan.

 

SNABBT MONTAGE, LIVET RULLAR FÖRBI

 

Spädbarn på BB. Femåring på trehjuling. Sjuåring i skolbänken. Tioåring på skoldansen. 14-åring dricker folköl. 15-åring åker moppe. 18-åring med studentmössa. 25-åring på kontor. 30-åring med spädbarn i famnen. 35-åring går rakt ut i gatan.

 

TILLBAKA TILL SCENEN

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Bra där, manus ska ju vara enkelt att förstå.

 

Jag vet inte om jag sett just en näradöden-upplevelse i film, men jag vet att till exempel "The I Inside" och "The butterfly effect" använder mycket av såna här hypersnabba montage.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Kim-O, jag tror du pratar om SERIES OF SHOTS.

Förändras karaktären? Då är det ett montage.

Vill du bara visa klipp som har med sammanhanget att göra? Då är det series of shots.

Skrivs med stora bokstäver till vänster, och sedan listar du vad som sker i klippen. Glöm inte att avsluta med END SERIES OF SHOTS.

Länk till kommentar
Share on other sites

???

 

Jag har aldrig hört att det skulle vara någon skillnad på de två begreppen.

 

Jodå, det är skillnad. Ett montage visar när en karaktär utvecklas eller genomgår en förändring. Tänk typ Rocky eller inledningen i Disney/Pixars Upp. Series of shots är när man vill visa bilder som har med sammanhanget att göra, man kanske vill snabba upp en händelse där ingen förändring sker. Tänk Requiem for a Dream.

 

Har jag rätat ut några frågetecken? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det är skillnad. Ett montage visar när en karaktär utvecklas eller genomgår en förändring. Tänk typ Rocky eller inledningen i Disney/Pixars Upp. Series of shots är när man vill visa bilder som har med sammanhanget att göra, man kanske vill snabba upp en händelse där ingen förändring sker. Tänk Requiem for a Dream.

 

Har jag rätat ut några frågetecken? :)

 

Nej, inte direkt, eftersom du inte refererar till källan för ditt påstående.

 

Jag har läst filmmanus och böcker i ämnet utan att det skulle framgå att det är någon skillnad. Å andra sidan finns det finns det flera som tycker att saker ska vara på ett visst sätt, utan att så många egentligen håller med.

 

I det här fallet handlar med mer om att vara tydlig än att följa särskilda formateringsregler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, dålig stämning! Med tanke på dina frågetecken trodde jag att du frågade.

 

Jag refererar bara till vad jag lärt mig på mina utbildningar och i arbetslivet...

 

Vari ligger den dåliga stämningen? Ja, jag frågade. Och du frågade om du svarat, och jag svarade nej för du hade bara förklarat de två olika "typerna" igen, inte egentligen förklarat varför och varifrån denna uppfattning kommer.

 

Nu kan det ju skilja mellan svenska manus och amerikanska, men jag har aldrig uppfattat att det skulle vara någon skillnad mellan dem. Alltså vill jag veta var du sett eller hört det, för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om det är något jag ska ta till mig eller ej.

 

Om du uppfattade det som dålig stämning för att jag vill veta källan till ditt påstående, så beklagar jag. Det var inte min mening.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...