Gå till innehåll

Regionsbunden DVD - hur vet man det? + Hur bränna för användare i USA?


Foto

Recommended Posts

Hej! Har bränt vår film på DVD i Sony DVD Architect. En av de som köpt filmen mejlade just och frågade om den var regionsfri. Jag antar att den är det men jag vet faktiskt inte själv. Han hade tänkt skicka den till släktingar i USA men har lite dålig erfarenhet av att filmer ibland är regionskodade för Europa och då kan de inte kolla på skivan...

 

---

Så här skriver han som undrar:

 

"Jag tänker skicka ett exemplar till den amerikanska grenen av släkten [...], så jag undrar om det finns någon regionspärr på DVD-filmen? Vi har haft en del problem med att DVD-filmer som vi köpt här (Region 2) inte kan ses på amerikanska DVD-spelare (Region 1)."

---

 

Som sagt... Jag tror ju inte att den är regionskodad - men jag vet inte... Hur kolar man sånt? Och hur sannolikt är det?

 

En hake som jag ser det är ju att den är i PAL-standard. Staterna har NTSC... Vad innebär det i det här fallet?

 

Måste jag bränna en i NTSC? Och vad ska man tänka på då? Nuvarande DVD är PAL (MPEG-2 720x576x32 25.000fps interlaced).

Länk till kommentar
Share on other sites

En data-dvd kan man ju lägga in vad som helst på,

 

men enligt all info jag fått fram så stöder inte video-DVD blandat format med PAL och NTSC på samma skiva.

 

Det är många saker som är föga genomtänkta både i DVD- och Bluray-standarderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Å andra sidan bruka, vad jag märkt av, alla DVD-spelare, om inte TV:n klarar det redan från början, kunna kompensera frameraten.

Vad gäller bilden i övrigt så spelar det ingen roll på DVD. På VHS sitter de olika komponenterna olika på PAL, SECAM & NTSC, samma sak med RF-signaler, men DVD är rent digitalt ända fram till omvandlarna, & har inte dom begränsningarna på samma sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...