Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har ingen fullständig bedömning, bara några synpunkter.

1. Kolla upp manusformatet. Du kan inte börja med rubriken "The beginning" och sen börja beskriva.

2. Skriv på svenska och visa oss. Om du vill visa manuset för utlandet, be/anlita någon som översätter åt dig. Engelskan funkar inte.

3. Byt koncept. Många nybörjare har svårt att tänka utanför lådan. Man skriver om sig själv, vilket sällan är intressant. Och tyvärr, men det värsta är när nybörjare ska undervisa publiken i film. En väldigt bra kärlekskomedi som gjordes på Stockholms filmskola förra terminen, hade inslag av undervisning i klassisk komedi. Det var så onödigt.

Postad
Jag har ingen fullständig bedömning, bara några synpunkter.

1. Kolla upp manusformatet. Du kan inte börja med rubriken "The beginning" och sen börja beskriva.

2. Skriv på svenska och visa oss. Om du vill visa manuset för utlandet, be/anlita någon som översätter åt dig. Engelskan funkar inte.

3. Byt koncept. Många nybörjare har svårt att tänka utanför lådan. Man skriver om sig själv, vilket sällan är intressant. Och tyvärr, men det värsta är när nybörjare ska undervisa publiken i film. En väldigt bra kärlekskomedi som gjordes på Stockholms filmskola förra terminen, hade inslag av undervisning i klassisk komedi. Det var så onödigt.

1. Jag har skrivit The Beginning för att jag själv ska regissera den, det är ett vanligt rum.

2. Ok

3. Byt koncept? Vadå undervisa i film? Fattar inte vad du menar? Jag försöker inte undervisa någon i film? Då har du förmodligen inte läst mer än min beskrivning av den Det är en hyllning, ingen lärofilm!?

Postad

Nejdå. Men det satte mycket av stämningen för mig, personligen. Varken manuset och minst av allt filmen behöver ju vara dålig för att jag reagerade på dessa grejer, så ta det inte för hårt.

Postad

Ska läsa...

UPDATE: Ibland så skriver folk en liten grej i början på manuset bara för att, kanske för att förmedla en känsla som sedan ”visas” men en passande melodi eller så. Som tex inledningen på manuset till Sleepy Hollow som börjar med: “A pleasing land of drowsy head it was,

of dreams that wave before the half shut eye...”

Som är inledningen på boken som filmen är baserad på så det sätter tonen då man läser det. Att skriva ”THE BEGINNING” tycker jag gör varken från eller till men där emot så bör det absolut vara ”scenhuvud” (heter det så på svenska?)

INT. ROOM – DAY (om så nu är fallet)

Hm… att rimma cool med wool? Hade nog kört på pool istället.

Tycker att rimmen i sig är en kul idé men replikerna blir lidande pågrund av dålig grammatik och rim. Och då man skriver på engelska så är ' väldigt viktigt, det är står skillnad på it's och its.

Postad
Ska läsa...

UPDATE: Ibland så skriver folk en liten grej i början på manuset bara för att, kanske för att förmedla en känsla som sedan ”visas” men en passande melodi eller så. Som tex inledningen på manuset till Sleepy Hollow som börjar med: “A pleasing land of drowsy head it was,

of dreams that wave before the half shut eye...”

Som är inledningen på boken som filmen är baserad på så det sätter tonen då man läser det. Att skriva ”THE BEGINNING” tycker jag gör varken från eller till men där emot så bör det absolut vara ”scenhuvud” (heter det så på svenska?)

INT. ROOM – DAY (om så nu är fallet)

Hm… att rimma cool med wool? Hade nog kört på pool istället.

Tycker att rimmen i sig är en kul idé men replikerna blir lidande pågrund av dålig grammatik och rim. Och då man skriver på engelska så är ' väldigt viktigt, det är står skillnad på it's och its.

OKEJ, jag ska ändra The beginning, jag vet själv att det inte ska se ut så men jag ville utformade för min egen skull bara.

Och ja, engelskan är väl inte perfekt heller, men kan ni inte kommentera något annat?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...