Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Alla storfilmer och andra filmer som är filmat med 35 mm film filmas och när rullen/rullarna är fulla med film skickas den/de till ett laboratorium för framkallning, när det sedan är klart scannas de in i datorn som sedan skrivs ut på REDIGERINGSBARA DVD-skivor. Sen är det bara att börja rippa från DVD-skivan/skivorna och sedan lägga in det i redigeringsprogrammet.

 

Är det så man gör?

Postad
Alla storfilmer och andra filmer som är filmat med 35 mm film filmas och när rullen/rullarna är fulla med film skickas den/de till ett laboratorium för framkallning,

 

Det stämmer.

 

när det sedan är klart scannas de in i datorn som sedan skrivs ut på REDIGERINGSBARA DVD-skivor.

 

Det stämmer inte... De använder nog HDCAM-SR band eller annat för att flytta det digitala innehållet hit eller dit för bearbetning. Eller något annat för att flytta det digitaliserade. De använder definitivt inte DVD-skivor, de rymmer alldeles för lite data.

  • 3 veckor senare...
Postad

Det är väl så att man filmar på 35mm. Sen kör dom över väldigt högupplöst material på HD-CAM SR 444.

 

Sen kör man ut en lågupplöst PAL upplöst version för offline redigering sen med en EDL från offline så kör man ut det högupplösta från online och gradeing.

Postad

Dailies får de ju i vanliga fall från att köra en SD/One-light/HD men lägre kvalitet telecine (som är ograderad/eller åtminstone inte färdig graderad alltså) för dailies. Som de alltså kan titta och grovklippa på morgonen dagen efter. Dessutom har de en video-utgång (video tap) direkt på kamerorna som är en låg-kvalitesinspelning från viewfindern i princip för att se på monitorer som man potentiellt kan använda för att mycket grovt grovklippa. Se systemen Panavision hyr ut så kanske du fattar lite bättre när det gäller kameror, de hyr ut majoriteten av kamerorna som används till filmproduktioner.

 

Men vad menas med redigeras? Film skannas in till 2k DPX/Cineon alternativt 4k med film-skanners och redigeras i det fast inte med vanliga videoredigerings-system på vanliga datorer, för att klara köras ut till film-prints med ordentlig kvalité. Flöden kan alltså se ganska komplexa ut, och innefatta flera olika codec/format, en EDL kan man ju liksom föra över till 2k/4k workstation-sviten. Sen har du ju skillnaden med offline, online, gradeing och compositing osv. The Chimney Pot såg vi från länken kör bland annat Smoke som Online där de arbetar med 2k/4k och det är ett populärt alternativ. Men det finns flertalet leverantörer för 2k/4k Online redigering. Många kör på specialiserad hårdvara. Smoke är på Linux och kostsamma HP-workstations. Men det är knappast HDCAM SR de sen trycker på film, det är bara en mellanlösning innan allt är klart. Kan mycket väl vara det som används för video-släppen dock. Men det går visst att även spara ner 4k DI på HDCAM SR. Men inte som det kan användas i utrustning som inte klarar att konvertera det då om de inte vill ha 4k. Används till arkivering också såklart. Eftersom de knappast kommer arkivera diskar. 4k DPX-filerna ligger såklart själva på ett SAN. Man redigerar inte i Offline färdig graderad film så att säga. Det ser förmodligen för jävligt ut. TV-serier är i princip samma sak det är faktiskt väldigt få som kör helt digitalt än så länge. Det är först den senaste tiden det verkligen kommit kameror som har biokvalité. HD-sändningar drog ju bara upp behovet av att köra film för serier.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...