Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter och läser lite om RED scarlet som förhoppningsvis ska komma snart.

Jag funderar lite på om man ska köpa en sådan, dels för egna filmprojekt, men sen kanske även hyra ut den, för att få igen pengarna man lagt ut. Kommer köpa den genom ett företag som jag ska starta snart, som kommer ha en del med film att göra.

Den jag känner mig mest sugen på, är den Scarlet interchangeable, just för att kunna köra med lite olika objektiv osv. Dock är det ju bara huvudet man köper. Undrar lite vad man måste köpa till för att få ett bra arbetsflöde? Man kan ju såklart köpa allt från RED själva, men de tar duktiga överpriser på sina saker, och mycket av sakerna känns som man kan köpa på annat håll.

En LCD skärm, gärna med touchpad, vad måste man ha för att den ska funka bra med RED?

Sen objektiv, har jag fattat det rätt om man kan köpa objektiv till tex en Nikon systemkamera, en med elektronik osv, och få det att funka med RED, eller måste det vara speciella objektiv?

CompactFlach kort ska man ha, måste man ha ngt speciellt för att köra med sånna, och hur länge räcker ett på 32GB (de på 64 kostar ju dubbelt så mkt), och hur bra måste det vara? De andra lagringstyperna, vad kan man köra med som funkar bra, men är prisvärt?

Batterier, vad ska man ha där, antar att man kanske måste köpa REDs grejer där?

Någon form av grejer att fästa allt på, rods. Vad kan man köpa där?

Follow focus?

Matte box?

Vissa saker kan man ju köpa ganska billigt via typ ebay.

Antar att det är tusen grejer till man måste ha. Sen för att kunna använda filerna osv, vad kommer jag behöva då? Har en MAC modell lite äldre, men har fattat det som att man kan redigera och greja i mindre filmer, sen "trycka på ngn knapp" så gör FCP om allt till full upplösning?

Skulle vara kul att höra era synpunkter på detta, då jag inte har så stor koll, och vet inte ens om det är en kamera för mig. Men hur mycket måste man lägga ut (med de priserna på kamerahuvudet de angett nu) för att få en välfungerande kamera, och arbetsflöde?

Postad

Min synpunkt är att jag tror fortfarande att det är för tidigt att diskutera hårdvara kring och om Scarlet. Känns som att vad som helst kan hända, och det är för riskabelt att budgetera för inköp kring denna produkten.

Postad
Min synpunkt är att jag tror fortfarande att det är för tidigt att diskutera hårdvara kring och om Scarlet. Känns som att vad som helst kan hända, och det är för riskabelt att budgetera för inköp kring denna produkten.

visst, klart det är det. Men det är nog inte bara jag som är nyfiken på vad som kommer krävas. Vid diskussionen så får man väll utgå från vad de säger nu får stämma, sen när de uppdateras så får man väll ändra lite bara.

• 1 år senare...
Postad

Av mina erfarenheter är RED budgetmärket, och har precis som själv "kamerahuvudet" lägre priser än konkurenterna på monitorer optik batterier osv.

Så vad behöver du:

Viewfinder,

b-Foto LCD,

Matte box,

focuspuller,

filter,

hårddisk (Ska du filma i 100fps klarar CFkorten inte av att skriva, och du måste filma på en hdd),

batterier,

axelrig,

stativben,

stativhuvud,

samanlagt blir det nog lite pengar....

OCh, det jag inte tagit upp nu är optiken. Som jag ser det är det fullständigt onödigt att köpa en RED om du inte kommer använda filmoptik. Nikon? Då kan du lika gärna spara bra mycket pengar och köpa en dslr.

Filmoptik kostar mellan 500.000 och 1 miljon begagnat om du ska ha ett kit med några ultraprime gluggar.

Postad
Av mina erfarenheter är RED budgetmärket, och har precis som själv "kamerahuvudet" lägre priser än konkurenterna på monitorer optik batterier osv.

Så vad behöver du:

Viewfinder,

b-Foto LCD,

Matte box,

focuspuller,

filter,

hårddisk (Ska du filma i 100fps klarar CFkorten inte av att skriva, och du måste filma på en hdd),

batterier,

axelrig,

stativben,

stativhuvud,

samanlagt blir det nog lite pengar....

OCh, det jag inte tagit upp nu är optiken. Som jag ser det är det fullständigt onödigt att köpa en RED om du inte kommer använda filmoptik. Nikon? Då kan du lika gärna spara bra mycket pengar och köpa en dslr.

Filmoptik kostar mellan 500.000 och 1 miljon begagnat om du ska ha ett kit med några ultraprime gluggar.

Du kan inte kalla det för budgetmärket om du inte relaterat till något annat. Jämför du med Sony CineAlta eller? RED kanske har sänkt priserna på tillbehör sistone (finns rätt många konkurrenter där) men att ta 2000 spänn för ett (1) handtag till en rigg tycker inte jag är billigt.

Alla hyr väl optik till kameror i den prisklassen istället för att äga dem. Ja t o m vissa kameror i den prisklassen går bara att hyra och inte att köpa...

Postad

Budget om man relaterar till filmkameror ja.

Nu ville han ju ha egna gluggar, och ev. kunna hyra ut det senare. så att hyra var ju inte på frågan. Ska man hyra gluggset kan man lika gärna hyra ett helt kamerapaket.

Reds egna gluggar är bra mycket billgare än arris. (Kanske halva priset)...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...