Raw Postad 10 november 2009 Postad 10 november 2009 Tjenare Jo CS4 har ju funnits ett tag nu och dom har gjort lite smärre förbättringar, framförallt när der gäller att läsa olika typer av filmformat. Nya CS4 kan läsa .m2t filer vilket är fantastiskt. Något som inte är så fantastiskt är att jag bara har CS3 och har inte råd att uppgradera. I en tidigare tråd så skrev "Jump" att man kunde ladda ner en .dll fil och lägga in i Premiere Mappen vilket gör att den kan läsa det "nya" format (vad det nu kan vara) Ladda hem filen ad2ac3dec.dll och lägg i din PP mapp. Filen finns att hämta på http://www.filefactory.com/file/c74a24/n/ad2ac3dec_dll?e=WW91ciBkb3dubG9hZCBzbG90IGhhcyBleHBpcmVkLiAgUGxlYXNlIHRyeSBhZ2Fpbg%3D%3D&l=&c=57645f1e0acc33cc7085f61f874f996e Min frågan är om man kunde göra en fuling XD Min kompis har Premiere CS4 (som kan läsa m2t filer), jag tänkte om man kunde gå till honom, ta med ett USB-minne och sen ladda över den .dll-fil till CS4 som gör att Premiere CS4 kan läsa m2t filer och lkägga in den filen till mitt Premiere CS3 hehe. Alternativt om det finns nåt hemsida där man kan ladda ner en plugion till CS3 som gör att Premiere kan läsa .m2t filer. Hoppas på det bästa /Patrik :) 0 Citera
Max_H Postad 10 november 2009 Postad 10 november 2009 Vänta nu.... pratar vi HDV m2t MPEG2 (som SKA funka i PPro CS3) eller pratar vi MTS/AVCHD? /Max 0 Citera
Raw Postad 10 november 2009 Författare Postad 10 november 2009 HDV m2t pratar vi om, de formatet vi får ut ifrån HDVsplit. 0 Citera
Raw Postad 10 november 2009 Författare Postad 10 november 2009 ... aha, jag kanske kom på det ;) Jag hittade ett annat forum hv20.com där dom också diskuterade problemet, och där var den nån som sa att trialversionen inte stödjer .m2t filer och nu när dom sa det så kom jag genast på att han som vi försökte hemma hos använde trial av CS3 då han normalt redigerade i Vegas! Ska genast testa om det fungerar på mitt CS3, ska bara ladda hem HDVsplit. I'll be back in a moment ;) 0 Citera
Raw Postad 10 november 2009 Författare Postad 10 november 2009 så, nu har jag laddat ner HDVsplit. Men nu när jag spelar in så står det inte .m2t utan som filtyp står det .MPEG Film Är det nå fel nu? :O 0 Citera
Max_H Postad 10 november 2009 Postad 10 november 2009 Premiere Pro använder MPEG eftersom m2t inte stöder metadata plus att m2t inte stöder Adobes sk FastMpegDecoder. Du kan, möjligen, om du inte gör capture direkt i HDVSplit, ändra filändelsen från .mpeg till .m2t och sen köra dom genom HDV SPlit. Sen ändrar du tillbaka till MPEG. (Finns massor av fil-ändelse-ändrar-utilities om det är många filer) /Max 0 Citera
Raw Postad 10 november 2009 Författare Postad 10 november 2009 Premiere stödjer .m2t format :D Nu när jag la in klippen i Premiere så stod det istället .m2t för MPEG Film. Konstigt, men då måste ju det betyda att MPEG Film är exakt samma format som .m2t ;) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Men annars då, hur är det att redigera i .m2t format? :) Jag ser inga hinder varför det inte skulle vara bra, vad säger ni? :) 0 Citera
Kimster Postad 10 november 2009 Postad 10 november 2009 .m2t är en "MPEG2 Transport stream" och är inte ett lämpligt format att redigera i p.g.a. komprimeringen som är ganska tung och inte redigeringsvänlig. MPEG2 är normalt aldrig ett bra redigeringsformat. 0 Citera
Raw Postad 10 november 2009 Författare Postad 10 november 2009 .m2t är en "MPEG2 Transport stream" och är inte ett lämpligt format att redigera i p.g.a. komprimeringen som är ganska tung och inte redigeringsvänlig. MPEG2 är normalt aldrig ett bra redigeringsformat. vadå tungt komprimerad? :o har jag förlorat kvalite genom att ladda in materialet som .m2t i premiere? Hela sony vegas redigerar ju i .m2t :s Men vad är ett vänligt och okomprimerat format då? :) 0 Citera
Kimster Postad 11 november 2009 Postad 11 november 2009 mm ojdå. alltså det behöver inte vara så att det ställer till det för dig, då det beror på hur ditt redigeringsprogram gör vid import av filerna. Jag är inte en expert på just hanteringen av HDV men.. anyway så här ligger det teoretiskt till: .m2t, mpeg2 och HDV är alla nästan samma sak bara med olika namn beroende på i vilket sammanhang man använder orden. (nu är det inte hela sanningen men ändå) Nästan alla format idag är komprimerade på ett eller annat sätt. T.ex. alla toksnygga filmer du ser på Blu-Ray är komprimerade. m2t/HDV likaså. HDV är dessutom ganska "hårt" komprimerat för att få plats på en liten yta, t.ex. ett DV-band. Komprimeringen HDV använder innebär Long GOP (long group of pictures) och är en “inter-frame”-komprimering. Det innebär väldigt enkelt förklarat att du inte har full