Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Jag hade tidigare aldrig gått på 3D bio förut så jag täntke att det kunde vara en cool idé å se den här film "UP" för att se hur det är på 3D bio. Så jag gick å såg den, satt där med glasögonen på i ungefär två timmar.

Men det värsta var det att när jag kom ut ur biosalongen så såg jag jättesuddigt. Jag kunde inte läsa vad som stog på ganska stora skyltar, såg inte texter på långt håll, folks ansikten var suddiga osv. Jag vart sketrädd, liksom synen vill man ju ha kvar! det var så hela kvällen, jättejobbigt, sen nästa morgon när jag vakna var det lite bättre men fortfarande lite suddigt. Nu är det bra igen men jag vart riktigt skraj där ett tag.

Är den nån som vet varför det vart så? Jag har annars haft perfekt syn nu i 16 år och det skulle vara kul å veta varför allt förändrades på två timmar :O

/Mvh Patrik

Postad

Om jag skulle vara taskig med dig och märka ord, så skulle jag fråga varför du hade glasögonen på dig om du har haft perfekt syn i 16 år :-) men det ska jag inte vara utan istället försöka bidra med något.

Stroboskoplampor kan väl utlösa epelepsianfall, så kan det hända att 3D på något sätt lurade din hjärna att reagera på det här viset?

Hade du ätit eller druckit något ovanligt eller mycket timmarna före eller under filmen? typ mycket koffein, uppiggande, var det bara synen som drabbades eller fanns det några andra symptom?

Har du sökt på nätet efter liknande incidenter?

Föklara på bion vad du var med om, dom kanske hört om det förut.

Hoppas du slipper få det igen, men det suger ju att inte veta vad det var.

Postad
Om jag skulle vara taskig med dig och märka ord, så skulle jag fråga varför du hade glasögonen på dig om du har haft perfekt syn i 16 år

Då skulle jag gissa på att han hade på sig dem eftersom han var på en 3D bio, och ville se filmen i 3D.

Varkligen skumt, du borde definitivt kontakta bion och berätta vad du varit med om.

Postad

Jag skulle bara vilja "citera" mig själv. Nu är det bra igen! Och anledningen till varför jag hade 3D glasögonen på mig var som sakt för att jag ville se film i 3D ..låter det logiskt?

Hursom helst, jag ska fråga både SF och någon synoptiker om dom vet varför det blev så! Som jag sa så är min ögon bra nu men just efter bion vart jag skitskraj! När jag kom ner till tunnelbanan såg jag inte ens skylltarna där det stog när tåget skulle komma ..då vart man ju lite brydd !

/Patrik

Postad

HaHa, jag tänkte vara lite lustig, men fick istället stå med skägget i brevlådan, jag var lite trött igår kväll och tänkte inte längre än att det skulle vara vanliga glasögon du menade:-)

Och Ja, det låter väldigt logiskt att ha 3D glasögon när man ser 3D film.

Postad

3D glasögon har ju olika färger för varje öga. Efter en stund när du tittar genom dem uppfattar du inte skillnaden lika stor eftersom ögonen anpassar sig. Om du använt solglasögon som är svagt gulfärgade så vet du hur blå världen ser ut efter man tar av sig dem.

Det enda jag kan komma på är att du kanske har någon form av färgblindhet som gjort att du förvirrat ögonen med 3D glasögonen. Om den är medfödd kan det vara svårt att veta.

Jag hade absolut gått till en ögonläkare och begärt en ordentlig undersökning.

Högst "intressant" och jag hoppas du postar ett svar om du får något.

Jag kan tillägga att när jag står på en fotbollsmatch och fotograferar i 2 timmar så ser jag olika "färger" med höger och vänster öga. Det jag tittat i sökaren med brukar upplevas som blåare.

/KN

Postad

haha, jag vet inte hur gammal du är Beta75 men glas med olika färg på vardera sida ex. blå och rött är stenålder :D Dagens 3D glasögon se ut som helt vanliga solglasögon och man ser absolut ingen skillnad alls på det både sidorna. Det är bara som lite mörkare genomskinlig plast ;)

(Så här ser glasögonen ut)

http://fandangogroovers.files.wordpress.com/2009/08/real-d-glasses.jpg

Så jag vet inte, men jag ska defenitivt ringa SF och fråga varför i hellskotta det vart så. Jag är otroligt rädd om min syn det är väl därför jag haja till lite extra :)

/Patrik

Postad

oj hehe :P Men det som är lite häftigt med dagens 3d bio är att eftersom glasögonen är som vanliga solglasögon och inte har några färger i så bevarar man färgerna i filmen vilket är lite coolt ;) För när du har gammla 3d glasögon med både blå å röd färg så ser man inga riktiga färger i filmen utan allt blir bara blått å rött känns det som, fast inte idag. Thumbs Up ;)

/Patrik

• 3 veckor senare...
Postad

Måste vara helt andra orsaker än 3D-tekniken och glasögonen. Att ha på sig polariserande glas i två timmar kan omöjligt orsaka synskador. Det är lika logiskt som att du skulle kunna skada ögonen genom att ha på dig ett par vanliga solglasögon när du tittar på TV.

Jag vet inte om det hjälper så mycket att höra av sig till SF. Jag skulle gå till en optiker istället om du är oroad.

Postad
oj hehe :P Men det som är lite häftigt med dagens 3d bio är att eftersom glasögonen är som vanliga solglasögon och inte har några färger i så bevarar man färgerna i filmen vilket är lite coolt ;) För när du har gammla 3d glasögon med både blå å röd färg så ser man inga riktiga färger i filmen utan allt blir bara blått å rött känns det som, fast inte idag. Thumbs Up ;)

/Patrik

Jag är visst också gammal, tänkte också att 3D glasögon var röda och gröna :)

• 6 månader senare...
Postad

Skriver i denna något insomnade tråd då jag fann den via google...

Jag såg 3d-versionen Avatar i januari och fick suddig syn på vänster öga som tog ca 1 månad att bli av med. Före filmen hade jag druckit en drink och var trött vilket kan ha varit en bidragande orsak.

Är 36 år och har inte glasögon för övrigt. Troligtvis orsakade 3D-filmen någon typ av utmattning i ögonmusklerna så att "ögonkulan" inte kunde anpassa skärpan.

Jag är mycket glad för att suddigheten försvinnit och hoppas att jag slipper glasögon även i framtiden. Kommer inte se på några fler 3D-filmer på ett bra tag.

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...