Gå till innehåll

The filmish connection


Wallin

Recommended Posts

Hej allesammans! Har en liten fråga av stor betydelse för mig. Det är så att min gymnasielinje (media) varje år ger elever möjlighet att praktisera 10 veckor vid något företag som har med media att göra (vilket praktiskt taget kan betyda vilket företag som helst).

 

Min högsta önskan är att praktisera hos ett etablerat filmbolag, min första undrad är hur stora chanserna är att få praktik hos ett svenskt/internationellt bolag? Någon som har erfarenheter från dylik praktik? Tell me everything there is to know! :)

 

By the way, vid praktiktillfället kommer jag vara 18 år fyllda och inneha B-körkort och egen bil (vecka 46 nästa år, jag vet, men det gäller att vara ute i GOD tid).

 

Thanks for your time.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen blåsning om filmbolag, men när jag får samma fråga inom den branch jag jobbar innom så svarar jag, "Ring eller gå dit och fråga". ATt vara ute i god tid ger också ett seriöst intryck. Skriv gärna en CV och om du inte har nått att skriva i CVn så skriv om dina intressen eller något roligt du gjort. Detta så att man tycker du är en intressant person. Och stava rätt och använd inte talspråk. Låt nån korrekturläsa. Gubbar som jag ogillar slarvigt språk och felstavning (även om jag själv har dyslektisk läggning och även blandar språken).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag praktiserade på postproduction företaget fx2 i göteborg, det var en väldigt givande upplevelse. Så passa på att göra sånt medan du går i gymnasiet, dra med dej så mycket erfarenhet som möjligt.

 

sen till den lite svårare delen- att få praktiken.som du säger hänger det mycket på att vara ute i god tid.. sedan är det bara att ringa eller pallra dej dit... Var glad och framåt. sånt e jävligt viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, var ju trevligt att höra från er båda :)

 

Har tänkt över min kärnfråga litegrann, och så här skulle man kunna ställa den i två segment:

 

1. Hur stor är chansen att få praktik på en filminspelning hos exempelvis Miramax (om man står för kostnaderna själv då)?

2. Vem på bolaget ska man ringa/mejla/skicka brev till/mordhota för att fråga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Miramax? Nog inte så stor chans. De producerar inte så vitt jag vet i Sverige, bara i USA. Dessutom har så många filmföretag hur många chanser som helst att få praktikanter att de tackar nej till flera varje dag.

 

Jag kan inte säga något säkert, men min far känner en kille som äger ett bolag här i GBG och det är ett litet okänt tvåmannaföretag och de får in flera förfrågningar per dag. Det skadar naturligtvis aldrig att skicka brev eller ringa alla man kan komma på, men som sagt, det är svårt. Då gäller det väl att försöka få tag på kontaktinfo till personalansvariga eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag och en vän "praoat" en dag på filmhuset i stockholm hos Mikael Håfström. Det var under 2-veckors-praoen i 9:an. Anledningen till att det bara blev en dag, var för att det redan fanns två praoelever där. Vi var med under en studioinspelning av "Strandvaskaren". Vi fick bara titta på men det var ändå en häftig upplevelse. Jag ringde först Mikael personligen och han gav oss nummret till Anita Tessler, någon som tydligen har koll på allt. Jobbar på filminstitutet. Prova ringa henne och fråga. 118 118.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...