Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej julen närmar sig och som alltid så får man en bok av föräldrarna... Brukar aldrig läsa dom men i år tänkte jag att man kanske ska önska sig en filmbok så blir dom glada :) Den mesta läsningen jag gör dagligen handlar ändå om film och ja intresset gör på nått magiskt vis att jag inte får ont i huvudet.

Min fråga är nu vad ska jag önska mig? Vad finns det för bra filmböcker där ute? Jag letar efter nått som inspirerar och som ger mig större insyn i filmvärlden.

Hörde lite om Robert Rodriguez bok Rebel without a Crew, är det nån som har läst den?

Postad

"1001 filmer du måste se innan du dör" rekommenderas varmt av mig. Det kanske inte är den ultimata listan, men den öppnar ögonen för hur mycket bra film det har kommit genom tiderna och den är starten på ett stort filmintresse. Skaffa utgåvan med Gudfadern på omslaget och inte den nya versionen med Jokern.

Om du gillar David Lynch kan jag rekommendera boken Lynch on Lynch, mycket intressant.

Allt du behöver veta om Film av Ronald Bergan är också en bra och intressant bok.

Postad

Varför skulle man inte köpa den nya??

Själv sitter jag med den med Den Goda Fadern på omslaget :-)

Min rekommendation faller just nu på Make Your Own Damn Movie av Lloyd Kaufman, samt Make Your Own Hollywood Movie.

Båda två är avsedda för amatörer men innehåller mycket nyttigt även för proffs, & är skrivna så att en hamster skulle kunna följa med lätt :-)

Postad
Varför skulle man inte köpa den nya??

Man köper inte den nya för att de tex har tagit bort mästerverket Mulholland Drive i registret och lagt till exempelvis The Wrestler som är sjukt överskattad. Mulholland Drive förtjänar helt klart att vara där istället för wrestlarn, som dock är sevärd. Dessutom är Gudfadern ett mycket bättre omslag än kriminellt (än en gång) överskattade The Dark Knight!

Postad

Jag köpte "Rebel without a crew" i London på rekommendation av min fantastiska mentor på LFA och den kan jag varmt rekommendera till den lilla filmskaparen med stora ambitioner och den inspirerade mig mycket och var till bättre hjälp än alla standardskrifter.

Lite kort. Det är mest som en rapport från inspelningen av sin genombrottsfilm El Mariachi, uppföljaren blev sen Desperado. Hur denna lilla film med $7.000 blev ett fenomen. Hur han finansierade filmen med att sälja sin kropp till olika laboratorier. Han fick låna en filmkamera, lekte lite med den och drog sen genast ut började filma.

Min favorit är hans "The Ten Minute Film School" mot slutet, sen ett utdrag HELA manuset.

Han får det att låta så enkelt. Att han hade en filmkamera att leka med räckte långt, vad det var för slags kamera gav han blanka faan i bara den gav en hyfsad bra bild och skärpa, men han hade även bra koll på tekniken. "Det är mycket stor skillnad på att snacka film och att göra film" gör sig hela tiden påtaglig.

2 ytterliggare personliga favoriter är "Moviemaker's Master Class - Private Lessons from the World's Foremost Directors" av Laurent Tirard. Här avslöjar 21 betydelsefulla regissörer från hela världen om hur dom regisserar vilka metoder dom använder sig av osv., bland dom Martin Scorsese, Pedro Almodovar, Bernardp Bertulucci, John Woo, Jean-Luc Godard, David Cronenberg, Oliver Stone, Sydney Pollack, John Boorman, Woody Allen, Lars Von Trier, Takashi Kitano, Wim Wenders, Tim Burton.

Det är intressant att alla har sina egna metoder att regissera. "Det finns alltså inget rätt sätt" men det finns däremot ett "sitt eget sätt."

Syd Meads "Screenplay" är numera standardläsning. Den går jag tillbaka till ibland.

Lite mer kurslitteraturorienterat är Dov S-S Simens "From Reel to Deal", den är välskriven och levererar, trots att den är skriven utifrån den amerikanska marknaden men en bra från A till Ö handledning. Många bra tips iöverflöd allafall

"Film directing Shot by Shot - visualizing from concept to screen" av Steven D. Katz. Också en bra "flertalet tips i hur man regisserar så det ser professionellt ut" bok. Kanske inte erbjuder så mycket nytt men den är värd att titta lite i.

Postad

Tack så hemskt mycket : ) har hittat många böcker nu som verkar intressanta men dom tre som ligger i topp just nu är "Rebel without a Crew" vilket verkar vara precis vad jag letat efter och LemmyDecautions tipps om "Screenplay" verkar även den lovande så det kommer nog också upp på önskelistan :P sist så tror jag att jag ska önska mig "Master Shots" av Christopher Kenworthy, den verkar vara lite väl basic men många gillar den och jag tror att det e sånt jag kan behöva lära mig :) ge gärna mer tips men jag tror att jag redan hittat vad jag letat efter, tack!

Postad
Tack så hemskt mycket : ) har hittat många böcker nu som verkar intressanta men dom tre som ligger i topp just nu är "Rebel without a Crew" vilket verkar vara precis vad jag letat efter och LemmyDecautions tipps om "Screenplay" verkar även den lovande så det kommer nog också upp på önskelistan :P sist så tror jag att jag ska önska mig "Master Shots" av Christopher Kenworthy, den verkar vara lite väl basic men många gillar den och jag tror att det e sånt jag kan behöva lära mig :) ge gärna mer tips men jag tror att jag redan hittat vad jag letat efter, tack!

Hmm, den där master shots verkar vara bra, ska nog köpa den, 183:- på adlibris, helt klart värt det. Bra för en som inte har så bra koll ännu, så har man lite att experimentera med.

Har även jag boken "Moviemaker's Master Class - Private Lessons from the World's Foremost Directors" tycker den va mkt intressant. Rekomenderas den med.

Postad

Rekommenderar också Syd Fields Screenplay, finns mycket att hämta om man är intresserad av att skriva. När vi ändå är inne på det så kan jag tipsa om Robert McKees bok Story, lite samma sak som Fields men ändå mycket bra läsning. Och om du tröttnar på dessa amerikaner kan du alltid titta på Kjell Sundstedts Att skriva för film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...