Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag begriper mig inte på deras modeller och vad som finns och inte. Som jag fattat det är RED One deras flaggskepp som funnit ett tag.

De har nu kommit med nya Scarlet och Epic. Scarlet som är en mindre/billigare variant av Red One, samt Epic som är den nya motsvarigheten till RED One. Men ingen av dessa går att köpa än, eller? Hänger inte riktigt med i hur de har lagt upp det.

Man kan välja att BETA-testa Epic. Även köpa en RED-one och sedan uppgradera till en Epic för en mindre kostnad osv. Frågan är egentligen om det är ett smart drag att investera i en RED One nu, eller ska man vänta till de nya modellerna kommer. Om man ändå kan byta in sen så är det ju lugnt.

Har även funderingar på hur det fungerar med tull och moms när man köper direkt från USA som företag.

Postad

Vissa menar att tullavgiften borde vara ca 3,8%. Nu när jag kikade på information på Tullverket tolkar jag det som att det faktiskt inte är tullavgift.

Dock är det alltid moms när man importerar från icke EU-land, dvs 25%.

Obs! Tull och moms är alltid på HELA beloppet - inkl frakt, försäkringar osv.

Läs mer på: http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Spontant:

Säg att du ska betala motsvarande 100 000 kr i USD. Då får du räkna med minst 25% moms - dvs 25 000 kr. I det fallet - åk på en semestervecka till USA, köp en RED och ta med den i handbagaget (dock helst utan originalkartong).

Postad
Vissa menar att tullavgiften borde vara ca 3,8%. Nu när jag kikade på information på Tullverket tolkar jag det som att det faktiskt inte är tullavgift.

Dock är det alltid moms när man importerar från icke EU-land, dvs 25%.

Obs! Tull och moms är alltid på HELA beloppet - inkl frakt, försäkringar osv.

Läs mer på: http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Spontant:

Säg att du ska betala motsvarande 100 000 kr i USD. Då får du räkna med minst 25% moms - dvs 25 000 kr. I det fallet - åk på en semestervecka till USA, köp en RED och ta med den i handbagaget (dock helst utan originalkartong).

Har funderat på att göra så med systemkamera och optik osv, men känns inte riktigt som man går in till närmaste fotoaffär och ber om en stycke redkamera över disk direkt...

Postad
Har funderat på att göra så med systemkamera och optik osv, men känns inte riktigt som man går in till närmaste fotoaffär och ber om en stycke redkamera över disk direkt...

Kanske inte - men klart lönsammaste sättet att göra det på. Kräver dock lite planering förstås...

Postad
Kanske inte - men klart lönsammaste sättet att göra det på. Kräver dock lite planering förstås...

Måste man då inte ha en leveransadress i USA? För du kan väl inte göra som på BMW och hämta upp den i fabriken? Men jag tycker ju att har man råd med en RED (eller få det genom att hyra ut den) så bör man ha ett företag och därmed möjlighet att lyfta momsen. Det sagt så tycker jag att RED borde ha en filial i Europa.

Postad
Måste man då inte ha en leveransadress i USA? För du kan väl inte göra som på BMW och hämta upp den i fabriken? Men jag tycker ju att har man råd med en RED (eller få det genom att hyra ut den) så bör man ha ett företag och därmed möjlighet att lyfta momsen. Det sagt så tycker jag att RED borde ha en filial i Europa.

Håller med, jag tror många skulle välja RED framför Sony och andra märken om det bara fanns ett tryggare sätt att handla i Europa.

Postad

Tullen beror på vad det är för produkter och var från början menad att skydda inhemst produktion. Därför är det tull på kameror (eftersom vi har Hasselblad) och inte datorprylar. Men det håller på att ändras om det inte redan är gjort.

Det finns olika sätt att göra för att komma runt kostnaderna. Om man åker till USA och köper en stillbildskamera och fotograferar ett jobb på plats så slipper man ev tullavg vid hemkomst. Har man företag kam man även göra avdrag för resan.

Man kan också köpa allt helt privat och när man kommer hem göra en värdering av grejorna genom en svensk handlare och på så sätt skriva upp värdet. Man får på så sätt skriva av även prisskillnaden mellan USA och sverige. Men momsen kommer man inte runt. Däremot är en det inköp i vissa länder "Tax free for turists", man får fylla i en del papper vid utresa och får tillbaka den skatt (moms) man betalade i landet.

Som företagare ska man jämföra priserna utomlands med det svenska priset exkl moms. Är det billigare så gör man en vinst.

/KN

Postad

Då finns det ju lite alternativ, frågan är vad som är smidigast/billigast. Att åka till USA på "inspirationsresa" är ju inte fel :)

Vad tror ni om själva kameran i dagsläget, jag tycker det verkar nojigt att de släpper nya prylar och så står man där med den gamla kameran. Som iofs borde vara testad och pålitlig vid detta laget.

Postad

RED DC släpper ständigt nya skl. "brains" , optiker samt inspelningsmedium.

Att RED utvecklar nya sensorer och DSP betyder inte att föregångaren, eller allmänt sagt, en tidigare sensor, skulle vara "sämre" rent prestandamässigt.

Flaggan på skeppet för RED DC är just deras enorma utbud av sensorer och en helt ny komprimeringsalgoritm av den enormt bandbredskrävande videosignalen.

RED´s koncept går ut på att låta kunden ur egna behov och krav, handplocka sensor, optik och inspelningsmedium, för att helt och hållet kunna konfigurera en enhet till specifika ändamål.

Prestandan på samtliga utav RED's sensorer är utan tvekan enastående!

Dock inte ett världsmirakel som i flesta fall glada amatörer verkar vilja se det hela på.

Övervägande D-filmfotografer världen runt om använder ÄN idag modeller från Sony (ex. F23/F35, för att inte tala om vilka fantastiska kameror dessa två modeller är), Arri (D20/D21), Panavision Genesis, Dalsa Origin. eller Thomson.

RED DC's komprimeringsteknik (REDCODE) använder en relativt återupptagen processering som skiljer sig helt från andra marknadsledande kodek, både gällande fält eller arkivering. Dock en annan femma som jag inte drar upp nu.

Det är just detta stadiet som testas och fastställs för olika bruk och ändamål bland många bolag än idag, då i första hand Sony's HDCAM SR kodek används uteslutande för arkivering av högbudget produktioner, TC processering samt vid fält. Detta just för faktorn att komprimeringen är extremt pålitlig.

Den övervägande faktorn för att RED framtidsmässigt kommer att peta ut i första hand, Sony, är konfigurationsmöjligheterna för hårdvaran och dess priser, samt förhoppningsvis ett stort kompabilitetsområde och acceptans av REDCODE, vilket i dagens läge ser väldigt ljust ut.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...