kontroll av alla "frames" (bildrutor) som finns i videofilen, alltså inte något bra format att redigera i. Det GÅR, men är inte optimalt och lite småjobbigt för datorn. MEN när man tankar in HDV normalt idag så antingen görs det om till ett annat format direkt vid överföringen (realtid) beroende vilket redigeringsprogram man använder, eller så sker det i efterhand manuellt. Lite nya ord för dig kanske, men ska du bli bra på att redigera video och göra "snygga" videofil-exporter är nog en bra idé att lära sig lite kring videoformat och hur de fungerar. Hoppas det inte blir för komplicerat för dig. Bara för att det är komprimerat betyder det inte att det är "dåligt" kavlité att du ska ha ett okomprimerat format för att kunna redigera. Skulle du ta ett okomprimerat HD-format skulle du inte få plats med många minuter på din hårddisk. Som jag nämnde innan, nästan alla format är komprimerade. Däremot finns det komprimerade format som inte använder sig av Long GOP och “inter-frame”-komprimering utan av “intra-frame”, där man har kontroll över varje bildruta. Det finns en hel drös med olika sådana här format. Ska man göra om det så är t.ex. "Cineform Aspect HD", "Edius HQ" och "Apple ProRes 422" exempel på intermediate-format dvs format lämpade för redigering. Var dock medveten om att filstorleken kommer att öka pga. av den mer "lättare" komprimeringen. Nu finns det dessutom vissa program och tillverkare som hävdar att LongGoP inte alls är ett bekymmer och ärligt talat så vet jag inte hur t.ex. Vegas gör idag. Kanske görs allt jättesmidigt och fixar till LongGoP utan att man märker det?.. Beroende lite på hur redigeringsprogrammen gör så kommer det kanske fungera ändå för dig. HDV går att redigera, men det är inget optimalt format, och det var väl det jag bara ville säga. :) Någon annan får tipsa om arbetsflöde som är bra, jag är som sagt inte van vid HDV, då jag inte gillar formatet alls faktiskt... 0 Citera
Raw Postad 11 november 2009 Författare Postad 11 november 2009 tack så hemskt mycket för informationen, de va faktiskt inte så många nya ord haha :D De va bara LONG GOP & Inter-Frame komprimering som jag inte hört förut ;) Får ta reda mer på vad det är för nått. Jag är bara 16 år men mycket "filmteknik" har redan fastnat i mitt hvud :) Men är det någon som vet hur jag ska inmprtera materialet då? Vi ska upgradera till 64-bit system och har två terrabyte hårdisk :) Kanske fungerar. Och jag har en Canon HV30 och redigerar i Adobe Premiere. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Måste även tillägga: När jag har filmat men min HV30 och ska kolla på det på en Full HD-tv via HDMI så blir det skiiitsnyggt! Otrolig upplösning! Men när jag laddar in materialet via datorn och kollar på det på datorn via våran HD-skärm så upplever jag inte alls samma detaljåtergivning och skärpa som jag gör när jag kollar via HDMI på HD-tv. Beror det på komprimeringen? 0 Citera
Raw Postad 11 november 2009 Författare Postad 11 november 2009 tack så hemskt mycket för informationen, de va faktiskt inte så många nya ord haha :D De va bara LONG GOP & Inter-Frame komprimering som jag inte hört förut ;) Får ta reda mer på vad det är för nått. Jag är bara 16 år men mycket "filmteknik" har redan fastnat i mitt hvud :) Men är det någon som vet hur jag ska inmprtera materialet då? Vi ska upgradera till 64-bit system och har två terrabyte hårdisk :) Kanske fungerar. Och jag har en Canon HV30 och redigerar i Adobe Premiere. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Måste även tillägga: När jag har filmat men min HV30 och ska kolla på det på en Full HD-tv via HDMI så blir det skiiitsnyggt! Otrolig upplösning! Men när jag laddar in materialet via datorn och kollar på det på datorn via våran HD-skärm så upplever jag inte alls samma detaljåtergivning och skärpa som jag gör när jag kollar via HDMI på HD-tv. Beror det på komprimeringen? Någon som har en idé? :) 0 Citera
Raw Postad 11 november 2009 Författare Postad 11 november 2009 fick hjälp ikväll av våran fantastiske medlem Norbert att förklara hur det hela låg till. Så igentligen har jag fått mina frågor besvarade, jag ska göra en testfilmning och försöka få tag på en Blu-Ray brännare och se hu jag upplever HD-material efter att ha genomgått en process i datorn. Jag tror jag kör ut det som H.264 Blu-Ray och testar i våran blu-ray spelar till var HD-tv. Jag postar min reflektion :) Annars angående det här med Cineform "pro"aspect HD så som sagt tror jag att jag fått kläm på hur det fungerar :) Hittade här en intressant bild om hur Aspect HD arbetar: http://www.cineform.com/images/workflow_diagram.gif 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.