Gå till innehåll

Vårt bidrag till Videomarathon 2009


zanoonga

Recommended Posts

Tusen tack!

Jo, det var lite overkill, men jag ville gärna testa på att filma en hel film med RED.

Nu blev det inte så ändå eftersom RED är extremt bökig att filma med, tung å dan. Så spårvagnsscenen filmade jag med en 7D istället.

Extremt mycket smidigare och inte så många som blängde på oss... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Överlag mycket bra, fick biokänsla ibland.

men du klarar dig inte undan negativ kritik, hehe :-) Benscenerna när han går till och från spårvagnen kunde ha varit någon sekund längre + att han går med onormalt korta steg, speciellt i den andra benscenen.

 

Lite för snabba klipp i kaffe och ciggarettsekvensen, men det var bland annat där man fick biokänslan när han tänder ciggen och det proffsiga musikpålägget.

 

Lite dåligt ljus i hallscenen.

 

Man lämnas lite frågande i slutet, av namnet på filmen så utgår jag att han ska bli syndabock, men inte direkt av handlingen i filmen.

 

Men om man betänker förutsättningarna för detta videomarathon så är det nästan så att jag skäms för att ge negativ kritik, mycket bra, lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om benscenen, men våran stege var för kort (använde stege som dolly)

Därför blev tillbakastegen lite knepiga, passar inte riktigt in i hur han egentligen borde gått (ivrigt)

 

Sen är det svårt att veta ibland om meddelandet går fram när man sitter och klipper. När jag klippt klart så tänkte jag "kommer nån att fatta detta, eller har jag utelämnat det jag tagit för givet i mitt huvud?". Jag hann inte reflektera utan var tvungen att posta.

 

Efteråt har jag fått en del olika teorier om vad som händer i filmen. En del känner sig inte få ett riktigt tillfredställande avslut med den och en del gillade att få tänka lite själva. Svårt att väga upp det där med hur mycket information man vill ge fram utan att skriva det på näsan, men ändå inte säga för lite så att det blir förvirrande...

 

Slutscenen hade egentligen ett saldo på 0:- på bankomaten, men jag kände att det blev ett lite för "enkelt" slut. Men nu i efterhand kanske det hade höjt filmen, eller sänkt den...

 

Man kan spekulera ihjäl sig, haha...

Nu ska jag hoppa på nya projekt!

 

Tack Redfilm och lycka till i finalen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Vad tycker ni?

 

Jag kom på ett bättre slut till filmen som skulle vara förhållandevis enkel att spela in.

Frågan lyder då:

 

Är det värt att göra detta? Är grundmaterialet såpass bra att det tjänar på ett tillputsat slut?

Jag bryter ju mot alla egna inre regler iom att det var en tidsbegränsad tävling och filmen ni ser här är resultatet av just det.

 

Funkar filmen taget ur sitt sammanhang utanför "syndabock"-temat?

 

/Sebbe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att filmen är så pass bra att den tjänar ett tillputsat slut. Den tiden är det alltid värt, go for it!

Och jag tycker den funkar även utanför syndabock temat, helt klart.

Fruktansvärt underbart foto har ni fått till också!

Kaffe-cigg scenen var snyggt klippt och väldigt filmisk.

 

Vi blev nominerade med vårt bidrag i videomarathon 2009 med filmen

http://www.youtube.com/watch?v=DKTxvg-6WWo och jobbade röven av oss för att hinna med tidsmässigt, att ni lyckades ha tid att släpa omkring en RED-kamera (som är förhållandevis svårjobbad) är beundransvärt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt! 7D verkar ändå stå sig rätt bra mot RED

 

Var det tänkt att ni skulle klipp in någonting där ni har en greenscreen?

 

Hej, nej ingen greenscreen. Lite slow motion bara.

 

 

att ni lyckades ha tid att släpa omkring en RED-kamera (som är förhållandevis svårjobbad) är beundransvärt!

 

Jo, den var tung och jobbig att släpa med sig, men som sagt, vi valde 7D på spårvagnen för att hinna med det sista och samtidigt vara lite diskreta. Tack för kritiken!! Kul film du gjort!!

 

Bifogar lite "behind the scenes"...

8929_171990109415_762919415_3715445_258891_n.jpg

8929_169482329415_762919415_3692672_2692813_n.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi jobbar själva mycket med Red och vet att det är väldigt bökigt.

Ni gjorde ett underbart jobb.

Vi har oxå fått olika teorier på vad som händer i våran film.

Det är inte många som hajat vad vi menade men poängen va att ska ett triangeldrama där publiken kunde välja själv vem som var syndabocken i storyn beroende på vad man själv fått uppleva i sitt liv.

Har man blivit bedragen kanske man säger... rätt åt henne. Och tycker att tjejen som är sur är syndabocken

Har man blivit kär i någon ny när man är ihop med någon annan så tycker man att det är han som får lida eftersom han måste leva vidare utan sin nya kärlek blir syndabocken.

Är man kär i nån som redan har ett förhållande tycker man blondinen är syndabocken.

Finns ingen rätt eller fel.

Tycker det är bra att folk tolkar ens film på olika sätt.

Som du säger... Man vill absolut inte skriva nått på näsan på folk.

Nu kör vi nästa kortfilm. Håll upp ögonen. Den kommer att bli grym :)

 

iallafall Bra jobbat. Ser fram emot o se dina framtida projekt och varför inte t.o.m. samarbeta i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt kul att se behind the scenes bilder!

Vilken RED-kamera/optik körde ni med? Ser fantastiskt ut.

Tyvärr knäppte vi folk på näsan utav bara den med vår film,

totalt meningslös VO samt dåligt slut, men det är ju sånt som blir

med 48 timmars schema (eller 24 h i vårt fall).

Ser gärna mer bakombilder om du vill dela med dig, alltid kul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är bra att folk tolkar ens film på olika sätt.

Som du säger... Man vill absolut inte skriva nått på näsan på folk.

 

Tack för den fina kritiken!

Det jag dock känner med just vår film är att den inte slutar på ett

"aha, spännande, hur ska jag tolka detta"

utan mer:

"Vad hände? Missade jag nåt?"

Slutet må vara kryptiskt, men på ett otillfredställande sätt kan jag tycka.

Jag är fortfarande osäker på hur jag ska göra, har dock ett nytt projekt att koncentrera mig på nu. Ska nog lägga energin på det istället. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att se! Snyggt foto. Jag gillade särskilt silhuett-bilden där han tar upp telefonen. Jag trodde också att den gröna bakgrunden var en greenscreen som ni inte hann compa.

 

Jag förstod inte riktigt vad han tog på sig skulden för, men att han var syndabock var ju tydligt.

 

Vår film hade också en man i slips förresten. Har inte lagt upp den nånstans (än).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...