Strawhat Postad 15 januari 2010 Postad 15 januari 2010 Tja! Jag har nyss fått min Canon Legria HV40 och jag är lite lost i intruktionsboken, några frågor som kommer upp; Jag vill ha cinema mode 25p. Är cinema mode och 25p två olika intsällningar? För isåfall kan jag inte finna cinema mode. Sedan när man för över filmen till datorn. Jag har ett DV uttag på min laptop... Tror jag. Jag har laptop modellen HP Pavilion dv6-1341eo. Frågan är om man för över filmen genom DV uttaget eller HDMI uttaget för bästa kvalité vid redigering? Vilka DV-band borde man köpa som är relativt billiga men som återger bästa kvalité på bilden? Jag läste att HDV band knappt ger något bättre resultat och kostar en hel del mer... Det var allt för denna gång! Det ska nämnas att jag är ny på det här med filmkameror, men hoppas utvecklas! Det uppskattas väldigt mycket om någon orkar ta sig tid och besvara dessa frågor. Tack på förhand! Ha det gött! 0 Citera
Pehrbau Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Cinema mode = progressive = 25P för PAL. Vad gäller "film look" så är nog valet mellan CMOS och CCD sensor mycket viktigt med tanke på tidsaspekten vid exponering av en hel bild. DV eller HDMI är båda digitala och borde bara kopiera över från band till disk utan kvalitetsförlust. Jag har använt ett 20-tal HD klassade miniDV band med gott resultat och några vanliga band vid HD men inte haft problem med något. 0 Citera
beta75 Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Han med 99% säkerhet säga att HDMIporten på din laptop INTE är en hdmi capture port. Den är endast till för att skicka bild till en skärm eller tv. Du ska använda firewire-porten. På HV20 fanns det två inställningar att göra. Den ena var 25p och symbolen var en liten filmruta med "25" i. Den ligger i recording format meny någonstans. Den andra var cine-mode och den ligger i exponeringsinställningar vid program, Av, Tv lägena. Denna ger färger och exponering som påminner om "film". /KN 0 Citera
Strawhat Postad 16 januari 2010 Författare Postad 16 januari 2010 Tack för bra svar! :) Då har jag lite bättre koll nu! Kan dock inte finna det där förbannade cinema mode... 0 Citera
StenR Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Tack för bra svar! :) Då har jag lite bättre koll nu! Kan dock inte finna det där förbannade cinema mode... Som det står i manualen sid 44, Cinema Mode är en kombination av Cine Mode och PF25/25F. Cine Mode-> Tryck på knappen Func -> tryck joysticken höger tills det står CINE MODE PF25 -> Func -> MENU -> REC/IN SETUP -> HD STANDARD -> HDV(PF25) -> YES 0 Citera
StenR Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Vanliga DV-band funkar ju i HDV-kameror, dyrare HDV-band eller liknande (Panasonic kallar det inte HDV) minskar risken fått dropouts, men om man inte återanvänder banden är risken liten (har hänt mig en enda gång). Dock så är olika fabrikat olika bra till en vissa kamera. Sony-band passar bäst till Sony-kameror. Jag använder Panasonic och på senare tid TDK till min Canon HV20. JVC-band i en Panasonic-kamera => kameran in på service! 0 Citera
Strawhat Postad 16 januari 2010 Författare Postad 16 januari 2010 Jo, efter mycket tryck så fann jag det!:) Jag hade glömt att ändra om till P, den var inställd på auto, hihi! Tack för all hjälp! 0 Citera
Strawhat Postad 16 januari 2010 Författare Postad 16 januari 2010 Jag såg förresten att jag hade ett Panasonic DVC professional band hemma. "ideal for 3CCD Camcorder". Men HV40 har väl CMOS sensor? Är detta ett band man icke bör använda? 0 Citera
StenR Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Jag såg förresten att jag hade ett Panasonic DVC professional band hemma. "ideal for 3CCD Camcorder". Men HV40 har väl CMOS sensor? Är detta ett band man icke bör använda? Har ingen som helst betydelse, säljskryt bara eftersom Panasonic sålt sådana kameror. Men ett bra band är det säkert. 0 Citera
Pehrbau Postad 18 januari 2010 Postad 18 januari 2010 Nej det spelar inte någon roll för tapen om du har CCD eller CMOS. Sensortypen spelar därmed viss roll vid filmnigen. Det finns inlägg om det här på forumet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.