Gå till innehåll

Bygga berg


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på med en stop motion-film, och vid ett tillfälle ska jag sätta upp bergväggar mot en green screen, och ersätta det gröna med himmel. Problemet är hur jag ska gör bergen. De ska vara breda, ca 1 meter, och kanske 30-40 cm höga. Det ska inte vara ett berg i 3D, endast ena sidan ska göras då den ska lutas mot green screen-duken.

 

Tillägger att berget ska ligga i öken (sand-färgat/beige färg).

 

Hur hade ni gjort?

 

Min tanke är att knyckla ihop metallfolie och kanske lägga på klister och strö strandsand över, alternativt spraya på beige färg.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Smart idé! Jag målar pappet med "sandfärg" och sedan strör över sand, det blir nog bra! Jag kan ladda upp en bild på hur det blev på tisdag ifall ni vill se resultatet. (Jag måste vänta ett par dagar då sanden är våt pga regnet i Helsingborg.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte rekomendera papp/sand-kombinationen. Att först fukta på papper och sedan tynga ner det med stenmaterial är... eehm. Inte så hållbart. Den överlägset bästa metoden är som tidigare nämt frigolit, och det är inte så dyrt. En 5cm tjock skiva skiva på 60x120 cm kostar inte mer än typ 30 kr. Ännu billigare om du köper en bal på 10 st.

 

Bästa metoden att foga är med polyuretanlim (står i butikshyllorna bredvid basic trälim) som härdar genom kontakt med luftfuktighet. Limmet applicerar man på ena frigolitskivan som ska fogas och sedan dushar man vatten med en blomsterspruta på den andra. Sedan tar det en halvtimme så har du en stenhård fog. Eller så gör man samma arbetsmetod med fogskum istället (använd andningsmask - Fogskum är typ cancer på tub...) Fördelen med fogskum är att det sväller upp och fyller ut alla små hålrum och skarvar som annars kan uppstå mellan de bitar man fogar ihop.

 

De grova formerna karvar man sedan fram med filekniv och/eller en brytbladskniv. Därefter kan det vara bra med en grov fil/rasp för att snygga till snittytor. Har man inte det så går grovt sandpapper bra det också. Resultatet ser ut ungefär som på första bilden.

 

 

För att få fram ytstruktur rekomenderar jag inte sand alls. Det ger mer intrycket av asfalt när det torkat och målats. Formeln jag använder är att först blanda till en mörkgrå basfärg. Ren färg alltså, som räcker till att måla upp hela berget. sedan blandar jag ut färgen 1:1 med standard trälim. Lika mycket trälim som färg helt enkelt. den här limfärgen ser ganska mjölkaktig ut men det försvinner då limmet torkat och blivit transparent.

 

I limfärgen rör man sedan ner näver efter näve med slipdamm. Inte sågspån alltså, utan det finkorniga damm som blir då man slipar trä. Jag har inga som helst problem att få sådant gratis på valfritt verkstad som behandlar/sågar trä. Ta bara med dig en säck och en sopborste och fråga om du får "städa lite" i deras verkstad ;-)

Man ska ha ganska mycket trädamm i smeten. Konsistensen bör vara lite grand som havregrynsgröt. är smeten för lös rinner den bara av bergen. Råkar man ta i lite för mycket är det bara att häva på mer trälim.

 

Då man lägger på smeten är det bästa att ha både en spackelspatel och en grov bred pensel - en i varje hand. Ta en slev smet med spackelspateln och dra på grovt. Bred sedan ut smeten med penseln och använd den fär att rugga upp struktur.

Lagret man lägger bör vara 1-5mm tjockt. Tunnare än så gör att frigolitens underliggande former "känns" i helheten, och tjockare än så gör att det ta evigheter att torka. Med lagom tjocklek tar det ca ett dygn innan allt är torrt, och då är det dessutom förbannat hållbart.

 

Sedan är det bara att drybrusha det nu mörkgråa berget i gradvis ljusare grånyanser så blir slutresultatet ungefär som på bild två och tre, som är från en modell till Disney jag gjorde för snart prick ett år sedan. Fler bilder finns i gallerierna på min hemsida. Lycka till :-)

frigg1.jpg

frigg2.jpg

disney10.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det rosaaktiga materialet de använder i filmen är också en form av cellplast som vanligtvis används till isolering. Skillnaden mellan den här och vanlig vit frigolit är att den här inte innehåller några "korn". Skär man i den ser snittytan ut ungefär som om man skurit i en skumgummimadrass. Ett sådant stort block som det som de karvar i på filmen är svårt (inte omöjligt) att få tag på. Fast vanliga skivor går att hitta i byggvaruhandeln. Här t.ex

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16475.aspx

 

Jag använder mig av sådant på så gott som alla modellbyggen, fast inte till större strukturer. Har man inte en rejält fet budget är det slöseri eftersom det kostar 3-4 ggr så mycket som vanlig frigolit. Men det är mycket bättre att göra småstenar och spetsiga klippr med än vanlig frigolit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid kul att kunna inspirera :-)

Vill också säga att jag i min tur blev inspirerad av frågan och håller på att skriva på en grundligare how_to för att göra stenstrukturer och berg - En steg för steg med illustrationer och exempelfoton.

Om ett par dagar (beroende på hur snabbt mitt nuvarande reklamjobb går) så kommer den upp på avdelningen Tips & Trix på min hemsida - http://www.attributverkstan.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tog ett tag att knåpa ihop, för det blev en extra sväng ner till GBG för en filminspelning och ett teaterjobb... men NU är den utökade guiden om "hur man bygger berg och sten" färdig på min hemsida

http://www.attributverkstan.se/berg.html

 

I princip är det samma metod som jag gick igenom då jag besvärade frågan här på forumet, men det är indelat i steg för steg och med lite bilder

Have fun :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har format berget, och ska nu måla det.

 

Skulle man kunna köpa olika nyanser av bruna sprayflaskor och spraya på frigoliten istället?

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82929

När jag gjorde miniatyrberg med det där rosa materialet, och sen sprejade det med färg, så smälte det rosa, och det blev till en gegga som sen stelnade...inte såbra kanske, nu vet jag inte om det är samma material..men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns faktiskt sprayfärger som är till för att spraya på cellplast, men de är också just specifikt framtagna för att göra det. Alla andra sprayfärger kommer - som det redan poängterats - smälta cellplasten...

 

man kan iofs använda sig av den smältande effekten när man vill forma frigoliten, men den är väldigt svår att kontrollera. Inget att rekomendera på ett berg man arbetat med i en dag eller två mao ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...