Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eftersom Adobe CS4 Design Studio Standard, Windows, kostar (på tex Dustin) 18 348,00 kr exkl moms, 22.935 inkl moms, så blir det inga pengar över till dator.

Du menar att datorn skall kosta 15-20k och man skall kunna köra Adobe CS4 på den?

Själv är jag Macanvändare, så jag skulle rekommendera en MacBook Pro eller en iMac. Men deras minsta modell funkar också, MacMini. På dessa kan du köra hela CS-paketet och redigera video. Det medföljer program för det. :)

Postad

CPU: Intel QuadCore CPU

RAM: Minst 2GB ram per Core = 8Gb eller mer är rätt trevligt

Disk: Separata diskar för OS och Video

Grafik: För CS4 spelar det ingen jätteroll.

Grafik: För PPro Next generation: GeForce 285, Quadro 3800, 4800, 5800.

//Max

Postad

//Max

Är 295 sämre för next generation?

Postad

//Max

Alla NextGen-kort verkar ohemult dyra, är det billigare kort på gång?

Postad

Silence is golden... ett tag till. Kommer att meddela mer så fort vi kan säga något (mest eftersom utveckling fortfarande sker). Allt jag kan säga är att skillnaden med och utan kort är väldigt stor, framför allt om man jobbar med videoformat som har större bildstorlek än DV.

Mitt råd är: Ska man bygga idag är det antingen dom ovan nämnda korten som gäller (varav GeForce 285 redan är taget ur produktion). Annars kan man ju stoppa i ett billigt tills man vet mer.

Som en evil sneak (gjort på en i7 965 med 6GB ram och ett 4800 kort):

Videofiler: Native Canon 7D 25fps 1080-video

Längd: 1 minut DSLR Sequence

Effekter: RGB Curves och 3 Way CC

Export till: Bluray 1080p h264 Preset

Tid med CUDA: 1 minut 42 sek

Tid utan CUDA: 9 minut 49 sek

/Max

Postad

Aha! Som CS4 med Stream för ATI då? Ligger ju på ungefär 10x hastigheten säger dom som kör det (jag gör det inte...ännu...men är lite sugen eftersom ATIs GPUer för laptops är lite sexigare just nu).

Postad

Dock en STOR skillnad: ATI accelererar bara encoding till h.264 (slänger du på en Gaussian Blur blir det sirap) medan CS-Whatever-comes-next är specialskrivet för CUDA. 1 eller 10 effekter gör nästan ingen skillnad...

Dock är encodingen INTE accelererad.

//Max

• 2 veckor senare...
Postad

tack för alla svar!

Jag undrar om någon kunnig datorbyggare skulle kunna skriva ner vad ni skulle köpa om ni köpte idag. Specifiera låda, vilket grafikkort, vilken cpu med mera.

Postad

Jag byggde såhär men videoredigering är bara en liten del av vad jag gör:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=634027

Det jag skulle ändra på för att anpassa den mera för videoredigering är annorlunda diskkonfiguration (flera) och eventuellt mera RAM. Anledningen till att jag inte valde 1366 sockeln och en i7 920 istället är att jag bl a använder mig mycket av virtuella maskiner och då jag normalt bara tilldelar dessa en kärna så lastas enstaka kärnor ofta mycket och då är turbofunktionen hos i7 860 fördelaktig. Fläktarna i chassiet är utbytta mot Noctua dito.

Postad

//Max

Hur är det på Mac Pro sidan, funderar på att köpa Mac Pro, där har man helt andra alternativ. Vad är optimalt här för redigering av DVCproHD 1080i/50? (PanaHPX171)

Följande Grafikkort är valbara på Apple store alltså inget t.ex Nvidia 4800:

NVIDIA GeForce GT 120 512MB [subtract $200.00]

2x NVIDIA GeForce GT 120 512MB [subtract $50.00]

3x NVIDIA GeForce GT 120 512MB [Add $100.00]

4x NVIDIA GeForce GT 120 512MB [Add $250.00]

Någon som har förslag på en Mac set-up/config för Video DVCproHD P2 redigering från allt vad det gäller HW,HDD m.m?

Postad

För PPro/Production Premium spelar det ingen jättestor roll vilken Mac Pro du kör - dom är snabba oavsett modell...

P2 är egentligen ganska enkelt att klippa då det är ett I-Frame-only format. Sen varierar flödet lite beroende på mjukvara.

I FCP kör du Log and Transfer som "wrappar" materialet i en Quicktime-container vid import (men det är fortfarande DVC Pro HD). En fördel med det kan vara att du kan köra P2-klippen i vilket program som helst som stöder Quicktime.

I PPro importerar du filerna direkt från CONTENTS-mappen. En fördel med det är att du kan klippa direkt från P2-kortet om du vill (väldigt smidigt på fältet om du snabbt vill testklippa ett par tagningar).

Vill du däremot ha full fart i CS-Next-Generation måste du ha ett 4800-kort som du ev får köpa nån annanstans om inte Apple har dom korten i sin "shop" (4800 är det enda Quadro-kort som finns till Mac).

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...