Gits Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Hej! Är ny både på detta forum och även på det här med DV-kamera. Köpte mig en Sony DCR-HC14E förra veckan och har hållit på och trixat lite med inställningar, redigering mm. Jag använder Pinnacle Studio Plus ver. 9. Det programmet fungerar bra tycker jag. Jag provade idag att filma i 16:9-format. Vad jag har förstått så har min kamera "riktig" 16:9? Problemet jag har är dock att jag har provat att exportera den redigerade 16:9-filmen till olika format och det är endast då jag exporterar till DVD som den ser riktig ut (dvs med svarta streck över och under när jag ser filmen på min 4:3-tv). Gör jag SVCD eller divx/xvid så stretchas den på TV'n. Sätter jag TV'n på 16:9-storlek (jag kan välja zoom, normal eller 16:9 på fjärrkontrollen men TV'n är en 4:3) så ser det bättre ut. Men hur ser bilden ut på en 16:9-TV? Vad jag misstänker så är det enbart DVD'n som kommer att se rätt ut där? Ett alternativ vore om man kanske kunde lägga på de svarta streckan för att simulera en 4:3-TV vid redigeringen? Det kanske finns program för detta? Borde ju vara fler som har samma problem, eller har alla redan Widescreen-TV? Man vill ju inte filma i 4:3 om man inte behöver eftersom man i framtiden säkert kommer skaffa en 16:9-TV? Samtidigt vill man att bilden ska se "normal" ut på 4:3-TV Jag har sökt på nätet angående detta men hittar inga konkreta svar. Tacksam om någon vill hjälpa mig..... 0 Quote
plf66 Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Ja, de flesta 16:9-apparater måste du också manuellt ställa in så det passar det du vill titta på. 16:9 både på band och dvd fungerar bra både på modern 4:3-tv (med omställningsmöjligheter) och på 16:9-tv. Hur tvn reagerar på din dvd beror ju sen på hur din dvd-spelare är inställd, om den ska skicka ut letterbox, anamorfisk 16:9 och så finns det säker lite fler möjligheter också. Det bästa är att göra allt annat än att lägga in svarta band i en 4:3-inspelning, då skär du bort 25% av bildinformationen. 0 Quote
vilcans Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 Med "riktig" 16:9 antar jag att du menar anamorfisk. Anledningen till att det ser fel ut i SVCD är att SVCD-formatet inte har någon information om aspect ratio (normal eller anamorfisk). TV:n eller DVD-spelaren kan alltså inte automatiskt veta att filmen du spelar upp ska tryckas ihop så att den visas rätt. Det är därför du måste göra det manuellt. Samma gäller divx etc. I DVD-formatet finns det information om huruvida det är 4:3 eller anamorfiskt format, och därför kan också DVD-spelaren eller TV:n ställa om sig till rätt format automatiskt. Och om det är DVD-spelaren eller TV:n som ställer om sig beror på hur man har ställt in det i DVD-spelaren. Mitt råd är att filma i anamorfisk 16:9. Då kan du göra DVD:er i anamorfiskt format. Och om du vill leverera filmen i ett format som inte stödjer anamorfisk ratio så får du trycka ihop bilden vertikalt när du gör en kopia i det formatet. Det är bättre att konvertera anamorfisk 16:9 till letterboxad än tvärtom. 0 Quote
Ronnie Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 [citat=Gits]Vad jag har förstått så har min kamera "riktig" 16:9?[/citat] Det är bara ytterst dyra kameror som har äkta 16:9 CCD chip. Billigare modeller använder lite olika elektroniska trix för att få fram 16:9. Canon och Panasonic använder en metod, Sony en annan (Canon/Panasonic metoden är lite bättre än Sony metoden). 0 Quote
Recommended Posts