Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det sitter normalt ett IR-filter framför sensorn på alla kameror. På vissa kan man (om man skiter i garantier osv) montera bort det. Och då skulle den teoretiskt kunna filma IR-ljus.

Vissa kameror har "0-lux" eller "nightvision" bl.a. vissa Sony-kameror ur konsumentsortimentet. Det finns mig veterligen ingen prosumer eller proffskamera med IR-funktion inbyggt. Då måste man köpa tillsatser och montera på likt letus/brevis 35mm-princip. Eller köra med kamera där man kan byta ut optiken.

Jag har själv provat att montera bort IR-filtret på en Canon 450D och tillsammans med en hemmabyggd IR-lampa (ála Litepanel-variant) fotat i totalmörker med hyffsat resultat. Problemet med stillbild utan liveView är ju att det inte finns något att fokusera mot, så där får man höfta lite :)

Postad

Prosumer.... proffskamera....

Sony HVR-A1 har i alla fall "super night shot" för IR-filmning, den är vanlig i sådana sammanhang som Ice road truckers och Extreme logging.

Jag vet i alla fall ett par rena proffsfotografer som använder HVR-A1, även om den nu har några år på nacken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...