nisse_p Postad 6 januari 2010 Postad 6 januari 2010 Hej.. jag har filmat med en sony handycam för filmer som jag lägger upp på youtube mm. jag tänkte göra ett litet dvd-projekt om min hobby som kommer att släppas gratis på nätet eller en billig peng för en hemskickad skiva. jag skulle dock behöva en ny kamera, gärna HD, min budget för kameran ligger väl på runt 7000 kr och skulle vilja hitta en bra kamera i den prisklassen. jag kommer också att göra filmer för youtube med kameran jag har tittat runt en hel del på sidan men blir inte ritkigt klok. 0 Citera
FilmFix Postad 6 januari 2010 Postad 6 januari 2010 I den prisklassen och till det du ska använda den till så är canons hv-serie oslagbar. Canon hv30 är kameran du söker. 0 Citera
nisse_p Postad 6 januari 2010 Författare Postad 6 januari 2010 tack för din rekomendation och snabba svar ska man ha någon särskild lins,mic eller liknande om man ska ha det till denna typ av projekt. vivinkel, fisheye och vad det nu heter 0 Citera
FilmFix Postad 6 januari 2010 Postad 6 januari 2010 Svårt att svara på vad du behöver för din hobby när man inte vet vad din hobby är. Att filma olika hobbies som t.ex. frimärkssamling och vindsurfing behövs olika utrustning. Hv serien fungerar riktigt bra direkt ur lådan (utan något extra), den har en god mic också som tar upp ljudet bra. Vill du koppla in proffsmikrofoner med XLR kontakt behöver du dock någon sorts adapter då HV (vad jag minns) inte har dessa uttag. En 35mm adapter är också något du kan investera i sedan, det blir en perfekt kombination på en HV. Exempel --> Men vilken kamera man har är egentligen bara en väldigt liten del i hur bra filmen blir. 0 Citera
plf66 Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Att HV30 fungerar bra till frimärkssamling kan jag tänka mig, men fungerar den verkligen bra till vindsurfing? 0 Citera
nisse_p Postad 7 januari 2010 Författare Postad 7 januari 2010 det är vad jag håller på med :D 0 Citera
plf66 Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Snyggt! Allt utom scenen på parkeringsdäcket skulle gå jättesnyggt att filma med HV30. Den på parkeringsdäcket är lite väl skakig/ryckig, där kanske bilderna från HV30 börjar skeva lite. 0 Citera
nisse_p Postad 7 januari 2010 Författare Postad 7 januari 2010 Snyggt! Allt utom scenen på parkeringsdäcket skulle gå jättesnyggt att filma med HV30. Den på parkeringsdäcket är lite väl skakig/ryckig, där kanske bilderna från HV30 börjar skeva lite. jag skulle vilja filma med 'kameran i handen också' utan att det blir dålig kvalle. det funkar också med denna kameran , eller finns det bättre ön den i samma prisklass ? 0 Citera
FilmFix Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Snyggt! Allt utom scenen på parkeringsdäcket skulle gå jättesnyggt att filma med HV30. Den på parkeringsdäcket är lite väl skakig/ryckig, där kanske bilderna från HV30 börjar skeva lite. Hmm, jag har iofs aldrig använt en Canon HV men har sett massor utav klipp och filmer gjorda med den och har vad jag minns aldrig sett att bilden börjar skeva. Den kameran är ju ett väldigt populärt val bland skateboardåkare så att det skulle finnas den sortens problem med den har jag svårt att tro. Du blandar inte ihop kameramodellerna och t.ex. tänker på Canons digitalkameror med filmfunktion? För med dom dom får man en väldigt "svajig" bild när inte kameran är stillastående på ett stativ. 0 Citera
plf66 Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Nej, jag har ägt en HV30 och filmat lite med den. Den ger toppenbra bilder när den står på fast mark och rejält stativ. Men den är snuskigt känslig för mekaniska vibration och bilder wobblar. Vid lite snabbare handrörelser så skevar bilden mycket lätt. Kameran är utomordentligt som DV/HDV-bandspelare och vid stabila filmningar med få rörelser i. Ska man hålla sig till HDV är exempelvis Sony HC9 avsevärt mindre känslig för vibrationer, skevningar och vobblingar, men inte helt fri från det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.